2011-12-30, 14:15
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi
om man har gunvald larsson som referensmaterial så är han värdelös, om än jävligt rolig, annars så tycker jag att han är väldigt bra. speciellt i hämnden och på teaterscenen.

Ja, jag menar i sammanhanget. Tycker dock inte att han är särskilt bra inhemskt heller. Men det är säkert "Gunwald-stämpeln" som pajat honom i mina ögon tror jag.

Nog om honom!
Citera
2011-12-30, 15:59
Bannlyst
Kommer det nån ny trailer? När isåfall?
Citera
2011-12-30, 17:52
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleRFK
Kommer det nån ny trailer? När isåfall?

Troligen en när allt är färdiginspelat, effekterna börjar bli klara och det börjar närma sig premiär. Typ september/oktober 2012, kanske?
Citera
2011-12-31, 00:49
Medlem
smuckies avatar
http://derhobbit-film.de/indexengl.shtml
Trailer och nyheter om filmen The Hobbit.
Citera
2011-12-31, 14:50
Medlem
Oakenshields avatar
Jaha, här tror vi bestämt att vi är först ut med nyheter som ingen hört tidigare.......
Citera
2012-01-01, 23:13
Medlem
General i götets avatar
http://www.theonering.net/torwp/2011...-of-character/

Mycket bra skriven text, bör läsas!
Citera
2012-01-03, 02:02
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet
http://www.theonering.net/torwp/2011...-of-character/

Mycket bra skriven text, bör läsas!
Håller med om det mesta, men: hur kan man inte vilja ha talande spindlar och troll? Tycker det låter skittråkigt om jag ska vara ärlig

Om spindlarna pratar eller inte spelar imo inte allt för stor roll men nog fan ska trollen göra det! Ger ju noll och inget djup öht till de tre trollen ifall de inte kan tala. I de första filmerna ser jag trollen mer som djur än "människor" (d.v.s. de saknar nästan alla mänskliga drag).

Det är nästan min favoritscen i boken, blir ju helt annorlunda om de tre småkorkade, käbblande trollen porträtteras som brölande monster Köper verkligen inte det hela med motiveringen att man inte ska få för mycket sympati med fienderna. Det är ju just det man ska! Klarar man att förmedla sympati i en barnbok borde man klara det i en "vuxenfilm" (som jag förstått det kommer filmerna vara i samma stil som S.o.R.-trilogin). De bästa böckerna/filmerna klarar just detta. Att förmänskliga motståndaren och inte måla allt i svartvitt. Jackson klarade ju minst sagt Gollum med bravur så jag ser ärligt talat inte problemet.

Det enda problemet är ju att trollen inte pratade i de första filmerna. De hade ju inte heller kläder på sig utan drevs i kedjor av orcher, som vilddjur. Dessutom klarade de solen galant... Nej, köper inte det. Blir uppriktigt förbannad om man ändrat detta p.g.a. rädslan för att den som inte läst böckerna inte kommer hänga med annars (enda legitima anledningen som jag ser det).

Smaug kommer ju prata. Är väl just bara i sagorna drakar gör det? Oftast brukar de ju likt trollen i de första filmerna uppföra sig minst sagt djuriskt.
Citera
2012-01-03, 02:24
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Är väl just bara i sagorna drakar gör det? Oftast brukar de ju likt trollen i de första filmerna uppföra sig minst sagt djuriskt.

Med tanke på att drakar inte finns på riktigt så är det väl rätt självklart att de bara pratar i sagorna.
Citera
2012-01-03, 15:39
Medlem
Jag tror Jacksson har kliat sig i sitt hobbitkrull både en och två gånger om hur han ska lösa talandet för trollen, spindlarna och Smaug. Speciellt dialogen med Smaug som är en av de delar jag ser fram emot mest.

Att skapa en animerad drake efter Tolkiens bilder är nog ingen svår match för datasnubbarna, men att ge han en personlighet och röst är inget man trollar fram ur hatten.
Vad för slags röst ska han ha? Viskande och väsande eller mörk och dov? Perfekt engelskt uttal eller någon röstdefekt?
I boken har jag för mig att hans röst ska vara tilldragande och len (rätta mig om jag har fel snälla), men hur lägger man till en sån röst till en drake på ett snyggt sätt utan att det blir Disneykalas över det hela...
Citera
2012-01-03, 16:02
Medlem
obin_gams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarloSpicywiener
Jag tror Jacksson har kliat sig i sitt hobbitkrull både en och två gånger om hur han ska lösa talandet för trollen, spindlarna och Smaug. Speciellt dialogen med Smaug som är en av de delar jag ser fram emot mest.

Att skapa en animerad drake efter Tolkiens bilder är nog ingen svår match för datasnubbarna, men att ge han en personlighet och röst är inget man trollar fram ur hatten.
Vad för slags röst ska han ha? Viskande och väsande eller mörk och dov? Perfekt engelskt uttal eller någon röstdefekt?
I boken har jag för mig att hans röst ska vara tilldragande och len (rätta mig om jag har fel snälla), men hur lägger man till en sån röst till en drake på ett snyggt sätt utan att det blir Disneykalas över det hela...
Se BBC-serien Sherlock. Det är huvudrollen där som kommer göra både Smaugs röst och motioncapture.
jag är inte orolig alls, Benedict Cumberbatch är grym!
Citera
2012-01-03, 16:06
Medlem
General i götets avatar
Om jag skall vara ärlig så känns de talande trollen allra viktigast. Är ett minnesvärt ögonblick ifrån böckerna. Att Smaug kommer tala är det ingen tvekan om och detsamma gäller nog trollen, tror inte Peter Jackson sätter sig i den situationen att han struntar i dem eller tycker det är opassande för en filmpublik.

Djuren talar mer i en utsträckning i The Hobbit och lär vara trogen med det i filmerna, spindlarna är skitsamma för mig egentligen men övriga är nästan ett 'måste'. Med Del Toro i leken så känns ju det ännu lite troligare, eller vad säger ni?
Citera
2012-01-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obin_gam
Se BBC-serien Sherlock. Det är huvudrollen där som kommer göra både Smaugs röst och motioncapture.
jag är inte orolig alls, Benedict Cumberbatch är grym!

Sett serien och är klart imponerad, både av serien och Benedict.
Men fortfarande kvarstår problemet (i mina ögon iaf) att lägga dit en röst på en drake. Tänk dig att Godzilla plötsligt får för sig att börja kallprata i filmen, eller drakarna i Reign of Fire.

Smaug ska inte bara vara ett monster, utan vara en karaktär med ansiktsuttryck och munrörelser. Benedict Cumberbatch i all ära, men jag är fortfarande lite orolig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in