2018-05-23, 15:40
Medlem
Salta och peppra.

Stek hela biten runt om i lite olja på relativt hög värme så den får färg. Tillsätt typ två krossade vitlöksklyftor och smör. Laga färdigt i ugnen på 125-150gr. Blir gött!
Citera
2018-05-23, 15:44
Bannlyst
lägg den i vatten med 3 matskedar salt över natten, nästa dag så steker du den med lite olivolja och smör, samt peppar. Du kan käka skiten med kulpotatis som är kryddiga gärna med brunsås, och sparris.

Eller så lägger du in 5 vitlök inuti köttet samt marinerar den med följande. Paprika pulver och vegeta, samt peppar. Släng in den i ugnen och den kommer dofta gott och krispigt.
Citera
2018-05-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unknown-Species
Halloj, behöver lite idèer vad man kan göra med en fläskytterfilè😊 man kan ju steka den som vanligt i bitar sådär och göra typ dom en gryta fast det är ju ganska vanligt. Hade tänkt servera med lite lyx pasta från Pablo Roberto

Fräs den i bitar på hög värme under omrörning i smör och pressad vitlök. I med skalat tärnat äpple och sänk sedan plattan till 5/9 och stek i ca 3 minuter. I med grädde, tomatpuré, salt och peppar och sjud på svag värme i någon minut. I med pastan och rör om.

Ät.
Citera
2018-05-23, 16:05
Medlem
Gurglarens avatar
Marinera och grilla, i skivor
Citera
2018-05-23, 16:33
Medlem
Robertos pasta är ingen lyx. Han påstår på förpackningarna att ingredienserna i såser och pasta kommer från "hans bakgård".

Vid en närmare granskning var det processade produkter utan ursprungsland. Polskt durumvete är billigt.
Citera
2018-05-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Robertos pasta är ingen lyx. Han påstår på förpackningarna att ingredienserna i såser och pasta kommer från "hans bakgård".

Vid en närmare granskning var det processade produkter utan ursprungsland. Polskt durumvete är billigt.

Källa?
Citera
2018-05-23, 18:19
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Filips filé är väldigt gott. Bryner bitar i gryta, lök, dijonsenap och gurkmeja plus grädde i princip, en gryta som får sjuda en stund. Jättegott tycker jag. Kanske inte är något nytt för TS dock.

Här är ett (av många) recept:

https://www.google.com/amp/s/www.matklubben.se/amp/recept/filips-file-10006
Citera
2018-05-23, 19:03
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unknown-Species
Halloj, behöver lite idèer vad man kan göra med en fläskytterfilè😊 man kan ju steka den som vanligt i bitar sådär och göra typ dom en gryta fast det är ju ganska vanligt. Hade tänkt servera med lite lyx pasta från Pablo Roberto

Den som söker skola finna. (FB) Vad göra med en Fläskytterfilé?
Citera
2018-05-23, 19:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Man kan göra pulled pork
Det blir skitdåligt eftersom det inte finns särskilt mycket fett insprängt. Jag rekommenderar en gammal klassiker - Kreolgryta.
Citera
2018-05-23, 19:09
Medlem
gurkmajjas avatar
Ta hela bitjävlen och bryn den i smör i en gjutjärnsgryta. Sänk temperaturen dramatiskt och låt skiten gå klart under lock. Använd stektermometer. Gör sås på skyhelvetet. Voila!
Citera
2018-06-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Min mor fyller snart år och tänkte göra en finare efterrätt till henne. Tänker inte typ en kladdkaka utan jag vill att det ska se ut som en riktig restaurangsdessert.

Jag har tänkt att göra en skål utav choklad med ballongmetoden, i denna lägga någon tunnare bit av en mjukare chokladkaka för att få med den texturen också. Ovanpå detta en lättare chokladmousse. Denna skål ska vara liten så att det inte blir så mäktigt. Som ni förstår så blir det här mycket choklad. Jag vill därför bryta av med en sorbet och/eller fruktsås. Min första tanke var mango men jag vet inte om det går att matcha med chokladen. Kanske om jag gör en mangosorbet och en hallonsås? Andra förslag på frukter eller bär? Helst syrliga.

Så, till min fråga. Är det någon som har ett förslag på en förändring? Ett tillägg? Att jag ska ta bort någon? Alla förslag angående uppläggning och allt som rör desserten mottages med tacksamhet!
Hur blev det?
Citera
2018-06-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Tänkte be om tips på efterrätt!

Det får inte ta för lång tid, vara för svårt eller jobbigt att laga. Vad har ni för favoriter?

Inget som innehåller vit choklad då värdinnan (jag) inte tycker om det

Gör typ som ice cream sandwiches med havreflarn, glass, bär och chokladsås eller kolasås. Enkelt men så gott och även snyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in