2012-06-21, 00:34
Medlem
N64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag och min familj har tänkt skippa den typiska midsommarmaten. Bland annat är det folk som är ganska kräsna och inte äter allt. En del ogillar tex sillen medan andra älskar det. Dessutom kommer det finnas yngre barn, så vi har bestämt oss för att skippa snapsen/nubben och köra på läsk och andra alkoholfria alternativ.

Vi kommer i alla fall att ha jordgubbar, grädde och vaniljglass till efterrätt.

Eftersom det är midsommar så vill jag gärna lyxa till det samtidigt som jag använder mig av något som jag har gott om. Någon som har bra tips på vad man kan göra med färskpotatis alternativt köttfärs för att lyxa till det? En fördel om man kan kombinera båda sakerna så klart, men självklart inget krav!

Jag har i alla fall en hel del färskpotatis och köttfärs då det var extrapriser denna veckan. Tänkte att man kanske kunde använda det till något, men det enda som jag kommer på är hamburgare med pommes frites eller någon form av köttfärs/potatisgratäng, men vet inte hur gott det blir att göra det på färskpotatis. Det blir i alla fall inte gott att göra potatismos av sådan potatis.

Färskpotatis funkar utmärkt till hamburgare, du kan t ex skära dem i 2-4 klyftor, slänga på lite rosmarin och olja och in i ugnen!
Citera
2012-06-21, 01:05
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N64
Färskpotatis funkar utmärkt till hamburgare, du kan t ex skära dem i 2-4 klyftor, slänga på lite rosmarin och olja och in i ugnen!

Nämen så bra. Jag är så van vid att bara äta färskpotatis kokt, medan jag tar "vanlig" potatis och gör det mesta av det. Även om tex mjölig potatis passar bättre till vissa rätter etc.
Citera
2012-06-21, 09:59
Medlem
nollans avatar
Igår lagade jag fläsk shoga yaki. Det finns säkert något renlärigt recept med mirin och sake men jag gjorde hur som helst enligt följande:

800 g tunt skivad fläskkarré
1 dl japansk soya
2 msk honung
1 msk vitvinsvinäger
4 cm riven färsk ingefära
1 skivad chilifrukt
½ lime (saft)
2 tunt skivade vitlöksklyftor
½ tunt skivad gul lök

Lägg ovanstående i en bunke och låt marinera i kylen i 20-30 minuter. Fräs sedan det avrunna köttet på hög värme och lägg åt sidan tills allt är brynt. Lägg sedan tillbaka köttet, slå på marinaden och låt sjuda på medelvärme ett par minuter.

Servera med ris och något roligt. Själv lade jag in gurkskivor som fått dra i 50/50 soya/sweet chili + en skvätt sesamolja någon halvtimme.
Citera
2012-06-24, 23:10
Medlem
submariners avatar
svensk sommarmeny med snaps?

hej,

tänkte bjuda några kompisar på sommarmiddag till helgen, men är rådvill gällande menyn...

har av olika anledningar tänkt servera en snaps eller tre till maten, och har således snöat in på matjessill, gräddfil och nypotatis till huvudrätt och kanske jordgubar och vaniljglass till efterätt - klassiskt svenskt. har dock inga bra ideåer till förrätt - har lekt med tanken på en generös skiva brännvinsost på surdegsbröd...

kalops och liknande klassiker känns väl tunga, men alla förslag mottages tacksamt
Citera
2012-06-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

tänkte bjuda några kompisar på sommarmiddag till helgen, men är rådvill gällande menyn...

har av olika anledningar tänkt servera en snaps eller tre till maten, och har således snöat in på matjessill, gräddfil och nypotatis till huvudrätt och kanske jordgubar och vaniljglass till efterätt - klassiskt svenskt. har dock inga bra ideåer till förrätt - har lekt med tanken på en generös skiva brännvinsost på surdegsbröd...

kalops och liknande klassiker känns väl tunga, men alla förslag mottages tacksamt

Du bör servera gravad lax.
Citera
2012-06-25, 00:45
Medlem
SexSexSexs avatar
Sommarmeny består av doften från svenska sgor och legender, tänk historia
Citera
2012-06-25, 13:33
Medlem
Tanten ute och snurrar på bygden ikväll. Så det blir en Aglio e olio (med färsk linguine, förhoppningsvis) samt en liten surdegsmacka med hemgravad lax till förrätt.
Citera
2012-06-25, 19:33
Medlem
Dirges avatar
Blev jäkligt sugen på pannbiff med massa stekt lök o färskpotatis med mängder av dill.
Citera
2012-06-26, 15:11
Medlem
original-recepts avatar
Hjälp att knåpa ihop något gott med:

Hallå!

Har lite idé torka idag och vet inte riktigt vad jag ska göra med det jag har hemma då jag inte riktigt gjort något med dessa ingredienser tillsammans förut. Det som finns är:

Kycklingfiléer
Bacon (om det skulle vara intressant)
Röd chili
Lök
Cream fraiche- mexican
Diverse vanliga kryddor (nyss flyttat in så inget fancy) och annat som man brukar ha hemma, tex sweet chilisås osv (ingen grädde).

Pojken min vill nog gärna ha pasta idag så vore bra om det passade till det, annars finns de både ris och potatis också.
Tack på förhand
Citera
2012-06-26, 15:24
Medlem
Fimparens avatar
Baconlindad kyckling och pasta med med mexiakansåsen?
Citera
2012-06-26, 15:26
Medlem
original-recepts avatar
Lät intressant Ska fundera lite mer annars blir det nog det. Tack för tipset.
Citera
2012-06-27, 01:22
Medlem
Hoppas detta blir rätt tråd nu.

Ska ha inflyttnings"fest" nu till helgen.
Sitter och funderar på vad man skulle ta och bjuda på.

Kriterier:
* 10 pers.
* Ska gå att äta på något enkelt sätt. Då vi inte kommer ha plats att sitta vid dukat bord alla 10.
* Fördel om så mycket som möjligt går att förbereda, då jag inte har världens största kök.
* Ingen paprika/chili eller liknande (tyvärr), pga allergi.

I övrigt är jag öppen för det mesta

Några förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in