Citat:
Ursprungligen postat av General i götet
Håller med om det mesta,
men: hur kan man inte vilja ha talande spindlar och troll? Tycker det låter skittråkigt om jag ska vara ärlig
Om spindlarna pratar eller inte spelar imo inte allt för stor roll men nog fan ska trollen göra det! Ger ju noll och inget djup öht till de tre trollen ifall de inte kan tala. I de första filmerna ser jag trollen mer som djur än "människor" (d.v.s. de saknar nästan alla mänskliga drag).
Det är nästan min favoritscen i boken, blir ju helt annorlunda om de tre småkorkade, käbblande trollen porträtteras som brölande monster

Köper verkligen inte det hela med motiveringen att man inte ska få för mycket sympati med fienderna. Det är ju just det man ska! Klarar man att förmedla sympati i en barnbok borde man klara det i en "vuxenfilm" (som jag förstått det kommer filmerna vara i samma stil som S.o.R.-trilogin). De bästa böckerna/filmerna klarar just detta. Att förmänskliga motståndaren och inte måla allt i svartvitt. Jackson klarade ju minst sagt Gollum med bravur så jag ser ärligt talat inte problemet.
Det enda problemet är ju att trollen inte pratade i de första filmerna. De hade ju inte heller kläder på sig utan drevs i kedjor av orcher, som vilddjur. Dessutom klarade de solen galant... Nej, köper inte det. Blir uppriktigt förbannad om man ändrat detta p.g.a. rädslan för att den som inte läst böckerna inte kommer hänga med annars (enda legitima anledningen som jag ser det).
Smaug kommer ju prata. Är väl just bara i sagorna drakar gör det? Oftast brukar de ju likt trollen i de första filmerna uppföra sig minst sagt djuriskt.