2013-01-07, 13:39
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Varifrån har du fått att dvärgkvinnor inte reser? eller säljer prylar?
Det står i appendix och i History of the Middle-earth(Dom var få, monogama och lämnade sällan de djupa hallarna). Den enda dvärgkvinna som överhuvudtaget nämns vid namn är Dis.
Citera
2013-01-07, 14:07
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Det står i appendix och i History of the Middle-earth(Dom var få, monogama och lämnade sällan de djupa hallarna). Den enda dvärgkvinna som överhuvudtaget nämns vid namn är Dis.
Det är sant, men man ju tänka att det är lite skillnad i Dal eftersom de och Erebor ligger vägg-i-vägg i stort sätt!
Citera
2013-01-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Störde mig väldigt mycket på bildkvalitén när jag såg den på bio, jag gillar inte sådan HD för det ser för "verkligt ut", ser ut som någon spelat in hemma med sony handcam, istället för den där filmkvalitén på bilden. Tittat lite på den hemma på datorn och då ser det bättre ut.

Ogillade starkt all CGI, mer dockor/sminkningar/förklädnader och mindre datorgjort.

Störde mig sjukt mycket på wargsen, speciellt när de jagade dvärgarna runt stenhögarna samtidigt som Radagast agerade lockbete. Var det bara jag som noterade att wargen som var den första att hitta dvärgarna och stod på en sten ovan dem såg ut som en loppbiten utsvulten rabieshund?

Som någon annan skrev för mycket försök till humor, filmen blev för barnslig och de gamla filmerna känns mer vuxna på något sätt, mörkare. Avskyr dessutom lustigkurren med mustasch och mössa, Bofur, inte själva karaktären utan mer personen som spelar honom. Han var med i en serie som gick på TV4 förut som hette "Kalla Fötter" och stör mig något fruktansvärt på hans fula accent och röst.

För mycket små inte tillräckligt magiska slag, stenjättarna, mot wargsen, mot vättarna (sjukt tråkigt och vättarna var fula ja). Finns en anledning till att jag sett Two Towers och Return of the king 100 gånger var, Slaget vid Helms deep och Slaget om Gondor. Men jag utgår ifrån att det inte finns några större slag, åtminstone inte tidigt i boken så då är det ju bra att Peter J. följt det som faktiskt finns nedskrivet.
Gillade återberättelsen av slaget mellan orcherna och dvärgarna, där Azog förlorade sin arm. Sådana slag/scener är det som gör att jag älskar LOTR-filmerna.

Var inte så förtjust i personen som spelar Bilbo.

Det positiva med filmen var att Gollums och Bilbos dialog var intressant, i de första filmerna spolar jag bara förbi när det är scener med Frodo/Gollum/Sam eftersom jag blir så uttråkad.

Jag håller med dig, denna film kändes som en version riktad till barnen. Storyn hade sådan fet potential förstår inte varför dem blajjar sönder filmen?! Till exempel i sagan om ringen i moria skrämde dem upp en med pratat om vättarna som tagit över och slaktat dvärgarna, för att i denna film måla upp dem som något jävla skämt.

Nej, alldeles för mycket komik
Citera
2013-01-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
"Hold your horses!!"
:character56:

Nu är det klart! Åtminstone om man ska lita på Kulturnyheterna på SVT. Idag meddelades det att det nu är klart med att Peter Jackson ska regissera även Bilbo/The Hobbit..

Fattas bara annat! Efter Sagan om Ringen-trilogin så skulle det vara en ren skymf att låta någon annan (läs: klåpare) göra Bilbo.. Så tyckte tydligen även övriga fans och några ur SoR-ensemblen... Filmbolaget fick vika sig... Hooray!!!

Den filmen gjordes väl redan 1985 om jag minns rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=6m0l3...ature=youtu.be
Citera
2013-01-07, 14:21
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eurochild
Den filmen gjordes väl redan 1985 om jag minns rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=6m0l3...ature=youtu.be

1977 kom den första filmen ut, Warner bros hade inte rättigheterna till filmen först år 2011
Citera
2013-01-07, 15:18
Medlem
deathsprints avatar
Bara för att va med och diskutera lite så säger jag att filmen va rätt coolt gjord men allt för lång och seg, hamnar inte ens på min top 10 lista över filmer.
Citera
2013-01-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
1977 kom den första filmen ut, Warner bros hade inte rättigheterna till filmen först år 2011

Mjae, men det var väl inte en spelfilm, det var ju någon slags tecknad/cartoon/musikal gjord för TV variant.
Senast redigerad av eurochild 2013-01-07 kl. 16:10.
Citera
2013-01-07, 16:43
Medlem
JesusLovesUs avatar
Vad tycker ni riktiga LOTR fans om filmen? Är inte speciellt imponerad av de första tre filmerna men The Hobbit tyckte jag var ganska bra.

Tyckte de första filmerna kändes för utdragna. Till och med när de sitter och pratar känns det som de pratar extra långsamt för att dra ut på filmen så mycket de bara kan.

Dock gillade jag The Hobbit. Ska det vara Fantasy ska det vara massa olika varelser som dyker upp överallt.
Citera
2013-01-07, 18:01
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Dessa kvinnor är korta och har skägg.
http://i.imgur.com/ujp8k.jpg

Haha, okej. Hade missat dem. Tvi vale!
Citera
2013-01-07, 18:41
Medlem
Khorneflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephyreus
The hobbit är ju (vad jag förstår) ursprungligen en barnbok, dvs den är inte like "mörk" som LOTR-serien. Därför tycker jag att det är passande att den är lite ljusare s.a.s

//Zeph

Jo precis, tror Tolkien ville ha det ljust för att det ska läggas vikt vid Bilbos resa och att han växer som hobbit, vilket gjorde att scenen med Gollum var den otäckaste.. fast den skulle inte varit otäck från början.

Tyckte om den lätta stämningen genom filmen i alla fall, fungerade helt okej som film. Kändes väldigt känslosam på ett mer nostalgiskt vis än LotR som var känslosam på ett dystert vis.
Citera
2013-01-07, 19:02
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLovesU
Vad tycker ni riktiga LOTR fans om filmen? Är inte speciellt imponerad av de första tre filmerna men The Hobbit tyckte jag var ganska bra.

Tyckte de första filmerna kändes för utdragna. Till och med när de sitter och pratar känns det som de pratar extra långsamt för att dra ut på filmen så mycket de bara kan.

Dock gillade jag The Hobbit. Ska det vara Fantasy ska det vara massa olika varelser som dyker upp överallt.

Vad är ett riktigt fan?
Citera
2013-01-07, 19:45
Medlem
Måste säga att denna filmen var riktigt bra! Gillar denna och LOTR 1 lika mycket sen kommer 2 och 3 efter. De komiska inslagen var mycket underhållande. Musiken i dessa filmer är ju som vanligt otrolig. Många tummar upp, tyvärr såg jag den på en dålig biograf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in