2012-12-20, 13:44
Medlem
christerys avatar
Lyxigt är det väl inte men Indiskt kanske? Gujarati dabeli eller masala dosa

Ostfondue om ni nu käkar ost, håller inte reda på vegetariskt eller var gränsen går.
Citera
2012-12-20, 14:16
Medlem
Paatiences avatar
Ost funkar alldeles utmärkt, bara det inte innehåller kött av något slag eller fisk.

Tack för tipsen!

Tar gärna emot fler
Citera
2012-12-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paatience
Jag ska laga en 3-rättersmiddag till mina föräldrar, och den ska vara vegetarisk. Som varmrätt hade jag tänkt någon risotto och sedan fixa till 2 sparrisar till det och kanske någon simpel cocktailtomat.

Däremot vet jag inte vad jag ska laga som förrätt eller efterrätt. Jag har inte mycket erfarenhet av 3-rättersmiddagar.

Så min fråga är, eftersom jag ska göra en rätt komplicerad och tidskrävande varmrätt behöver jag en förrätt och efterrätt som går snabbt och göra, men samtidigt vara någorlunda lyxig. OBS: Vegetariskt.

Sedan kan jag passa på om någon kan något bra risotto-recept som ni verkligen gillar.

Tack på förhand!
Vad sägs om smördegskrustader med kantarellstuvning till förrätt? Finns i frysdisken, sen bakar du dom i ugnen och gör en god svampstuvning och häller i.
Citera
2012-12-20, 21:21
Medlem
Paatiences avatar
Glömde bort att nämna att en i familjen är glutenintollerant, orkar inte göra en vanlig variant och en glutenfri så kör på något som är helt fritt från gluten. Att gå på helt glutenfritt kan vara bökigt på en del recept.
Citera
2012-12-20, 21:34
Medlem
Citat:
Glömde bort att nämna att en i familjen är glutenintollerant, orkar inte göra en vanlig variant och en glutenfri så kör på något som är helt fritt från gluten. Att gå på helt glutenfritt kan vara bökigt på en del recept.
Du blir jobbigare och jobbigare...
Svampcrèpe då, pannkaka utan mjöl med en gräddstuvad kantarellfyllning.
Citera
2012-12-21, 00:32
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Du blir jobbigare och jobbigare...
Svampcrèpe då, pannkaka utan mjöl med en gräddstuvad kantarellfyllning.
Haha, det är därför jag behöver hjälp

tack för tipset!
Citera
2012-12-21, 08:33
Medlem
ShazzaJoness avatar
Citat:
Äsch, så svårt är det inte. Glutenfri vegetarisk mat är gott och enkelt.

Detta borde vara snabbt gjort om du vill fokusera på risotton då du kan förbereda det mesta. För att få lite "wow-faktor" på rätterna ser du till att det blir en fin presentation. De flesta blir imponerade av en vacker uppläggning.

Förslag på förrätt: Honungsglaserade rotfrukter m. getost och rostade pinje/valnötter.
Huvudrätt: Risotto som du redan bestämt.
Efterrätt: Tryfflar m. olika smaksättningar, kaffe, avec.
Citera
2012-12-21, 15:09
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShazzaJones
Äsch, så svårt är det inte. Glutenfri vegetarisk mat är gott och enkelt.

Detta borde vara snabbt gjort om du vill fokusera på risotton då du kan förbereda det mesta. För att få lite "wow-faktor" på rätterna ser du till att det blir en fin presentation. De flesta blir imponerade av en vacker uppläggning.

Förslag på förrätt: Honungsglaserade rotfrukter m. getost och rostade pinje/valnötter.
Huvudrätt: Risotto som du redan bestämt.
Efterrätt: Tryfflar m. olika smaksättningar, kaffe, avec.

Det där låter riktigt grymt, hade tänkt något lättare till efterätt som redan ska vara färdigt. Tryffel låter riktigt coolt som kommer överaska föräldrarna
Citera
2012-12-24, 02:37
Medlem
Söker förslag på trerätters!

Har planerat att bjuda flickvännen på en trerättersmeny. Saken är dock att min flickvän starkt ogillar kött. Detta medför några problem då jag aldrig har lagat en vegetarisk meny förut, och behöver därför råd!

Det finns ett par kriterier till menyn.
- Vegetariskt/Fisk. Min flickvän äter inte kött, men fisk går däremot bra.
- Bör kunna tillagas utan svordomar av någon (mig) med låg köksvana.
- Det får gärna se mer avancerat ut än vad det är.

Ifall ni har några förslag (gärna med medföljande recept/bilder) vore det väldigt snällt.
Vi har inga allergier och priset på råvaror spelar ingen större roll.
Tack på förhand!
Citera
2012-12-24, 02:47
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sausagex
Har planerat att bjuda flickvännen på en trerättersmeny. Saken är dock att min flickvän starkt ogillar kött. Detta medför några problem då jag aldrig har lagat en vegetarisk meny förut, och behöver därför råd!

Det finns ett par kriterier till menyn.
- Vegetariskt/Fisk. Min flickvän äter inte kött, men fisk går däremot bra.
- Bör kunna tillagas utan svordomar av någon (mig) med låg köksvana.
- Det får gärna se mer avancerat ut än vad det är.

Ifall ni har några förslag (gärna med medföljande recept/bilder) vore det väldigt snällt.
Vi har inga allergier och priset på råvaror spelar ingen större roll.
Tack på förhand!

Hummersoppa till förrätt, med aioli (en som inte smakar majonäs(!)) och nyvakt bröd.
Det andra är ju lite svårt, finns varken fisk/vegetariskt jag skulle tycka passa på en trerätters
Till efterrätt kanske sorbet, citron eller hallon med någon mörk tryffel till.

Nej jag kan inget om hur man tillagar passande rätter men jag lagar det jag gillar
Citera
2012-12-24, 02:48
Medlem
yedis avatar
De flesta brukar ju Googla fram sånt här själva. Men eftersom det är självaste Julafton så ska jag hitta på något åt dig.

Förrätt: Bönsallad med fetaost

Varmrätt: Broccolibiffar med tzatziki

Efterrätt: Fylld melon

Smaklig måltid och God Jul!
Citera
2012-12-24, 08:50
Medlem
Dirges avatar
Förrätt
Röra på hackade kokta ägg,räkor,rödlök som blandas med majonäs,röd stenbits rom och chreme fraish på bröd blir väldigt gott o gärna på en rostad toast.

Huvudrätt
Gör en god aubergine gratäng med Quorn och potatis. Det blir en väldigt god gratäng jag brukar ha lammfärs i men borde fungera med quorn i stället.
Skiva aubergin och salta lätt på dom och låt stå i ca 10 minuter och torka sedan av dessa.
Hetta upp olivolja och bryn dem tills de börjar få färg. Skiva potatisen i gratäng tjocka skivor. Bryn qornen så den får färg och krydda med salt,peppar och lite cayennepeppar.
Gör en tomatsås av passerade tomater,spiskummin ca 1 msk samt 1 msk paprikapulver och spå på med lite vatten och krydda upp med salt,peppar,pressad vitlök och lite oregano.
Sedan är det bara att varva potatis,aubergine,riven ost och tomatsås så det täcker och avsluta med ost och in i ugnen med folie på till början i ca 90 minuter på 225 grader, ta av folien sista 30 så har du en riktigt god gratäng att servera med finhackad persilja och matl youghurt vid sidan av.

Efterätt sorry är dålig på det.

Hur som helst lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in