2014-02-18, 14:28
  #4021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skendarn
Vill göra en pastarätt med kyckling. Dock inte curry. Någon som har några
förslag.

Lök, vitlök, champinjoner, kycklingfilé i bitar, crème fraiche, smaka av med salt och peppar. Hacka och blanda ner massa färsk basilika, typ en hel kruka.
Blanda med kokt penne, gratinera med ost.
Citera
2014-02-18, 17:13
  #4022
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast kolpudding kan vara lite väl svårsmält?

~Paul~




Haha Det torde väl vara det.
Citera
2014-02-19, 09:46
  #4023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
HAHAHAHA!!! Så går det när man inte läser allt!!

Men denna bjuder jag på!!
Citera
2014-02-19, 11:14
  #4024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skendarn
Vill göra en pastarätt med kyckling. Dock inte curry. Någon som har några
förslag.
en sån liten trekantig ädelost i 3 dl grädde. värm upp så får du en fin pastasås. kränger upp det med pasta o tärnad stekt kylling
Citera
2014-02-19, 12:00
  #4025
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skendarn
Vill göra en pastarätt med kyckling. Dock inte curry. Någon som har några
förslag.
Laga till en Carbonara men i stället för bacon/pancetta så byter du ut det till snabbfrästa kycklingtärningar. Kycklingtärningarna får gärna marineras i förväg i de av dig omtyckta kryddorna, samt några skvättar citronsaft eller vitt vin/sherry.

~Paul~
Citera
2014-02-19, 13:09
  #4026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Laga till en Carbonara men i stället för bacon/pancetta så byter du ut det till snabbfrästa kycklingtärningar. Kycklingtärningarna får gärna marineras i förväg i de av dig omtyckta kryddorna, samt några skvättar citronsaft eller vitt vin/sherry.

~Paul~

Jag skulle vilja 'rätta' till carbonaran för de som är lärda att göra den på grädde.

När pastan är färdig så fyll en kopp med pastavattnet och ställ åt sidan.

Blanda äggulor med riven parmesan till en tjock smet. Späd med pastavatten tills smeten är slät och krämig.
Blanda sås, pasta och tillbehör. Späd med mer pastavatten om du vill ha din carbonara krämigare.
Citera
2014-02-21, 15:36
  #4027
Medlem
Jannebigplays avatar
Hallåj! Tänkte fira att min sista tenta innan c-uppsatsen är avklarad men någon fin bit kött och lite potatis. Är det någon som har något tips på vad man ska tillaga? Tänke lägga kanske 100kr totalt kanske. Är en fattig student ändå
Citera
2014-02-21, 21:27
  #4028
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Laga till en Carbonara men i stället för bacon/pancetta så byter du ut det till snabbfrästa kycklingtärningar. Kycklingtärningarna får gärna marineras i förväg i de av dig omtyckta kryddorna, samt några skvättar citronsaft eller vitt vin/sherry.

~Paul~
Isf är det godare att bara koka upp kycklingen, sedan ta upp den och strimla hafsigt, sedan steka strimlet, mycket mycket godare än tärnat, visst tar det koktiden längre bara det att koktiden på en liten kyckling är inte mer än ca 45 min. Man kan städa under tiden, eller ta en spinning på motionscykeln medan det kokar eller duka under tiden, lugnt och harmoniskt istället för att belöna den snabba måstemåstemåste-ha-begäret, även om det visst är gott med färdigtärnat, men ändå vidrigt på många sätt och vis!
Citera
2014-02-21, 21:39
  #4029
Medlem
Nu är det snabba ryck. Fick reda på idag att jag ska tillaga 3 fläskfiléer imorgon kväll. Så funderar på en rubbliknande sak. Sen grilla dom och in i ugnen. Men vet inte vilka kryddor jag ska ha. Hemma nu har jag S&P (vanlig och grov salt), Paprika pulver, Cayenne, Pimento, torkad chilli, kummin, peppar (rosé, grön (färsk och torkad), vit och svart), Chinese 5 spice, Estragon, Sweet Basil, Rosmarin. Kan ha nått mer. Sen funtar jag på olja och nått sött och klibbigt som fäste (Balsamico, Honung lr Ostronsås). Kommer inte åt köttet förens 30 min innan jag ska tillaga det.
Citera
2014-02-21, 21:44
  #4030
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Isf är det godare att bara koka upp kycklingen, sedan ta upp den och strimla hafsigt, sedan steka strimlet, mycket mycket godare än tärnat, visst tar det koktiden längre bara det att koktiden på en liten kyckling är inte mer än ca 45 min. Man kan städa under tiden, eller ta en spinning på motionscykeln medan det kokar eller duka under tiden, lugnt och harmoniskt istället för att belöna den snabba måstemåstemåste-ha-begäret, även om det visst är gott med färdigtärnat, men ändå vidrigt på många sätt och vis!
Visst kan du göra så men en redan kokt och därefter stekt kyckling blir inte lika saftig som en marinerad och snabbwokad sådan.

~Paul~
Citera
2014-02-22, 11:49
  #4031
Medlem
Har kyckling och en jävla massa honung som jag vill bli av med här hemma. Något förslag?
Citera
2014-02-22, 12:06
  #4032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Har kyckling och en jävla massa honung som jag vill bli av med här hemma. Något förslag?

Hel kyckling, kyckling i bit eller filéer?

Tidigare i tråden har jag lämnat recept på KFC-style kyckling. Du kanske kan göra det och använda honungen till en god dipsås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in