2012-12-19, 00:59
Medlem
Beethovanias avatar
Såg den idag, 3d och 48 fps. Jag tyckte det tog ett tag att vänja sig vid det nya formatet, ibland upplevde jag det som att karaktärerna rörde sig ovanligt fort. När man väl vant sig såg det dock riktigt snyggt ut, även om jag upplevt bättre 3d.

Det finns egentligen inte så mycket att klaga på. Jag tyckte filmen lyckades bra med att ta de viktigaste delarna från boken och sedan sätta sin egna prägel på det hela. Karaktärerna var bra, även om det var synd att vissa av dvärgarna verkade hamna i skymundan. Jag gillade både Balin och Thorin rätt mycket, Martin Freeman gjorde också ett utmärkt jobb som en ung Bilbo.

Humorn fungerade oftast, det fanns några tillfällen då jag tyckte det blev lite för mycket, som när "vättekungen" föll över dvärgarna eller när Radagast rökte pipa, det var dock inget som förstörde filmen.

Det mest irriterande var nog själva textning, Lord Elrond och Lady Galadriel blev Herr Elrond och Fru Galadriel. Greenwood blev Grönveden, måhända att detta är korrekt översatt, det låter fortfarande dumt.

I det stora hela var det en väldigt underhållande film med en övervägande del positiva delar. Jag ser verkligen fram emot nästa film om ett år.

Jag ger den 8 av 10 avhuggna vättehuvuden.
Citera
2012-12-19, 01:11
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Enligt loren så dör Azog i slaget vid Moria. Hans son (?) är det närmaste vi kommer till filmens version av Azog, dock var även han inte med alls lika mycket som i filmen om jag minns boken rätt.

Det är Bolg som är böckerna tar rollen som Azog, han blir dock hämdlysten när Vättekungen blev dödad.
Citera
2012-12-19, 02:16
Medlem
TomBombadill74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
jag tror filmerna har hjärntvättat mig så att jag inte minns böckerna...

vem är det som dör som egentligen inte ska göra det?
Vilka viktiga karaktärer utelämnas förutom Glorfindel och Tom Tönten Bombadil?

Det var fan det värsta jag hört. Tom Bombadill är den bästa karaktären som någonsin skapats inom litteraturen, han medför djup och komedi. Hur cool som helst. Folk som du borde inte läsa böcker som Bilbo, läs något enklare.
Citera
2012-12-19, 02:41
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
...

Står ju fan i böckerna, (näms även i filmen return of the king) att han kommer från en hobfamilj som bodde vid floden.
Citera
2012-12-19, 04:29
Medlem
BF3G-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
jag tror filmerna har hjärntvättat mig så att jag inte minns böckerna...

vem är det som dör som egentligen inte ska göra det?
Vilka viktiga karaktärer utelämnas förutom Glorfindel och Tom Tönten Bombadil?
Saruman dör i sagan om de två tornen i filmerna. Det gör han dock inte i böckerna utan där lever han och har tagit över Bilbos hemstad när de kommer he, har jag för mig.
Citera
2012-12-19, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF3G-R
Saruman dör i sagan om de två tornen i filmerna. Det gör han dock inte i böckerna utan där lever han och har tagit över Bilbos hemstad när de kommer he, har jag för mig.

Han dör väl snarare i Sagan om konungens återkomst när det kommer till filmatiseringarna.
Citera
2012-12-19, 07:48
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag tyckte filmen var riktigt bra.
Jag tror det beror på att jag inte har samma sjuka förhållande till boken som jag har med de senare. Om dvärgarna inte har luvor eller Azog ser ut som någon från Da Vinci-koden gör mig inte lika mycket som att Faramir porträtteras som en idiot, eller att Sam vill gå hem.
Citera
2012-12-19, 07:51
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Han dör väl snarare i Sagan om konungens återkomst när det kommer till filmatiseringarna.

Nej han dör i de två tornen. i extended ser man hur grima hugger honom i ryggen.
Citera
2012-12-19, 09:28
Medlem
Oakenshields avatar
Ja men den scenen är fortfarande i extended Konungens återkomst.
Citera
2012-12-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Nej han dör i de två tornen. i extended ser man hur grima hugger honom i ryggen.

Han dör i början av sagan om konungens återokomst, i böckerna däremot dör han i slutet av boken.
Citera
2012-12-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic

I Sagan om konungens återkomst.
Citera
2012-12-19, 15:44
Medlem
Någonting som har varit ett pussel för mig länge är:

Varför hatar Peter Jackson Glorfindel?
Det finns så många ställen där de kan vira in Glorfindel i storyn. Förutom det mest uppenbara (att det var han och inte Arwen som hämtade Frodo när han hade blivit huggen av Witchking) så antas det ju att han även var med i The White Council pga att han sändes tillbaka till Midgård när han hade dött så då borde han ju minst ha samma rank som en Maiar.

Rätt eller fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in