2013-11-23, 23:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Jag ser det som två olika såser, och jag har inte tid eller ork att göra det nu. Men ibland så, om man är sugen på en sådan bea.

Jaha, men då så. Släng på vad som helst och låtsas att det blir gott.
Du orkar ju ändå inte bry dig eller har tid, så då spelar det väl ingen som helst roll.
Det viktiga är ju att det inte kräver något och inte kostar något.
Citera
2013-11-24, 10:28
Medlem
zaaph1s avatar
Ett kilo älgfärs. Vad ska jag hitta på? Ska passa bra som matlåda också!

Vore kul med älgburgare kanske
Citera
2013-11-24, 22:03
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Ett kilo älgfärs. Vad ska jag hitta på? Ska passa bra som matlåda också!

Vore kul med älgburgare kanske
Älgköttbullar.. gaaah så gott!
Citera
2013-11-30, 14:11
Medlem
Jag är idag sjukt sugen på att göra en bra lördagsmiddag med entrecote.
Brukar ibland göra planka eller en bra stekt bit med tillbehör (typ entrecote, klyftpotatis och sås).

Har dålig inspiration, behöver lite tips vad jag kan göra idag! Bomba på!
Citera
2013-11-30, 15:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crl
Jag är idag sjukt sugen på att göra en bra lördagsmiddag med entrecote.
Brukar ibland göra planka eller en bra stekt bit med tillbehör (typ entrecote, klyftpotatis och sås).

Har dålig inspiration, behöver lite tips vad jag kan göra idag! Bomba på!

Rostbiff, men dom verkar kalla den helstekt entrecote här http://www.ica.se/recept/helstekt-entrecote-1302/ men det var du ju redan less på.

Kanske jag som är ute och cyklar och rostbiff är nåt annat. Tja, nåväl...

Annars är det ju trevligt att steka skivor och leka med såser till. Grönpepparsås är jag ju sjukt förälskad i men en gräddsås eller kanske du har lite svamp och kan svänga ihop en murkelsås eller nåt.

Tror jag testat entrecote med whiskeysås men recept (är ju inte helt säker på styckdetaljen heller) har jag inte.

Nä, jag har faktiskt inte heller så många idéer idag. Kanske väder för att plocka fram grillen så jäkla kallt är det ju inte...

Lite synd att skära upp och köra en 70-tals fondue med olja och lilla spritbrännaren under grytan. Men det är ju ett alternativ.
Citera
2013-11-30, 16:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Rostbiff, men dom verkar kalla den helstekt entrecote.......Kanske jag som är ute och cyklar och rostbiff är nåt annat. Tja, nåväl...
Rostbiff och entrecote är inte samma styckningsdetalj. Båda två kommer visserligen från nötets ryggparti men där slutar likheterna.

Enrecote följer efter högreven om man utgår från huvudet i riktning mot svansen. Rostbiff är positionerad längre bak på ryggen.

Från huvud räknat bakåt längs med ryggen:

Hals → högrev → entrecote → enkelbiff → dubbelbiff/oxfilé (insidan av ryggraden, 2 stycken således) → rostbiff → rulle → svans.

http://www.scan.se/kottguiden/not/

~Paul~
Citera
2013-11-30, 17:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Rostbiff och entrecote är inte samma styckningsdetalj. Båda två kommer visserligen från nötets ryggparti men där slutar likheterna.
<klipp>

Tja, då fick jag det förklarat i alla fall. Men man får betänka att jag kallar alla större köttstycken som ugnsbakats för stek/skinka åxå. Tja förutom tjärknul då...
Citera
2013-11-30, 17:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, då fick jag det förklarat i alla fall. Men man får betänka att jag kallar alla större köttstycken som ugnsbakats för stek/skinka åxå. Tja förutom tjärknul då...
OK

~Paul~
Citera
2013-12-03, 15:52
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Till nyår är den tilltänkta såsen rödvinssås men jag har lite funderingar över den.

Första steget är fonden, något jag tänkt tillaga själv. Men kommer man att märka någon större skillnad i rödvinssåsen om man har en god köpfond kontra en hemmagjord fond?

Och nu till såsen! En kollega till mig har nyligen haft en inhyrd kock hemma hos sig som då gjorde rödvinsås. Han påstod (kocken påstod) att han har reducerat ner 3 flaskor rödvin till ca 5dl sås.
När jag googlar efter detta, så ser jag att man ska reducera ner till hälften.
I detta fall innebär ju det 10,5dl sås, blir inte såsen otroligt tjock ( mer som gelé? ) om jag försöker koka ner den till 5 dl sås genom 3 flaskor vin (2,1liter)?
Citera
2013-12-06, 18:30
Medlem
Jag köpte rimmad oxbringa häromdagen och testade att tillaga den idag. Det var första gången jag åt det (och första gången jag lagade det då alltså) men jag tycker inte riktigt att det blev som jag hade förväntat mig. Biten kändes lite torr och den var rätt kompakt (vilket den säkert ska vara). Den var inte överdrivet mör heller, kokar jag exempelvis köttgryta på högrev blir den flera gånger mörare och köttet "faller sönder" i munnen.

Jag gjorde som följande:
Lade min bit på ca 360g i vatten, ungefär 2l då jag hade en bred kastrull.
Kokade upp och lade i 1 morot, 1 lök och 6 vitpepparkorn grovt mortlade, skummade efter dett då jag glömde göra det innan jag lade i grönsakerna.
Sedan lät jag helt enkelt det koka på låg värme i två timmar, lät det även vila i folie i ca 10 min medan jag gjorde sås.

Någon aning vad som kan ha gått snett eller ska oxbringa smaka såhär? Det var ju helt okej, men inte riktigt vad jag förväntat mig.

För övrigt, har kvar en massa spad nu från köttet, är det någon idé att reducera det och använda som buljong framöver?
Senast redigerad av 421 2013-12-06 kl. 19:10.
Citera
2013-12-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Jag köpte kokt oxbringa häromdagen och testade att tillaga den idag. Det var första gången jag åt det (och första gången jag lagade det då alltså) men jag tycker inte riktigt att det blev som jag hade förväntat mig. Biten kändes lite torr och den var rätt kompakt (vilket den säkert ska vara). Den var inte överdrivet mör heller, kokar jag exempelvis köttgryta på högrev blir den flera gånger mörare och köttet "faller sönder" i munnen.

Jag gjorde som följande:
Lade min bit på ca 360g i vatten, ungefär 2l då jag hade en bred kastrull.
Kokade upp och lade i 1 morot, 1 lök och 6 vitpepparkorn grovt mortlade, skummade efter dett då jag glömde göra det innan jag lade i grönsakerna.
Sedan lät jag helt enkelt det koka på låg värme i två timmar, lät det även vila i folie i ca 10 min medan jag gjorde sås.

Någon aning vad som kan ha gått snett eller ska oxbringa smaka såhär? Det var ju helt okej, men inte riktigt vad jag förväntat mig.

För övrigt, har kvar en massa spad nu från köttet, är det någon idé att reducera det och använda som buljong framöver?

Jag har lagat oxbringa en massa gånger. Jag utgår ifrån att första meningen är felskriven och att det ska stå "rimmad oxbringa" inte "kokt oxbringa"?

Jag tycker att oxbringa behöver kokas i fem-sex timmar för att bli bra. Mycket kött är ju först saftigt, sen blir det torrt. Efter det börjar man ombilda kollagenet till gelatin och det blir saftigare. Även om det inte var rimmad, utan färsk så tycker jag den ska koka 5-6 timmar.
Citera
2013-12-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag har lagat oxbringa en massa gånger. Jag utgår ifrån att första meningen är felskriven och att det ska stå "rimmad oxbringa" inte "kokt oxbringa"?

Jag tycker att oxbringa behöver kokas i fem-sex timmar för att bli bra. Mycket kött är ju först saftigt, sen blir det torrt. Efter det börjar man ombilda kollagenet till gelatin och det blir saftigare. Även om det inte var rimmad, utan färsk så tycker jag den ska koka 5-6 timmar.

Tack! Det stämmer, skrev fel då den var rimmad. Okej det låter ju som en stund minst sagt, då verkar inte recepten jag har hittat riktigt varit att lita på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in