2012-12-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Jaha sedär. Hade Sauron kvar den humanoida skepnaden även efter det att Eru tog bort hans humanoida skepnad? Eller rättare sagt, hade Sauron kvar möjligheten att anta en humanoid skepnad efter det att Eru förgörde den?

Iofs, i slaget vid Dagorlad har ju Sauron en fysisk skepnad, och den är som du skriver antagligen inte "vacker". Sen när han förgördes igen, denna gång av Isildur så tog det ju många många år innan han kunde anta en form igen. Den skepnad han har som Necromancer är ungefär samma skepnad som MuppPuffen visade på bild nyss, den skepnaden dvs i "spöklik" form.

Ja Eru tog bort hans möjligheter till en "fair shape". Det är troligtvis bara likt den han hade vid Dagorlad han kunde anta efter Numenors fall. Sen behöver han ju många år på sig efter Numenors fall och Dagorlad innan han har kraft att återgå till en fysisk kropp.

Det ser ut som en bild på hans ande. Gissningsvis kan anden fortfarande anta alla möjliga former då det är Saurons signum, men bilden ser onekligen ut som hans grundtillstånd som vaia.
Senast redigerad av SliceOfLife 2012-12-17 kl. 17:04.
Citera
2012-12-17, 17:04
Medlem
mindthegaps avatar
Har du möjlighet att se den på imax så tycker jag absolut att du ska göra det, jag såg trailern till The Hobbit på imax och bara det var en fantastisk upplevelse.
Citera
2012-12-17, 17:04
Medlem
Vad är skillnaden på IMAX och en vanlig biograf?
Citera
2012-12-17, 17:06
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odorFRM
Det är möjligt att han är 50 i filmen, men i boken har jag för mig att han blir 33.

33+111= 144. Födda på samma dag

I boken får han visst den som 33 åring men sticker iväg med den först som 50 åring, minns inte om det sägs ngn exakt ålder i filmerna.
Citera
2012-12-17, 17:07
Medlem
PsycholicRaves avatar
Måste säga att de hade lyckats fenomenalt med gåtscenen nere i grottan, kände mig riktigt tillfredsställd efter att jag sett den! Det var mycket längesedan jag läste boken, så jag minns dock inte huruvida dialogen var helt korrekt, eller om de hoppade över några gåtor eller liknande.

Måste bara fråga en sak, är det inte så att Gollum själv (som Smeagol) var en hobbit från början? Borde han inte i sådana fall ändå ha koll på vad en hobbit är, när han mötte Bilbo hade han u ingen aning om vad han var och kände inte heller till termen "hobbit". Är det en blunder, eller säger han likadant i boken och beror det i sådana fall på att han helt enkelt inte minns sitt ursprung efter alla år med ringens korruption?
Citera
2012-12-17, 17:11
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreos
Några frågor..

I LOTR fyllde Bilbo 111 år eller något sånt. The Hobbit är 60 år tidigare, betyder det att Bilbo är hela 50 år under The Hobbit? De har lyckats dåligt med att få honom gammal isåfall.....

Vid The Hobbits början pratar Frodo och Bilbo om att Frodo ska möta gandalf osv. Men i LOTRs början knackar det på Bilbos dörr och han skriker åt Frodo att öppna. När Frodo inte öppnar blir han sur och säger något i stil med "Vart är pojken?". Är han senil eller, de pratade ju nyss om att Frodo skulle hämta Gandalf. Det är ju inte svårt att få filmerna att passa ihop med varandra om man ändå ska försöka..

Till sist. I LOTR när de går i Morias grottor hittar de vättpilar. Men när de börjar slåss möter de Orcher, wtf? Vart tog vättarna vägen?

Bad Work P.J......

50 år som Hobbit är typ som 20-30 i Människoår. Tänk Aragorn, han var 80 någonting under LOTR och dog när han var 210 år gammal
Citera
2012-12-17, 17:24
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Måste säga att de hade lyckats fenomenalt med gåtscenen nere i grottan, kände mig riktigt tillfredsställd efter att jag sett den! Det var mycket längesedan jag läste boken, så jag minns dock inte huruvida dialogen var helt korrekt, eller om de hoppade över några gåtor eller liknande.

Måste bara fråga en sak, är det inte så att Gollum själv (som Smeagol) var en hobbit från början? Borde han inte i sådana fall ändå ha koll på vad en hobbit är, när han mötte Bilbo hade han u ingen aning om vad han var och kände inte heller till termen "hobbit". Är det en blunder, eller säger han likadant i boken och beror det i sådana fall på att han helt enkelt inte minns sitt ursprung efter alla år med ringens korruption?
Eftersom han glömt sitt urpsrungliga namn och bara är Gollum är det väl troligt att han också glömt sin "ras" tilika
Citera
2012-12-17, 17:26
Medlem
Jag såg The Hobbit i London under helgen.
Odeon, Swiss Cottage visar den på IMAX med 48 fps.
Betalade 16 pund och fick se 9 min trailer av nya Star Trek filmen också.

Personligen tyckte jag det var en grymt bra upplevelse. Men många stör sig på när filmen visas i 48 frames/sec, då det är ovant att se film med sån skärpa.
Jag tyckte det var lite synd med 48 fps då The Hobbit inte har samma "mjuka" bild som LOTR. Fick inte samma mysiga känsla som när man såg dom 3 första filmerna.

Men klart sevärt!
Citera
2012-12-17, 17:32
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Eftersom han glömt sitt urpsrungliga namn och bara är Gollum är det väl troligt att han också glömt sin "ras" tilika
Nej, helt otroligt är det väl inte, men med tanke på hur bra kännedom och minne han verkar ha av övriga världen och sitt språk så är det väl lite märkligt att han glömt av att rasen hobbit existerar, även om han inte vet att han själv en gång var en sådan. Jag tänkte mig också om det framgår av boken eller om det bara går att spekulera kring det
Citera
2012-12-17, 17:43
Medlem
LondiniumsFenixs avatar
Måste ändå säga att scenen där örnarna flyger, var riktigt grym, bland det snyggaste jag sett i en film. Filmen i övrigt var bra, högt tempo hela tiden. Dock kändes det som att ex scenen med Radagast inte alls passade in, kändes inte nödvändig. (Även om igelkotten var jävligt gullig).
Men längtar redan till nästa film, riktigt bra och välgjord underhållning.
4/5 ringar får den av mig.
Citera
2012-12-17, 17:56
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
I boken får han visst den som 33 åring men sticker iväg med den först som 50 åring, minns inte om det sägs ngn exakt ålder i filmerna.
Det är väl det som är grejen, att bägge är 50 när dom sticker från byn.
Citera
2012-12-17, 17:59
Medlem
Gick på Seattles iMax men det var helt ärligt inte lika bra som jag trodde det skulle vara, tycker du ska gå på vanlig bio!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in