2012-01-07, 22:52
Medlem
Funkydudes avatar
Ska man jämföra med Tolkiens original, d.v.s. den engelska upplagan; då råder det ingen tvekan om att den nya översättningen (till svenska) är klart bättre än Ohlmarks dito. Men jag håller med om att de mer "direkta" översättningarna av flera namn (på allt från personer till platser) inte känns lika bra. Bagger är klart bättre än Säcker och Vattnadal tar jag hela veckan framför det nya namnet, som jag inte ens kommer ihåg nu Det bästa exemplet är nog ändå det om hober/hobbitar. Tycker någon på riktigt att hobbit låter bättre än hob? Hobbit låter så engelskt, vi snackar ju nu om den svenska översättningen. Tycker verkligen inte hobbit passar in tillsammans med de klart mer svensk-klingande namnen. Berättelsen som sådan återges bättre i den nya översättningen. Men Ohlmarks lyckades bättre med namnen imo

Nu blev det en del off topic Jag tycker i vart fall inte man ska trycka in "hobbit" i vare sig den svenska titeln eller textningen då man fixar undertexter. Sedan kanske man inte översätter själva filmnamnet utan kör på det engelska originalet, fast så var ju inte fallet med SoR.
Citera
2012-01-08, 20:52
Medlem
.Dead.s avatar
Ja är det något jag inte blir klok på så är det översättandet av namn. Hur tänker man? Fick en SoR-ljudbok för nått år sedan där de använt sig av nya översättningen. Kom inte så långt med den, stängde av så fort jag hörde "säcker"..
Citera
2012-01-08, 21:55
Medlem
d00rkeys avatar
Tja. Man tänker väl att man ska göra rätt till slut och vad jag har hört så hade ju JRR Tolkien själv lite negativa synpunkter på Ohlmarks översättning. Men för alla oss som är vana vid Ohlmarks översättning, vare sig det är från böckerna eller Jacksons filmtrilogi, så känns den nya översättningen helt enkelt bara fel ändå.

T ex: Att Vattnadal egentligen ska eller bör heta Riftedal har jag inga synpunkter på, men att döpa om släkten Bagger till Säcker tycker jag bara är idioti, trots att det egentligen är mera korrekt.

Vad bör man då döpa filmerna till? Ska man använda hob eller hobbit, om man nu ska ha en svensk titel? Egentligen skiter jag i vilket. Bara man inte konsekvent kallar hober för hobbitar i själva filmen! Kort sagt så hoppas jag att man använder Ohlmarks terminologi i filmen. Vattnadal, hober, Bagger etc.
Citera
2012-01-10, 11:27
Medlem
Opilus5500s avatar
Den här kommer bli awsome!! Jag ska fan mig ha första visnings biljetterna, om så ska tälta en hel vecka utanför biljettkassan mohahaha..
Citera
2012-01-10, 12:06
Medlem
obin_gams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Den här kommer bli awsome!! Jag ska fan mig ha första visnings biljetterna, om så ska tälta en hel vecka utanför biljettkassan mohahaha..
Sverige är ju sorgligt gulligt ibland. Anledningen till att man ser i utlandet folk tältar för premiärer är att de flesta länder inte har dedikerade stolsplatser i salarna så first come first serve gäller.

I sverige ser det bara dumt ut då VI HAR DEDIKERADE PLATSER! i salarna vilket gör att det är mycket lättare att få bra platser om man bara sitter vid internet hemma när biljetterna släpps.
Citera
2012-01-11, 07:39
Medlem
Danieloss avatar
Den här nya "trailern" var ju rätt kul.

http://www.youtube.com/watch?v=WMbL3oLUMoc
Citera
2012-01-11, 08:49
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos

Schysst att de lyckades få med Grynet Mollvig (vid 1:55) i den där "trailern"!
Citera
2012-01-11, 10:06
Medlem
Dvärgar utan stora och olikfärgade skägg, suck... Thorin ser ju ut som Peter Pan

Annars ser filmen lovande ut och jag hoppas på ett nervkittlande äventyr för Gandalf i Dol-Guldur.
Citera
2012-01-13, 02:17
Medlem
General i götets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos

Haha, fick mig ett gött skratt!
Citera
2012-01-14, 22:55
Medlem
Borghesias avatar
Ny bild på Bilbo med Sting i högsta hugg.
http://latimesherocomplex.files.word...thehobbit8.jpg

Citera
2012-01-15, 14:37
Medlem
General i götets avatar
Inget nytt ifrån Quint på Aintitcool? Han levererade fina djupgående artiklar ifrån inspelningsplatserna ju...

Grym bild f.ö Borghesia, kan vara så att han försökt sig på sockervadd också.
Citera
2012-01-21, 20:17
Medlem
Jag undrar hur Sauron kommer att poträtteras som "The Necromancer" i Dol Guldur. Gärna att man inte får se hans ansikte då han förlorar lite av sin storhet genom detta. Det vi inte vet fruktar vi mer, så om man får se honom som människa kanske han inte blir lika skrämmande. Jag ser gärna honom som en mörk skepnad i mantel, liknande Nazgul fast längre.

Att han blir till mänsklig form är otvivelaktigt då Gollum identifierar honom när han saknar ett finger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in