Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-21, 12:18
  #1849
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flankert
1. Jag hatar hastighetsreglerna, de är patetiska... Att man sätter max gränser som utan problem kan hållas när det är snöstorm och jättedåligt väder, som man sedan tvingas hålla under sommaren när det är fint väder och man har fin och bra bil.

Sedan är det patetiskt att jag som är en duktig förare, bra bil osv, ska tvingas hålla samma hastighet som Agda, 89år som kör en skitbil och knappt kan reglerna...

2. Personer (oftast invandrare) som tror att de är något i trafiken & leker "stor" bakom ratten. De ligger och försöker köra om precis innan en rondell, och blir tokig och börjar tuta för att de inte hinner om och tvingas köra in bakom. Tre personer som gjort detta har blivit misshandlade på plats. Bara ett äckligt beteende som jag hatar enormt. Det känns som att jag föddes för att visa vart skåpet ska stå mot dessa, jag blir så jävla förbannad så att jag kokar över. Jag är allergisk mot tutor.

Det lite ironiska i det hela är att det även händer att jag tutar åt andra när jag inte tänker på att det är högerregeln eller liknande, skäms nästan lite när jag lägger mig bakom de då, eftersom jag säkert råkat gjort de förbannade.
Men skillnaden är väl ändå att jag skulle bett om ursäkt om de skulle klivit ur bilen.
En mkt irriterande sak i trafiken är de få idioter som måste stoppa folk som gjort fel för att få påpeka felet. Dessa personer borde man få slå ner.
Citera
2014-06-21, 15:06
  #1850
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flankert
Sedan är det patetiskt att jag som är en duktig förare, bra bil osv, ska tvingas hålla samma hastighet som Agda, 89 år som kör en skitbil och knappt kan reglerna...

I praktiken är ju reglerna sådana. Du ska inte köra snabbare än att du kan hantera och parera de situationer som uppkommer, dock aldrig snabbare än hastighetsgränsen.

Hastighetsgränsen är ju satt med avseende på konsekvens vid en eventuell sammanstötning. Ju lägre hastighet, desto mindre skador. Hur bra du än anser dig köra kan du inte förutse allt som händer och en olycka kan ske snabbare än du hinner reagera. Kör du då 150 blir konsekvensen betydligt värre än om du kör 80.


Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
En mkt irriterande sak i trafiken är de få idioter som måste stoppa folk som gjort fel för att få påpeka felet. Dessa personer borde man få slå ner.


Hur ofta förekommer det?
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-06-21 kl. 15:11.
Citera
2014-06-21, 15:30
  #1851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ska sanningen fram så förstår inte jag hur du menar.
Jag kör i rondellernas Mecka, Linköping. Jag håller alltid en relativt hör hastighet in mot en rondell. Men är du på väg in i den så kör jag om dig om det är tvåfiligt in i rondellen, medan du står o väntar.
Anledningen till att jag kör på det sättet beror på att jag då kan sakta in för att komma in i luckorna. Blir man stående för att komma in så får man vänta länge.
Min målsättning med en rondell är samma målsättning som tanken med en rondell är. Dvs att trafiken ska flyta. Kör man som jag gör så behöver jag stanna en gång av tio om det inte står en fegis framför som blockerar trafikflödet.

Men om du menar att du vill in i rondellen o jag kommer från en annan påfart, till vänster om dig så skiter jag fullständigt i dig om du nu står o väntar för att ge mig mitt lagliga företräde.
Kör du däremot lastbil så orsakar jag irritation o tutande medtrafikanter (ja, i Linköping visar man ingen hänsyn) när jag stannar för att du ska slippa lämna mig företräde.

Problemet du irriterar dig på är nog så att du är kass på att köra bil vilket resulterar i att du blir mitt irritationsmoment när jag ligger bakom dig vid en påfart vid en rondell o du inte kör ut i de luckor jag ser passera.
Använd gaspedalen o våga varva motorn till du är inne i rondellen eller köp en automat.
Jag kör också mestadels i Linköping och visst är det enda riktiga sättet att hantera en rondell att hålla någorlunda hög hastighet och anpassa den till situationen inuti rondellen snarare än att stoppa upp trafiken bakom bara för man inte har nerver till att analysera trafiken och framföra sitt fordon samtidigt. Finns så många idioter som skapar onödig frustration i trafiken genom att stoppa upp en 4-5 bilar bakom sig när alla utom idioten längst fram ser tre luckor passera förbi samtidigt.

Nu skyller jag inte mitt eget korta temperament på dessa sopor men jag är knappast ensam om att bli frustrerad över onödiga stopp i trafiken. Visa lite hänsyn för fan, jag hade inte tagit bilen om jag inte velat komma fram så fort som möjligt (utan att utsätta andra för fara, naturligtvis, men det gör man snarare om man kör som ett inkonsekvent jävla mähä, i 99 fall av 100 vet jag precis vad jag sysslar med).
__________________
Senast redigerad av Netzach 2014-06-21 kl. 15:34.
Citera
2014-06-21, 15:57
  #1852
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur ofta förekommer det?
Jag har aldrig råkat ut för det. Men han jag citerade verkar ha det som ett ständigt nöje.
Citera
2014-06-21, 16:31
  #1853
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jag har aldrig råkat ut för det. Men han jag citerade verkar ha det som ett ständigt nöje.

Ok, då förstår jag. Jag läste inte så långt i det citerade svamlet. Jag nöjde mig med att svara på den inledande idiotin i vederbörandes inlägg.
Citera
2014-06-21, 17:11
  #1854
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Finns så många idioter som skapar onödig frustration i trafiken genom att stoppa upp en 4-5 bilar bakom sig när alla utom idioten längst fram ser tre luckor passera förbi samtidigt.


Det beror på att alla i trafiken är individer med olika förutsättningar. Innehav av körkort innebär att man inser att vägen är till för alla trafikanter och att man visar sina medtrafikanter hänsyn.

Är det några fler delar i förutsättningarna för att inneha ett körkort som du är osäker på?
Citera
2014-06-21, 17:45
  #1855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I praktiken är ju reglerna sådana. Du ska inte köra snabbare än att du kan hantera och parera de situationer som uppkommer, dock aldrig snabbare än hastighetsgränsen.

Hastighetsgränsen är ju satt med avseende på konsekvens vid en eventuell sammanstötning. Ju lägre hastighet, desto mindre skador. Hur bra du än anser dig köra kan du inte förutse allt som händer och en olycka kan ske snabbare än du hinner reagera. Kör du då 150 blir konsekvensen betydligt värre än om du kör 80.


Hur ofta förekommer det?

Svar på första delen: Självklart förstår jag en olycka kan ske snabbare än man hinner reagera, men för det förstår jag inte varför det ska vara 70 på en tvåfilig motorväg, bara för att det finns av/på-farter, eller 90 heller för den delen. Tycker det är barnsligt. 70/90 km/h på en tvåfilig motorväg med vägräcke fungerar kanske på vintern, men på sommaren är bara patetiskt.

Svar på andra delen: Tror denna frågar passar bättre till mig än personen du citerade. Det händer väl en gång vartannat år.
__________________
Senast redigerad av Flankert 2014-06-21 kl. 17:49.
Citera
2014-06-21, 18:01
  #1856
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flankert
Svar på första delen: Självklart förstår jag en olycka kan ske snabbare än man hinner reagera, men för det förstår jag inte varför det ska vara 70 på en tvåfilig motorväg, bara för att det finns av/på-farter, eller 90 heller för den delen. Tycker det är barnsligt. 70/90 km/h på en tvåfilig motorväg med vägräcke fungerar kanske på vintern, men på sommaren är bara patetiskt.

Jag håller inte själv fartgränserna, men skulle ändå aldrig argumentera som du.

Citat:
Svar på andra delen: Tror denna frågar passar bättre till mig än personen du citerade. Det händer väl en gång vartannat år.

Kommentar överflödig.
Citera
2014-06-23, 10:58
  #1857
Medlem
zajjahs avatar
Människor som riskar alvarliga olyckor endast för att dom vill bevisa en poäng genom att slicka röv. Halva hjärnan måste saknas.
Citera
2014-06-23, 15:33
  #1858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det beror på att alla i trafiken är individer med olika förutsättningar. Innehav av körkort innebär att man inser att vägen är till för alla trafikanter och att man visar sina medtrafikanter hänsyn.

Är det några fler delar i förutsättningarna för att inneha ett körkort som du är osäker på?
Precis vad jag menade. Hänsyn visar man bäst genom att anpassa sin körning till det rådande klimatet. Klarar man inte av att köra under rusningstid bör man stanna hemma eller ta buss. Vad du tror dig veta om min eventuella osäkerhet låter jag tala för dig självt.
Citera
2014-06-23, 16:27
  #1859
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Precis vad jag menade. Hänsyn visar man bäst genom att anpassa sin körning till det rådande klimatet. Klarar man inte av att köra under rusningstid bör man stanna hemma eller ta buss. Vad du tror dig veta om min eventuella osäkerhet låter jag tala för dig självt.

Det finns många som har krockat när de tre "luckorna" plötsligt täckts upp av snabbt framförda fordon inne i cirkulationen.
Citera
2014-06-23, 16:58
  #1860
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Söndagskörare som kör för sakta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback