Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-28, 19:48
  #3385
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag kan inte lagen jag heller. Men som jag har förstått det så är det väldigt ospecificerat.

När det gäller t.ex. vägen mellan Ödeshög och Jönköping så har jag aldrig tagit den själv (eller ens passerat Ödeshög på över 10 år) men den är väl brunskyltad?
Även om det rent tekniskt inte betyder att omgivningen är värd att kolla in så är det ju ofta underförstått att den är det. Då skulle det kännas lite kafkaeskt ifall det stod poliser med laser och bötfällde folk som körde under hastighetsbegränsningen.

När det gäller tunga lastbilar så förekommer det att åkerierna av bränsleekonomiska skäl stryper maxhastigheten på dessa så att de inte kan köra så snabbt som de enligt lag får. Är det lagligt?
Om så är fallet borde det i rimlighetens namn vara lagligt för mig att göra 80 på 90-väg för att spara soppa.
Om lagen ens finns så är min tolkning att det är upp till mig som förare att bedöma vad som är befogat.
Jag vet bara om ett fall där någon torskat o det var den som cruisade i Gävle. Där blev det självklart väldigt problematiskt.

Du har rätt att vägen är brunskyltad. Jag hatar motorväg så jag har kört den ett par gånger o kan starkt rekomendera den om man ändå har tiden.
Citera
2016-07-28, 19:54
  #3386
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Självklart innebär bilisters slarv med hänsyn en mycket större fara. Cyklister är oskyddade trafikanter och bilkörning är en farlig verksamhet.



Cyklar man på ett övergångsställe för fotgängare så råder ingen väjningsplikt från bilisternas sida. Att cykla på övergångsställe är i sig inte förbjudet men gör man det så utsätter man sig för en dödsfara. Utan väjningsplikt så kan man som cyklist till och med bli åtalad om man orsakar en olycka där en bil eller en fotgängare är inblandad.

Utsätta sig för dödsfara är väl att ta i, det är ju ingen skillnad mot att korsa vägen på en annan plats. Att cykla på övergångsställen är något som indirekt uppmuntras av trafikplaneringen. Att det är skilda regler för fotgängare och cyklister är ju knappast unikt för just den situationen.
Sen blir jag personligen faktiskt irriterad på alla bilister som stannar och väntar på att man ska passera med cykel trots att jag redan stannat. Har jag stannat så är ju rörelseenergin jag hade redan borta och det är ingen uppoffring att stå still i ytterligare 3 sekunder eller vad det tar för en bil att passera.
Jag brukar vrida styret i 90 grader för att visa att jag inte är i rörelse eller planerar att sätta fart innan bilen har passerat, men många bilister stannar ändå och tvingar mig att stressa över.

Samma gäller högerregel, en hel del bilister verkar inte tro att högerregel är aktuell när det gäller cyklister. En hel del lämnar inte företräde när man som cyklist kommer från (bilistens) höger och ännu fler väljer att lämna företräde när man som cyklist kommer från (bilistens) vänster.

Det är i båda fallen irriterande, även om de som lämnar företräde trots att de inte är skyldiga till det inte är lika (upplevt) konfrontativa eller vad man ska säga..
Citera
2016-07-28, 20:23
  #3387
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Utsätta sig för dödsfara är väl att ta i, det är ju ingen skillnad mot att korsa vägen på en annan plats. Att cykla på övergångsställen är något som indirekt uppmuntras av trafikplaneringen. Att det är skilda regler för fotgängare och cyklister är ju knappast unikt för just den situationen.

Jo, det är en viss skillnad. Många cyklister tror att väjningsplikt på övergångsställen för fotgängare också gäller för cyklister. Dom cyklisterna riskerar att råka extremt illa till eftersom dom "tror" att det råder väjningsplikt och minskar därmed på sin egen vaksamhet och man chansar. Alternativt tillhör man en åldersgrupp där man inte är så medveten om vilka trafikregler som gäller.

När våra tvillinggrabbar började cykla i trafiken så bankade jag in i deras huvuden 10 gånger om dagen att som cyklist så har inte bilister väjningsplikt mot cyklister.

Jag vet inte vad du är byggd av för material men blir man som cyklist påkörd i 25-30 km/tim av en personbil på 1800 kg så är man knappast kaxig när man som cyklist ligger på vägbanan.
Citera
2016-08-11, 22:44
  #3388
Medlem
CpPraktikantens avatar
Mest irriterande i trafiken är utan tvekan cyklister. Jag blir fullständigt vansinnig så fort jag får syn på en cyklist även om denna inte ens är i närheten av min bil eller gör något uppenbart fel.
Citera
2016-08-11, 23:19
  #3389
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag vet inte vad du är byggd av för material men blir man som cyklist påkörd i 25-30 km/tim av en personbil på 1800 kg så är man knappast kaxig när man som cyklist ligger på vägbanan.

Problemet är ju att personbilsföraren i samtliga, utom några extrema, fall kommer att drabbas oerhört hårt rent mentalt.
Citera
2016-08-11, 23:24
  #3390
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Problemet är ju att personbilsföraren i samtliga, utom några extrema, fall kommer att drabbas oerhört hårt rent mentalt.

Visst är det så. Det handlar primärt inte om "vems" fel det är utan om vilken skuld man känner.
Citera
2016-08-13, 23:07
  #3391
Medlem
Enydrions avatar
Mycket att irritera sig på sista dagarna, först nån onykter? förare som precis när jag ska köra om vinglar över mittlinjen... Dåren kör dessutom ungefär tio femton under hastighetsgränsen, så lite svårt att inte köra om... Verkade sitta nån sorts dvärg bakom ratten då huvudet knappt stack upp över ratten.

De verkade också vara släkt med de där som sitter och tigger utanför mataffärerna av utseendet att döma, men bilen hade svenska skyltar

I backspegeln såg jag att det vinglades över mittlinjen fler gånger. Senaste året som jag råkat på vinglande förare på den vägsträckan på nån miltvå gånger...

Sen idag mitt under en regnskurar så ser jag på 80 väg ungefär fem meter innan en stor älg ett par meter från vägrenen, som står still i väntan på att gå över vägen, och antagligen käka äpplen i villaträdgårdarna, kommunen har av någon anledning låtit bli att sätta viltstängsel just denna biten , det är andra gången jag sett älg gå över på den sträckan...
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2016-08-13 kl. 23:11.
Citera
2016-08-13, 23:18
  #3392
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Mest irriterande i trafiken är utan tvekan cyklister. Jag blir fullständigt vansinnig så fort jag får syn på en cyklist även om denna inte ens är i närheten av min bil eller gör något uppenbart fel.

Du har inte råkat ut för en klunga med sju åtta rullskidåkare utspridda över hela vägbanan då?
Citera
2016-08-13, 23:27
  #3393
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident


När det gäller tunga lastbilar så förekommer det att åkerierna av bränsleekonomiska skäl stryper maxhastigheten på dessa så att de inte kan köra så snabbt som de enligt lag får. Är det lagligt?
Om så är fallet borde det i rimlighetens namn vara lagligt för mig att göra 80 på 90-väg för att spara soppa.

Det är självklart helt lagligt precis som det är lika lagligt att köra 80 på 90-väg. Husvagnsekipage får bara köra i 80. Det existerar inga minsta hastigheter på några svenska vägar.
Citera
2016-08-14, 01:49
  #3394
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Mycket att irritera sig på sista dagarna, först nån onykter? förare som precis när jag ska köra om vinglar över mittlinjen... Dåren kör dessutom ungefär tio femton under hastighetsgränsen, så lite svårt att inte köra om... Verkade sitta nån sorts dvärg bakom ratten då huvudet knappt stack upp över ratten.

De verkade också vara släkt med de där som sitter och tigger utanför mataffärerna av utseendet att döma, men bilen hade svenska skyltar

I backspegeln såg jag att det vinglades över mittlinjen fler gånger. Senaste året som jag råkat på vinglande förare på den vägsträckan på nån miltvå gånger...

Sen idag mitt under en regnskurar så ser jag på 80 väg ungefär fem meter innan en stor älg ett par meter från vägrenen, som står still i väntan på att gå över vägen, och antagligen käka äpplen i villaträdgårdarna, kommunen har av någon anledning låtit bli att sätta viltstängsel just denna biten , det är andra gången jag sett älg gå över på den sträckan...
Sista problemet brukar lösa sig i Oktober.
Men att sätta upp viltstängsel är inte lätt.
På RV mellan Linköping o Rimforsa fanns en sträcka som var riktigt mkt viltolyckor på. Ägaren till marken hade bla köpejakter vilket innebar att varje olycka blev en ekonomisk förlust för honom.
Han bad om viltstängsel o fick nej. Han bad om det igen o denna gång så skulle han betala för det.
Här som först började kvarnarna mala o efter div överklagande så bekostade vägverket en mil viltstängsel.
Att det tog sådan tid var att det först skulle utredas. Sedan var de tvugna att vänta på överklaganden som då välde in av människor som inte längre kunde ströva fritt.
Hela processen tog i runda slängar, 5år
Citera
2016-08-14, 10:42
  #3395
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Cyklar man på ett övergångsställe för fotgängare så råder ingen väjningsplikt från bilisternas sida. Att cykla på övergångsställe är i sig inte förbjudet men gör man det så utsätter man sig för en dödsfara. Utan väjningsplikt så kan man som cyklist till och med bli åtalad om man orsakar en olycka där en bil eller en fotgängare är inblandad.

Råkade för några år sedan ut för en sak som fastnat i minnet. En cyklist närmar sig samma övergångsställe som jag gör. Jag är väl medveten om att jag INTE har väjningsplikt mot cyklisten, men saktar ändå något ifall cyklisten ändå cyklar rätt ut. Cyklisten cyklar upp mot övergångsstället och svingar sig av cykeln helt utan att kolla och mer eller mindre utan tidsförlust...och leder cykeln över övergångsstället.
Jag tvärbromsade, men man undrar vad som hänt om jag kört på henne? I väjningsögonblicket - om man kan kalla det för det - var hon cyklist, men hade jag inte bromsat utan kört på henne hade jag kört på en gångtrafikant som ledde en cykel.
Och gör hon så hela tiden lär hon vara påkörd vid detta laget.
Citera
2016-08-14, 10:57
  #3396
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Råkade för några år sedan ut för en sak som fastnat i minnet. En cyklist närmar sig samma övergångsställe som jag gör. Jag är väl medveten om att jag INTE har väjningsplikt mot cyklisten, men saktar ändå något ifall cyklisten ändå cyklar rätt ut. Cyklisten cyklar upp mot övergångsstället och svingar sig av cykeln helt utan att kolla och mer eller mindre utan tidsförlust...och leder cykeln över övergångsstället.
Jag tvärbromsade, men man undrar vad som hänt om jag kört på henne? I väjningsögonblicket - om man kan kalla det för det - var hon cyklist, men hade jag inte bromsat utan kört på henne hade jag kört på en gångtrafikant som ledde en cykel.
Och gör hon så hela tiden lär hon vara påkörd vid detta laget.

En del cyklister har blivit riktigt duktiga på detta...

Juridiskt så blir det en knepig situation. Om det är så att du, i ditt beslutsmoment, reagerar som om cyklisten fortfarande är en cyklist så förbereder du dig inte för att stanna. Det finns alltså en tydlig risk för att du "blir lurad" av cyklisten och därför inte hinner stanna eller lämna företräde vilket kan innebära att du kör på fotgängaren (som nu leder sin cykel).

Trots att du gör rätt från början så kan det gå illa.

Jag har inte sett den här typen av juridiska diskussionerr men vi kommer definitivt få domstolsärenden som hanterar detta i framtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback