2017-01-22, 18:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tränat, är helt slut, har ingen ork kvar i huvud eller mina händer och armar.
Har massor av kryddor och smaksättare men som bas har jag bara typ potatis, vitkål, broccoli, blomkål, morötter, röd/gul/vit lök och det enda köttet jag har är fryst kycklingfilé. Har creme fraiche, grädde, ägg osv.

hjälp
Du har ju en perfekt grund för kycklingfrikassé med pressad potatis/mos, samt ångkokade grönsaker därtill. Glöm inte att lägga i den obligatoriska äggulan när väl frikassén kokat färdigt .

~Paul~
Citera
2017-01-22, 20:42
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du har ju en perfekt grund för kycklingfrikassé med pressad potatis/mos, samt ångkokade grönsaker därtill. Glöm inte att lägga i den obligatoriska äggulan när väl frikassén kokat färdigt .

~Paul~
Riktigt bra tips hörru!
Citera
2017-01-22, 21:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Riktigt bra tips hörru!
Tack!

Ganska självskrivet, faktiskt .

~Paul~
Citera
2017-01-26, 16:14
Medlem
Dejtmat för studenter

Tjena! Kommer en kille till mig över helgen och vill ju såklart laga lite god mat till honom samtidigt som jag är student och inte vill lägga ner några jätte summor.
Någon som har tips på lunch och middags rätter som är mer än köttbullar och makaroner men mindre än en fransk lixmiddag?
Citera
2017-01-26, 16:20
Medlem
Dr.LincoNs avatar
"till honom"? Är väll bättre att laga mat tillsammans? Så gör jag iaf, ioförsej så tar det bra längre tid då det blir mycket annat på sidan om 😁
Men till din fråga. Gör en pastagratäng med typ broccoli, valnötter, grädde, och parmesan, och en avokado sallad till. Billiga ingredienser, samtidigt som det är relativt nyttigt, så kanske han får en inblick i att du lagar lite mer "exklusiv" mat, men det är skit enkelt, koka pasta och ner med allt i en form och in i ugnen. Kör hårt 😎
Citera
2017-01-26, 16:23
Medlem
franges avatar
Tacos är väl en klassisk budgetdejt-maträtt? Kladdigt och bra...
Citera
2017-01-26, 16:30
Medlem
Andersdamaans avatar
Blanda ett par matskedar bakpulver med salt och kryddor tex cayennepeppar, lökpulver, vitlökspulver och spiskummin.
Sedan rullar du kycklingvingar i blandningen.

Täck en plåt med ugnsfolie och lägg längst ned i ugnen. Lägg sedan kycklingvingarna på ett ugnsgaller och baka dem i nedre delen av ugnen som är uppvärmd till 120 grader. När kycklingen har gått i 35 minuter så ökar du på värmen till 225 grader och flyttar gallret med kycklingvingarna till den övre halvan av ugnen. Baka på i ca tjugo minuter. Vänd sedan på vingarna och kör i tjugo minuter till.

Servera med någon god dippsås t.e.x salsa, guacamole och/eller gräddfil blandad med philadelphia vitlök-örter.

Ett kg vingar brukar kosta runt 40 spänn och räcker gott till två personer så länge som ni inte är heffaklumpar.
Citera
2017-01-26, 16:32
Medlem
Pasta carbonara och en flaska vin. Billigt, bra och gott.
Citera
2017-01-26, 16:52
Medlem
Couplets avatar
Tacos, eller fajitas, om du vill anstränga dig lite extra. Quesedillas är asgott också!
Citera
2017-01-26, 17:16
Medlem
Möjligtvis en skön risotto?
Citera
2017-01-26, 17:58
Medlem
Trodde studenter livnärde sig på rusdrycker.

Gör någon soppa o bjud på, med hembakt bröd.
Enkelt, billigt o mättande.
Tacos är ingen speciell mat.

Ni kan laga soppan tillsammans så blir det extra roligt.
Citera
2017-01-26, 21:33
Medlem
felstavadds avatar
En helstekt kyckling med ugnsrostad potatis eller rotfrukter samt en snabb sås av skyn med lite grädde, soya och salt/peppar och så en flaska rött till det, landar under 150 spänn skulle jag tro.
Enkelt, gott och ser ut som om man ansträngt sig mer än vad man har gjort.

Edit: lägger till recept också
1 färsk kyckling som du lägger i en glasform, salta och peppra den (svartpeppar), hyvla smör alt ta bregott och lägg på kycklingen.
Skölj nåt kilo potatis av mindre modell, kör gärna nån finare sort typ Amardine, ca 20 spänn för en påse på ett kilo. Ta en bunke och häll på några matskedar olivolja, ta i potatisarna och gegga runt så de blir rejält täckta av oljan. Lägg ut potatisen på en plåt, salta och peppra, ställ glasformen med kycklingen på samma plåt som potatisen och kör i ugnen, 200-225 grader 1 timme till 1 timme och en kvart. Skinnet ska vara lite brunt och frasigt.

Ta ut allt, höll av skyn, koka upp i en kastrull med lite smör, grädde och soya. Smaka av med salt, är den för rinnig så re de med lite vetemjöl utblandat inlite vatten. Sjud upp och småkoka i 5 minuter för att bli av med ev mjölsmak.

Vil du ha lite extra eller andra grönsaker, skär några gula lökar grovt, lite skalade morötter eller palsternackor och olja in dessa och kör tillsammans/blandat med potatisen. -Men sänk värmen till 200 grader då, lätt att palsternackan bränner vid annars.
Senast redigerad av felstavadd 2017-01-26 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in