2013-07-30, 19:24
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lira
Vad kan man laga till sin flickvän? Vi äter ofta köttfärs, lasagne. kött av olika slag. kyckling å wok. Fisk äter vi inte ofta, men känns som en tråkig rätt att bjuda på? Om någon tipsar om fisk vill jag helst ha recept på något med torskfile.Tack på förhand

Fisk är definitivt inte tråkigt att bjuda på - var har du fått det ifrån? Receptet du ska få är både enkelt och vidunderligt gott. Och det bästa av allt: du behöver inte tina fisken innan du sätter in den i ugnen. Kan det bli bättre?

Simpla fisken

Ugn: 200 grader.

Ingredienser:

800 gram fryst torskfilé (två 400-grams block). Sej går också bra om man vill ha lite kraftigare fisksmak. OBS: Fisken ska ej tinas!

5 dl vispgrädde

2 tsk Trocomare örtsalt

Så här gör du:

Sätt på ugnen. Använd en form som rymmer två fiskblock. Smöra den rikligt. OBS: Riktigt smör! Lägg den frysta fisken i formen och strö en tesked örtsalt på varje block. Häll grädden vid sidan av fisken. Detta är viktigt. Ingen grädde på fisken, alltså. Sen skjuts in i ugnen på mittenhyllan i ca 50 minuter.
Servera med ris eller kokt potatis. Gröna ärtor är mycket gott till.

Jag vill också förklara det där med grädden. Under tillagningen bubblar grädden upp över fisken och bildar ett brunt täcke, precis som vid gratinering. Mums! Ibland häller jag ner en näve torkad svamp i grädden, helst karljohan. Torkade trattisar eller svart trumpetsvamp rekommenderas också.

Alla älskar denna simpla fisk. Lycka till!
Citera
2013-07-31, 02:14
Medlem
Vet inte var bloggaren kommer ifrån eller var denne bor men måste bara rekommendera bloggen. Vilken duktig människa! Jag dör. http://pastryandsports.blogspot.com
Citera
2013-07-31, 02:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Fisk är definitivt inte tråkigt att bjuda på - var har du fått det ifrån? Receptet du ska få är både enkelt och vidunderligt gott. Och det bästa av allt: du behöver inte tina fisken innan du sätter in den i ugnen. Kan det bli bättre?<klipp>[/b]

Funkar det med Herbamare örtsalt istället, har inte sett Trocomare örtsalt nånstans. Fast det är väl klart - jag letar ju efter den gröna Herbamare burken så jag kanske missade den andra.

Eller såhär, är det liksom örtsalt som örtsalt eller är det nåt unikt med Trocomare örtsalt?

Såg ju smidigt ut, men 800g fisk+gräddsås+potatis för två Det lär inte bli nåt gjort mer den kvällen...
Citera
2013-07-31, 10:38
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Funkar det med Herbamare örtsalt istället, har inte sett Trocomare örtsalt nånstans. Fast det är väl klart - jag letar ju efter den gröna Herbamare burken så jag kanske missade den andra. Eller såhär, är det liksom örtsalt som örtsalt eller är det nåt unikt med Trocomare örtsalt?
Såg ju smidigt ut, men 800g fisk+gräddsås+potatis för två Det lär inte bli nåt gjort mer den kvällen...

Visst kan du använda Herbamare. Som du säger, örtsalt som örtsalt. Det enda som skiljer dem något åt är örtsammansättningen. Vanligt salt funkar däremot inte, det blir inte samma "slutsmak".
Mängderna kan tyckas stora, receptet är möjligen avsett för tre lagom hungriga. Men av erfarenhet vet jag att en storätande man gladeligen kan sätta i sig ett-och ett halvt fiskblock alldeles själv! Servera fisken med jasminris (absolut inte par-boiled ris) istället för potatis, och du får en lättare variant. När riset möljas runt i den gudomliga såsen, kan man äta det allena, så gott är det.
Det som också är så bra med fisk är att man inte blir så däst efteråt.
Så nog finns det utrymme även för andra, valfria aktiviteter efter avslutad måltid. Testa, vetja
Citera
2013-07-31, 23:33
Medlem
Snirks avatar
Citat:
Funkar det med Herbamare örtsalt istället, har inte sett Trocomare örtsalt nånstans. Fast det är väl klart - jag letar ju efter den gröna Herbamare burken så jag kanske missade den andra.

Eller såhär, är det liksom örtsalt som örtsalt eller är det nåt unikt med Trocomare örtsalt?

Trocomare är en mer kryddig variant av samma sak som herbamare.
Om jag inte missminner mig så är den burken mörkgrön.
Citera
2013-08-07, 16:49
Medlem
Behöver hjälp! Har lite allt möjligt.

Fläskfile, pasta, ris, fetaost, pesto, turkisk yoghurt, diverse grönsaker, frysta hamburgare, frysta köttbullar är det jag har att jobba med... Inte så kul alltså. Någon som har nåt tips?
Citera
2013-08-07, 17:25
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barracuba
Behöver hjälp! Har lite allt möjligt.

Fläskfile, pasta, ris, fetaost, pesto, turkisk yoghurt, diverse grönsaker, frysta hamburgare, frysta köttbullar är det jag har att jobba med... Inte så kul alltså. Någon som har nåt tips?

Jajamän! Ett av mina favoritrecept.

Pasta
Fläskfilé
2msk senap
2,5 dl matlagningsgrädde
2dl vatten
2 msk oxfond
2 st vitlöksklyftor.

Skär fläskfilén i småbitar och stek sedan på, gärna tillsammans med svamp om du har.
När köttet är färdigstekt så lägger du till alla andra ingredienser och blandar ut tillsammans med köttet och svampen. Servera tillsammans med pasta.
Citera
2013-08-11, 13:01
Medlem
willas avatar
Har lite kycklingfärs som jag tänkte göra något kul med. Några tips? Kommer ni med förslag på färssås eller biffar så får det vara något speciellt
Citera
2013-08-13, 21:05
Medlem
Citat:

Tack för ditt tips men gjorde med vanlig köttfärs då jag var på affären innan ni alla svarade, gjorde 100g burgare som sedan i stekpannan vart 50g burgare, jävlar vad jag muttra å var sur tänkte inte alls på att burgarna blir mindre när man stekte dem... Men hon tyckte det var gott iaf, huvudsaken!

Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Visst kan du använda Herbamare. Som du säger, örtsalt som örtsalt. Det enda som skiljer dem något åt är örtsammansättningen. Vanligt salt funkar däremot inte, det blir inte samma "slutsmak".
Mängderna kan tyckas stora, receptet är möjligen avsett för tre lagom hungriga. Men av erfarenhet vet jag att en storätande man gladeligen kan sätta i sig ett-och ett halvt fiskblock alldeles själv! Servera fisken med jasminris (absolut inte par-boiled ris) istället för potatis, och du får en lättare variant. När riset möljas runt i den gudomliga såsen, kan man äta det allena, så gott är det.
Det som också är så bra med fisk är att man inte blir så däst efteråt.
Så nog finns det utrymme även för andra, valfria aktiviteter efter avslutad måltid. Testa, vetja

Tack för ditt tips också, detta ska jag köra på nästa gång! Lät jävligt gott och jag som tycker om torskfile i ugnen, fast det jag älskar mest är den där sprödbakade torsken å den där kalla såsen man fick i skolan, åh jävlar ja!!!

Man får se till att äta i tid innan det vankas för säng
Citera
2013-08-18, 10:12
Medlem
kastanjekrigets avatar
Hej
Bjöd på middag för någon vecka sen och nu sitter jag i bilen från Skåne. Vad kan jag bjuda på om jag kommer hem vid 4 och gästerna kommer vid 7. Har NADA i kylskåpet så jag måste ut och handla. Förrätt varmrätt och efterrätt.
Citera
2013-08-19, 09:32
Medlem
Hej.

Vill ha tips på någon väldigt enkel & snabb rätt på 1kg köttfärs!
Citera
2013-08-20, 09:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Hej.

Vill ha tips på någon väldigt enkel & snabb rätt på 1kg köttfärs!

Det var ganska mycket färs men en 10-12 portioner Nikkaloukta soppa (egentligen mer en höstsoppa), eller "svensk texmex" tacos och chiliconcarne (påsvarianten, inte den riktiga) och ha för ett braa tag.

Stor laddning pannbiff med lök och servera med kokt potatis och lingonsylt.

Långkok (hoppsan, snabbt är det ju inte) på köttfärssås, 2-3 timmar i alla fall fast jag brukar inte kunna vänta.

Jag hade fryst in i 3 delar, och lagat 250g men det är ju jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in