2016-03-16, 12:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Som kvinna & att köra om en del utländska män är rafflande. de verkar inte kunna ta det så bra.
Minns framförallt när jag körde med min körlärare och vi körde om en bilist som blev helt galen över att bli omkörd av oss så han försökte preja oss. Min körlärare blev vansinnig på honom & sa att det är tyvärr rätt vanligt
Nu har jag en stor bil så jag har gjort det till en grej att alltid dra unga utläninngar vid rödlysen för det roar mig. barnsiigt men ack så roande.

Många män har det svårt med könsroller och bilar. Med andra ord är det många män (inte bara utländska) som ser en sorts symbolik i bilkörning och blir man, som man, omkörd av en kvinna så stör detta den naturliga manliga dominansen.
Citera
2016-03-16, 13:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Tycker också att det är kul att köra om unga utlänningar, för inte så längesedan körde jag på motorvägen. Hade en mindre transportbil då och blev omkörd av en äldre Merca kombi med en utlänning o hans flickvän i. Körde om han, sen körde han om mig igen o så fortsatte det en stund innan jag gav upp. Han blev nog rätt förvånad att jag kunde komma upp i de hastigheterna.
Min sambo pendlar på E4:an o ibland blir man mörkrädd över de historier hon berättar om bilar hon kör om o du ligger hon ändå inte o pressar utan klarar körkortet med råge om polisen skulle ta henne.

O precis det du skriver är vad hon upplever.
Citera
2016-03-16, 14:27
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Det som irriterat mig mycket på senare tid (i takt med mer pendling) är den så kallade "omkörningsfilssjukan" på motorvägen. Det ligger en personvagn med mätaren på hundra i vanliga filen. Det ligger en annan i omkörningsfilen med mätaren på hundratio. Sedan ligger kanske tio bilar på raken i omkörningsfilen på detta.

Kör du inte om någon. Lägg dig i vanliga filen. Att bara ligga efter en annan bil är inte att köra om någon.

Själv ligger jag och kollar gps för hastighet så min mätare står närmare hundratjugo (då de slår ca. 10% uppåt). Det medför att varje gång jag stöter på en sådan köbildning lägger mig i vanliga filen, kör om många bilar och sen blinkar ut och kör om den bilen som ligger i högra körfältet.
De som blir omkörda på det här sättet blir givetvis super-irriterade. Kanske hade de varit mindre irriterade om de lyckats göra som man bör, dvs att ligga i höger körfält och köra ut när det är en faktisk omkörning på g och inte utifall att man någon gång skulle behöva kanske köra om en annan bil? Vem vet.
Citera
2016-03-16, 15:02
Medlem
Hubbe11s avatar
omkörning i höger körfält är olagligt, finns undantag men inte i det fall du nämner. Det är denna lag som bildar dessa köer. Det är troligen bara den som ligger först i det vänstra filen som gör fel att inte gå in till höger fil resten vill bara köra om.

Förstår att det är irriterande men man får ändå inte bryta mot lagen.
Citera
2016-03-16, 18:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Det som irriterat mig mycket på senare tid (i takt med mer pendling) är den så kallade "omkörningsfilssjukan" på motorvägen. Det ligger en personvagn med mätaren på hundra i vanliga filen. Det ligger en annan i omkörningsfilen med mätaren på hundratio. Sedan ligger kanske tio bilar på raken i omkörningsfilen på detta.

Kör du inte om någon. Lägg dig i vanliga filen. Att bara ligga efter en annan bil är inte att köra om någon.

Själv ligger jag och kollar gps för hastighet så min mätare står närmare hundratjugo (då de slår ca. 10% uppåt). Det medför att varje gång jag stöter på en sådan köbildning lägger mig i vanliga filen, kör om många bilar och sen blinkar ut och kör om den bilen som ligger i högra körfältet.
De som blir omkörda på det här sättet blir givetvis super-irriterade. Kanske hade de varit mindre irriterade om de lyckats göra som man bör, dvs att ligga i höger körfält och köra ut när det är en faktisk omkörning på g och inte utifall att man någon gång skulle behöva kanske köra om en annan bil? Vem vet.
Det du beskriver är ett oskick och bidrar inte till en bra trafikmiljö.
Citera
2016-03-16, 19:36
Medlem
Körde förbi en idag som hade fått motorstopp i vänsterfilen på en motorväg (100km/h). Totalt livsfarligt. Det var nära att smälla flera gånger framför mig. Man borde ju ha gott om tid att rulla in på höger sida av vägen när man får motorstopp. Han hade stannat mitt i vänsterfilen.
Citera
2016-03-16, 19:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brordet
Körde förbi en idag som hade fått motorstopp i vänsterfilen på en motorväg (100km/h). Totalt livsfarligt. Det var nära att smälla flera gånger framför mig. Man borde ju ha gott om tid att rulla in på höger sida av vägen när man får motorstopp. Han hade stannat mitt i vänsterfilen.
O du din idiot stannade i den lediga filen o frågade varför han stod still där
Citera
2016-03-16, 21:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O du din idiot stannade i den lediga filen o frågade varför han stod still där

Nja, det finns ju ingen rimlig förklaring till att han stod kvar i vänsterfilen.
Även en bil får totalt motorhaveri i vänstefilen, så finns det gott om tid att på ett säkert sätt rulla över till högerfilen och sedan ut på vägrenen.
Allt är bättre än att stå kvar i vänsterfilen med en defekt bil.
Citera
2016-03-16, 21:46
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nja, det finns ju ingen rimlig förklaring till att han stod kvar i vänsterfilen.
Även en bil får totalt motorhaveri i vänstefilen, så finns det gott om tid att på ett säkert sätt rulla över till högerfilen och sedan ut på vägrenen.
Allt är bättre än att stå kvar i vänsterfilen med en defekt bil.
Räcker med att man ligger o sveper en kö när haveriet kommer så finns ingen chans att gena över medan bilen tappar fart.
Men Brordet verkar ha koll.
Citera
2016-03-16, 22:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Räcker med att man ligger o sveper en kö när haveriet kommer så finns ingen chans att gena över medan bilen tappar fart.
Men Brordet verkar ha koll.

Det kan säkert vara en bedrift att få bilen ut på vägrenen vid ett plötsligt motorhaveri och man vid den tidpunkten ligger i vänsterfilen samtidigt som det är köbildning i höger körfält.

Men jag tycker det är viktigt att framhäva den extrema faran med att bilen blir stående i ett körfält där bilar kommer framfarande i 120 km/h, därför tycker jag också att det är varje bilists skyldighet att på alla vis försöka att få bilen bort från det vänstra körfältet, med alla medel.

Det skulle vara intressant att veta hur polisen ställer sig till en sådan händelse, kan det bli frågan om böter med tanke på allvarlighetsgraden och den akuta faran med bilens minst sagt olämpliga placering?

Nu talar vi ju om ett oförutsett haveri, det kan ingen människa rå för, det kan hända alla.
Men som bilförare har man ju ändå fortfarande ett ansvar att inte placera sitt fordon på ett trafikfarligt vis.
Citera
2016-03-16, 23:10
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Tycker också att det är kul att köra om unga utlänningar, för inte så längesedan körde jag på motorvägen. Hade en mindre transportbil då och blev omkörd av en äldre Merca kombi med en utlänning o hans flickvän i. Körde om han, sen körde han om mig igen o så fortsatte det en stund innan jag gav upp. Han blev nog rätt förvånad att jag kunde komma upp i de hastigheterna.

Skönt att höra att man inte är ensam på den fronten. Det är roande att kränka de lättkränkta.
Citera
2016-03-16, 23:22
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Det skulle vara intressant att veta hur polisen ställer sig till en sådan händelse, kan det bli frågan om böter med tanke på allvarlighetsgraden och den akuta faran med bilens minst sagt olämpliga placering?

Nu talar vi ju om ett oförutsett haveri, det kan ingen människa rå för, det kan hända alla.
Men som bilförare har man ju ändå fortfarande ett ansvar att inte placera sitt fordon på ett trafikfarligt vis.

Haveriet som sådant kan man sannolikt inte rå för. Däremot så ligger det på förarens ansvar att vidta åtgärder så att övriga bilister upptäcker situationen. Varningsblinkers, varningstriangel m m. Dom flesta bilar går ju dessutom att knuffa ner i diket med lite hjälp.

Tar man väskan och spatserar iväg utan att göra något så ligger man illa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in