2012-12-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Är lite rädd for spoilers, så har inte vågat kollat in tråden riktigt, men för er som läst boken, hur trogen är filmen den?

Den är ganska trogen, samtidigt som det inte alls är som boken. Snarare så att vissa repliker och scener är direkt tagna ur boken. Men eftersom att det är en stor skillnad mellan en bok och en film så är det ju svårt att göra de lika. Men tänk dig likheterna mellan Sagan om Ringen filmerna och böckerna, de är ganska lika, t.ex. Balrog vs Gandalf i bok och film, ganska lika. Medan vissa andra saker inte ens är med.
Men det är värt att kolla på The hobbit, för bara stämningen i midgård i sig är otrolig, sen är det alltid kul med nya äventyr. Funderar på att kolla om den, eftersom att jag är världens fan
Citera
2012-12-18, 22:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonssonv
Jag vart verkligen missnöjd med filmen, dom har gjort en av världens bästa filmserier till barnfilm.. Sagan om ringen trilogin är otroligt bra just för att den är seriös och mörk. Hobbit var för larvig och oseriös, och vems idé vart det att göra så att trollen kunde prata engelska? I Ringen-trilogin kunde dom inte detta. Och var det bara jag som tänkte på att hobbit-fötterna såg myyycket större ut i den här filmen än i dom tidigare?

Den får en 6/10 i betyg, just för att den är snygg visuellt.

Trollen pratade så dvärgarna och Bilbo förstod i boken också. Så det var Tolkiens idé. Precis som golfhistorien
Citera
2012-12-18, 22:24
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonssonv
Jag vart verkligen missnöjd med filmen, dom har gjort en av världens bästa filmserier till barnfilm.. Sagan om ringen trilogin är otroligt bra just för att den är seriös och mörk. Hobbit var för larvig och oseriös, och vems idé vart det att göra så att trollen kunde prata engelska? I Ringen-trilogin kunde dom inte detta. Och var det bara jag som tänkte på att hobbit-fötterna såg myyycket större ut i den här filmen än i dom tidigare?

Den får en 6/10 i betyg, just för att den är snygg visuellt.

Du kan knappast ha läst böckerna, de har snarare gjort The Hobbit mörkare än vad boken är. Bilbo är en barnbok, och med den utgångspunkten tycker jag de filmatiserat den riktigt bra.
Citera
2012-12-18, 23:00
Medlem
slaskmaskarns avatar
Hur längre tror ni denna film går på bio?
Citera
2012-12-18, 23:08
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Är lite rädd for spoilers, så har inte vågat kollat in tråden riktigt, men för er som läst boken, hur trogen är filmen den?

Oerhört trogen, skrämmande mycket är rent av taget ut boken, text direkt från boken blir repliker som karaktärerna läser. Men samtidigt är det mycket som inte är i böckerna som är rent påhitt,
Citera
2012-12-18, 23:45
Medlem
MC.Hammers avatar
Bara jag som störde mig enormt på formatet? Det var som att det var på 1.5x hastighet, alla gick och rörde på sig snabbt?
Citera
2012-12-18, 23:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaPolisen
Den är ganska trogen, samtidigt som det inte alls är som boken. Snarare så att vissa repliker och scener är direkt tagna ur boken. Men eftersom att det är en stor skillnad mellan en bok och en film så är det ju svårt att göra de lika. Men tänk dig likheterna mellan Sagan om Ringen filmerna och böckerna, de är ganska lika, t.ex. Balrog vs Gandalf i bok och film, ganska lika. Medan vissa andra saker inte ens är med.
Men det är värt att kolla på The hobbit, för bara stämningen i midgård i sig är otrolig, sen är det alltid kul med nya äventyr. Funderar på att kolla om den, eftersom att jag är världens fan
Yupp! Har nog läst Trilogin fyra gånger...Silmarillion,Förlorade sagors bok,Gillis bonde från Ham osv,osv..Givetvis även Bilbo..

Åter ämnet..

Vi har här hemma tvistat om det är EN film,eller Tre filmer av/från Bilbo,en hobbits resa?

En,va? (Eller kommer det fler?)
Citera
2012-12-19, 00:00
Medlem
Det är tre filmer.
Citera
2012-12-19, 00:18
Medlem
TheMentalitas avatar
En fråga till er som har koll på boken; är ""the pale orc", den bleka orchen någon central karaktär?
I filmen, åtminstone denna första, blir den ju som huvudantagonist nästan före Smaug, men får känslan av att det inte alls är samma konflikt i boken?

Läste boken för läänge sen men minns inte såna detaljer
Citera
2012-12-19, 00:24
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMentalita
En fråga till er som har koll på boken; är ""the pale orc", den bleka orchen någon central karaktär?
I filmen, åtminstone denna första, blir den ju som huvudantagonist nästan före Smaug, men får känslan av att det inte alls är samma konflikt i boken?

Läste boken för läänge sen men minns inte såna detaljer

Enligt loren så dör Azog i slaget vid Moria. Hans son (?) är det närmaste vi kommer till filmens version av Azog, dock var även han inte med alls lika mycket som i filmen om jag minns boken rätt.
Citera
2012-12-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Bara jag som störde mig enormt på formatet? Det var som att det var på 1.5x hastighet, alla gick och rörde på sig snabbt?

Jag lade också märke till detta, dock inte alla scener?
Det var helskumt...
Citera
2012-12-19, 00:46
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yOAKIM89
Jag lade också märke till detta, dock inte alla scener?
Det var helskumt...

Pga av att det var 48 FPS på filmen.

http://feber.se/film/art/241302/biog...visa_hobbit_i/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in