2018-04-18, 12:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Igår, när man råkade fastna i enorma köer i Malmö, insåg jag hur mycket jag irriterar mig på folk som inte utnyttjar båda körfälten. Hela situationen blev kraftigt förvärrad av att där är 500m (minst) fri körbana som ingen lägger sig i, utan istället blockerar kön flera korsningar. Allt bara för att folk inte klarar av att tillämpa blixlåsprincipen längre fram.
Sen alla dessa Taxichaffisar som tror sig ha rätt till att använda bussfilerna. De dessutom kör som idioter (över refuger och på felkörbana) för att ta sig fram till dessa.

När man kommer från Partille håller till Göteborg och kommer till en avfart in till centrum så brukar det vara stopp på avfart en, men då sprider de ut sig jättebra i alla körfält en, så att de på motorvägen som inte ska av där också får stanna...

Såg nån skåpbil häromdagen med en väldigt mörktonad ruta i dörren där bak, efter en stund såg jag att bakom den mörka rutan satt en skylt om övningskörning...

Att inte folk fattar att det är meningen den ska synas, så man kan ta hänsyn till att det är en ovan förare framför...
Citera
2018-04-19, 07:36
Medlem
C0ws avatar
De som glider i mittfilen, speciellt de som blir omkörda från både vänster och höger. De är de värsta.
Vet inte hur det ser ut i resten av landet men i Stockholm och runtom så kan högerfilen vara helt tom på bilar men ändå envisas folk med att köra i mitten som är proppfull. Alltså istället för att de som inte kör om ska ligga i höger så trycker alla sig upp i arslet på varandra i mitten Även direkt efter påfart. Har sett hur många människor som helst när de ska in på motorvägen, de åker in på en högerfil som antingen är helt tom eller svagt trafikerad med mycket space. Gissa vad de gör? Istället för att stanna där så måste de såklart in i mitten och trycka sig upp bakom arslet på någon. Är det inte bättre och skönare att vara i höger istället med mycket space än att vara uppe i arslet på någon?

Det där idiotiska beteendet skapar köer eftersom att först och främst högerfilen inte används och för att dessa idioter förskjuter resten till vänster.

En annan grej är när folk som åker in i en rondell i vänsterfil, men precis innan de ska ut så viker de av mot högerfilen. Är det bara du i rondellen, så fine men många av dem som gör så är inte uppmärksamma på att någon annan finns precis bakom eller till sidan om dem till höger och riskerar därför att krocka.
Citera
2018-04-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
men i Stockholm och runtom
Ungefär där dog all trovärdighet om insikt i allt, i synnerhet rörande trafikfrågor.
Citera
2018-04-25, 21:49
Medlem
Knotknets avatar
Det som stör mig allra mest och som dessutom är farligt är alla JÄVLA IDIOTER SOM KÖR IDIOTLÅNGSAMT UPP PÅ MOTORVÄGEN. Fullständigt livsfarligt att puttra ut i 15 km/h på en 110-väg.
Citera
2018-04-26, 07:08
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Ungefär där dog all trovärdighet om insikt i allt, i synnerhet rörande trafikfrågor.

Du är säkert en av dessa idioter, så det är väl inte så förvånad över ditt inlägg.
Citera
2018-04-26, 08:36
Medlem
Citat:
En annan grej är när folk som åker in i en rondell i vänsterfil, men precis innan de ska ut så viker de av mot högerfilen. Är det bara du i rondellen, så fine men många av dem som gör så är inte uppmärksamma på att någon annan finns precis bakom eller till sidan om dem till höger och riskerar därför att krocka.

Enligt en kollega är det vad som lärs ut i trafikskolan, att först byta till ytterfiö och sedan svänga av istället för att svänga av direkt från innerfilen. Vilket som är lämpligt beror i mitt tycke också på hur många körfält som finns på den nya vägen, är det bara ett kan jag hålla med om att det är lämpligt att byta till ytterfil inne i cirkulationen. Men oavsett hur man gör så är det ett filbyte och man måste se sig för. Frågan är vad man gör om det är fullt med bilar, att stanna och vänta är knappast en bra idé, köra ett varv till?
Citera
2018-04-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid

Det är å andra sidan bara där och i Göteborg som det finns en mittenfil på motorvägen (bortser här från stigningsfält som finns på vissa motorvägssträckor.
Citera
2018-04-26, 08:45
Medlem
Alla dessa idioter som kör fort mellan farkamror och sen bromsar in häftigt. Händer väldigt ofta både på 80 och 90 stäckor:
Lat som jag är har jag kalibrerat min hastighetsmätare och lägger in farthållaren på max hastighet. Då kommer nån som har bråttom och kör om sen inför kameran bromsar de ner till 10 km under gällande max hastighet. Så man får bromsa in ibland väldigt tvärt: Väldigt irriterande:
Citera
2018-04-26, 10:04
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Enligt en kollega är det vad som lärs ut i trafikskolan, att först byta till ytterfiö och sedan svänga av istället för att svänga av direkt från innerfilen. Vilket som är lämpligt beror i mitt tycke också på hur många körfält som finns på den nya vägen, är det bara ett kan jag hålla med om att det är lämpligt att byta till ytterfil inne i cirkulationen. Men oavsett hur man gör så är det ett filbyte och man måste se sig för. Frågan är vad man gör om det är fullt med bilar, att stanna och vänta är knappast en bra idé, köra ett varv till?

Vad jag minns så lärde jag mig inte att göra på det sättet. Varför gör man det? Det är väldigt dumt enligt mig eftersom att det som sagt kan vara någon precis bredvid eller precis bakom, typ att motorhuven ligger i linje med mitten på bilen bredvid. Det händer väldigt ofta att jag stöter på någon som åker väldigt segt så att jag hinner upp honom/henne mitt i rondellen (h*n i vänsterfilen, jag i högerfilen) och då när båda ska ut rakt fram så svänger h*n helt plötsligt ut mot högerfilen trots att h*n uppenbart kommer åka rakt in i mig. Har hänt så otroligt många gånger att jag har tappat räkningen. Nu har jag så mycket erfarenhet av det att jag alltid är beredd att bromsa, slå i tutan och hålla i den jävligt länge. Har fått allt från skräckslagna blickar, några som har ryckt till ordentligt och vinglat vänster/höger/vänster/höger av hur skrämda de blev och folk som inte har fattat ett skit.

Håller med dig att det är lämpligt att byta om det finns ett körfält efter rondellen, men är det 2 så är det bara dumt. Som sagt, ok om du har kikat bakom dig så att ingen är där, men nu är det så att folk ofta inte gör det. Och nu när jag skriver om detta så kommer jag på att jag även har råkat ut för folk som ska till vänster i rondellen, men kör i högerfilen Har hänt ett par gånger att jag som åker i vänster ska ut rakt fram och då helt plötsligt blir han som ska ut till vänster blockad och måste tvärbromsa för att inte köra rakt in i mig. Jävla idioter det finns.
Citera
2018-04-26, 10:53
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Alla dessa idioter som kör fort mellan farkamror och sen bromsar in häftigt. Händer väldigt ofta både på 80 och 90 stäckor:
Lat som jag är har jag kalibrerat min hastighetsmätare och lägger in farthållaren på max hastighet. Då kommer nån som har bråttom och kör om sen inför kameran bromsar de ner till 10 km under gällande max hastighet. Så man får bromsa in ibland väldigt tvärt: Väldigt irriterande:

Haha fast vad ska man göra så gör jag med dock bromsar jag inte ner under hastighetsbegränsningen vid kameran
Citera
2018-04-26, 11:13
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
De som glider i mittfilen, speciellt de som blir omkörda från både vänster och höger. De är de värsta.
Vet inte hur det ser ut i resten av landet men i Stockholm och runtom så kan högerfilen vara helt tom på bilar men ändå envisas folk med att köra i mitten som är proppfull. Alltså istället för att de som inte kör om ska ligga i höger så trycker alla sig upp i arslet på varandra i mitten Även direkt efter påfart. Har sett hur många människor som helst när de ska in på motorvägen, de åker in på en högerfil som antingen är helt tom eller svagt trafikerad med mycket space. Gissa vad de gör? Istället för att stanna där så måste de såklart in i mitten och trycka sig upp bakom arslet på någon. Är det inte bättre och skönare att vara i höger istället med mycket space än att vara uppe i arslet på någon?

Det där idiotiska beteendet skapar köer eftersom att först och främst högerfilen inte används och för att dessa idioter förskjuter resten till vänster.

Håller helt med.
En förklaring kan nog vara att det alltid är *högerfilen* som "försvinner" när det minskar ned med en fil, oftast så att högerfilen helt enkelt blir avfarten.
Om du ligger i högerfilen måste man alltså konstant vara uppmärksam på att filen närsomhelst kan försvinna och du vara på väg åt något helt annat håll. Alltså lägger man sig i mitten och behöver inte bry sig nämnvärt förrän man så småningom ska av. Hade det istället varit vänsterfilen som försvann så hade nog flertalet valt att ligga och tuffa högerfilen.

/K
Citera
2018-04-26, 11:57
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Haha fast vad ska man göra så gör jag med dock bromsar jag inte ner under hastighetsbegränsningen vid kameran
Polisen/staten behöver ansiktet + registreringsskylt för att skicka bot.
Täck för en av dessa räcker, förslagsvis fäll ner solskyddet så ansiktet täcks.

Problem löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in