2011-12-21, 20:42
Medlem
blaggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet
Längden som du säger kan ju bero på att de visas ur en speciell vinkel under trailern inuti Bag End. Finns andra scener där man ser dem tydligare. Dwarin t.ex. är ju enorm för att vara dvärg, men det är ju så det är, allt beror egentligen på vilken klan var och en kommer ifrån.

Jo precis, men jag tycker det är synd att de inte visar mer att det är dvärgar och korta hober vi har att göra med, för man missar det känner jag. Det är bara en scen när det träffar alver som verkligen man ser hur korta de är. Inget stort, men lite synd kan jag tycka.
Citera
2011-12-21, 20:46
Medlem
General i götets avatar
"Hi everyone! This year is the tenth anniversary of the release of The Fellowship of the Ring, and we wanted to give the fans a Christmas treat ahead of the release of the two Hobbit movies in Dec 2012 and 2013. Stay tuned for more. Cheers!"

Åhåh, nyss skrivet av Peter Jackson på hans facebook.
Citera
2011-12-21, 20:50
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borghesia
Citera
2011-12-21, 20:50
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Jag tyckte i allmänhet att Tolkiens böcker vad rätt tråkiga. Är det något fel på mig?
Nej då. I fallet med ringtrilogin kan man nog skylla lite på Åke Ohlmarks styltiga översättning (som jag förmodar att du gav dig på). Han följde översättarprinciper som idag anses något omoderna och sirade ut språket och gjorde texten väldigt omständig, faktiskt i så hög grad att man nästan bör tala om en tolkning snarare än en översättning.

Den nya översättningen är mer "direkt" och följer Tolkiens originaltext mer troget.

Fast det bästa är såklart det engelska originalet.
Citera
2011-12-21, 21:15
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Nej då. I fallet med ringtrilogin kan man nog skylla lite på Åke Ohlmarks styltiga översättning (som jag förmodar att du gav dig på). Han följde översättarprinciper som idag anses något omoderna och sirade ut språket och gjorde texten väldigt omständig, faktiskt i så hög grad att man nästan bör tala om en tolkning snarare än en översättning.

Den nya översättningen är mer "direkt" och följer Tolkiens originaltext mer troget.

Fast det bästa är såklart det engelska originalet.

Haha, jag kollade upp det i boken och det var, helt korrekt, Åke Ohlmark som översatt! Det känns som om jag blivit botad från ett barndomstrauma

Jag ska nog se till att läsa på engelska nu när mina engelska-kunskaper är något bättre än de var i grundskolan. Tack för din hjälp! Jag känner mig otroligt lättad.
Citera
2011-12-21, 21:47
Medlem
Borghesias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Senast redigerad av Borghesia 2011-12-21 kl. 22:10.
Citera
2011-12-21, 21:55
Medlem
Sam.adamss avatar
Känns som om man väntat på The Hobbit-filmerna i en hel livstid. Well, halva livet blir det i alla fall sen man såg premiären av Konungens Återkomst. Ska spännande att se klippet eller vad dom nu kommer släppa som "julklapp".
Citera
2011-12-21, 21:59
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:

Citera
2011-12-21, 22:02
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Nån som vet hur det gått för Mikael Persbrandt? Spelar han Beorn eller blev han inte insläppt på Nya Zeeland?
Citera
2011-12-21, 22:03
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Citera
2011-12-21, 22:10
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet
"Hi everyone! This year is the tenth anniversary of the release of The Fellowship of the Ring, and we wanted to give the fans a Christmas treat ahead of the release of the two Hobbit movies in Dec 2012 and 2013. Stay tuned for more. Cheers!"

Åhåh, nyss skrivet av Peter Jackson på hans facebook.

Ja men det är i december 2012......

Hittade en trailer på imdb i alla fall, nu har inte jag följt tråden direkt så ni kanske har sett den
http://www.imdb.com/title/tt0903624/#lb-vi1699192345
Citera
2011-12-21, 22:27
Medlem
theblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fawkes
Saruman var inte med i boken, men vad jag vet så var han med i "White Council", och den omnämndes ett flertal gånger i boken.

edit: Det jag försöker komma till är att White Council är delaktiga i något som kommer visas på film, därför är han och Galandriel med i rollistan.

Jaha okej då är jag med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in