2014-02-17, 17:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Stor jävla bit kassler (fick kassler, köper aldrig kassler....) runt 800g

Lassagneplattor

Går detta hitta på något krämigt och gott med? Tänkte mig typ lassagne fast med kassler... men det blev typ fel i mitt huvud.
Koka plattorna i lättsaltat vatten, låt dem svalna något och skär dem sedan i mindre bitar, förslagsvis i små rutor på 1 x 1 cm. Skvätt i lite olja så att det inte går ihop.

Skär kasslern i tunna skivor och sedan i samma form och storlek som plattorna.

Smörj en eldfast form med smör/margarin och bröa formen med ströbröd.

Varva sedan pasta och kassler i flera lager så att det bildas lager på lager.

Häll på äggstanning och riv över lämplig ost (t ex cheddar, comté, baufort, Edamer eller Ementaler). Grädda i ugn tills det bildas en ljusbrun skorpa.

Ta ut formen, låt alltsammans svalna något och strö över färsk, hackad persilja.

När det gäller själva äggstanningen så kan man göra den hur komplicerad som helst eller hur enkel som helst. Jag brukar köra på hälften mjölk och hälften grädde som jag sjuder på låg värme tillsammans med tunnskivad lök, lagerblad och ett par kryddnejlikor i ca ½ h.

När det har sjudit färdigt och svalnat så silar jag alltsammans så att kryddor och lök är avlägsnade. Till sist så knäcker jag i ägg, rör om ordentligt och häller stanningen över pastan och köttet.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 18:00
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Koka plattorna i lättsaltat vatten, låt dem svalna något och skär dem sedan i mindre bitar, förslagsvis i små rutor på 1 x 1 cm. Skvätt i lite olja så att det inte går ihop.

Skär kasslern i tunna skivor och sedan i samma form och storlek som plattorna.

Smörj en eldfast form med smör/margarin och bröa formen med ströbröd.

Varva sedan pasta och kassler i flera lager så att det bildas lager på lager.

Häll på äggstanning och riv över lämplig ost (t ex cheddar, comté, baufort, Edamer eller Ementaler). Grädda i ugn tills det bildas en ljusbrun skorpa.

Ta ut formen, låt alltsammans svalna något och strö över färsk, hackad persilja.

När det gäller själva äggstanningen så kan man göra den hur komplicerad som helst eller hur enkel som helst. Jag brukar köra på hälften mjölk och hälften grädde som jag sjuder på låg värme tillsammans med tunnskivad lök, lagerblad och ett par kryddnejlikor i ca ½ h.

När det har sjudit färdigt och svalnat så silar jag alltsammans så att kryddor och lök är avlägsnade. Till sist så knäcker jag i ägg, rör om ordentligt och häller stanningen över pastan och köttet.

~Paul~

Bra tips, men känns som att jag lika gärna kan använda någon av alla andra tusen pasasorter jag har då istället för att "krångla" med plattorna. Blev bara så sugen på lasagne, så kanske enklare om jag gör just en....lasagne. Bah, jäkla kassler.
Citera
2014-02-17, 18:10
Medlem
christerys avatar
Har lite jams (tja, mycket faktiskt eftersom tjejens farsa odlar den), men vafan gör man för svensk husmanskost med den? Funderade på att använda den istället för potatis men den är ju lite sötare i smaken.
Citera
2014-02-17, 18:27
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har lite jams (tja, mycket faktiskt eftersom tjejens farsa odlar den), men vafan gör man för svensk husmanskost med den? Funderade på att använda den istället för potatis men den är ju lite sötare i smaken.

Gör mos, typ potatismos, fast gå loss med kryddor.

Alternativt ät det till kött osv, speciellt typ fläskkött , det är rätt gott med ett sötare mos då.
Citera
2014-02-17, 19:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Bra tips, men känns som att jag lika gärna kan använda någon av alla andra tusen pasasorter jag har då istället för att "krångla" med plattorna. Blev bara så sugen på lasagne, så kanske enklare om jag gör just en....lasagne. Bah, jäkla kassler.
Aaa OK. Visste inte att du hade också andra typer av pasta. Det framgick liksom inte av ditt första inlägg .

~Paul~
Citera
2014-02-17, 19:11
Medlem
Vegetarisk hemlagad "dejt" mat.

Ja hejsan, som rubriken säger så behöver jag råd på vad jag ska laga då en tjej ska kommer över.

De enda riktiga kraven jag har är att det ska vara vegetariskt och inte så väldigt dyrt, jag pratar självklart inte att jag hade tänkt nudlar och kyckling bara något som håller sig i inom en rimlig summa.

Hade tänkt trerätters men måste inte vara något extremt fancy som tar några timmar att göra utan kanske något fint liksom som kan fungerar fast man inte har en halvdag på sig.

Sedan om någon känner sig riktigt snäll idag och ger tips på hur man ska gå till väga och laga den maträtt som blir förslagen eller kanske bara har något tips om hur man kan göra en kväll bättre då man är ensam med en person man tycker om (inte så extremt erfaren på denna fronten) så kommer den på ett stort tack!
åldern är 18 om det skulle spela någon större roll.

Tack på förhand!!
Senast redigerad av straightbackward 2014-02-17 kl. 19:17.
Citera
2014-02-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av straightbackward
De enda riktiga kraven jag har är att det ska vara vegetariskt och inte så väldigt dyrt, jag pratar självklart inte att jag hade tänkt nudlar och kyckling bara något som håller sig i inom en rimlig summa.

Jag hoppas du väljer bort kycklingen för annat än priset. Annars finns det ju massor du kan laga. Vad gillar du/hon för mat? Antar att det är hon som är vegetarian och inte du, om du skulle bjuda på något med kött, vad skulle du bjuda på då?
Citera
2014-02-17, 19:43
Medlem
Milamis avatar
Jag brukar göra en jätte god lasagne! (enligt mig själv iaf)

http://www.kokaihop.se/recept/vegetarisk-lasagne-4

dock struntar jag i basilikan och kör sambal olek ist för chilifrukt

Glöm inte att ta vegetarisk ost!
Citera
2014-02-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag hoppas du väljer bort kycklingen för annat än priset. Annars finns det ju massor du kan laga. Vad gillar du/hon för mat? Antar att det är hon som är vegetarian och inte du, om du skulle bjuda på något med kött, vad skulle du bjuda på då?

Självklart gör jag det men men då jag refererade till priset så kom exemplet upp.
Ja alltså vi båda två är ganska så öppna smakmässigt så skulle nog tro att det mesta skulle gå hem.
Ja det stämmer bra att det är hon som är vegetarian.
Jadu, har inte lagt så mycket tanke till det men skulle kanske vara något i stil med hasselbackspotatis, sallad och någon filé av något slag. (huvudrätt alltså men det är just de som jag är mest osäker på)
Citera
2014-02-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milami
Jag brukar göra en jätte god lasagne! (enligt mig själv iaf)

http://www.kokaihop.se/recept/vegetarisk-lasagne-4

dock struntar jag i basilikan och kör sambal olek ist för chilifrukt

Glöm inte att ta vegetarisk ost!

Tack så mycket ska verkligen kolla in på det!
Citera
2014-02-17, 20:07
Medlem
Citat:
Självklart gör jag det men men då jag refererade till priset så kom exemplet upp.

Var tvungen att kolla då en del lustigt nog tror att vegetarianer äter både kyckling och fisk.

Det finns massor av maträtter jag skulle kunna rekommendera, bland annat lasagne eftersom det är gott. Men för att imponera hade jag nog bjudit på något mindre förutsägbart.

Panerad kålrot med potatisgratäng och en schysst grönsallad är gott och knappast något man som vegetarian förväntar sig att bli bjuden på av en ung ickevegetarian. Vet inte riktigt vad jag säger om förrätt, soppa känns lite sisådär, men en sparrissoppa skulle nog fungera och till efterrätt karamelliserade frukter med nötter och glass.
Citera
2014-02-17, 20:07
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ja hejsan, som rubriken säger så behöver jag råd på vad jag ska laga då en tjej ska kommer över.

Hade tänkt trerätters men måste inte vara något extremt fancy som tar några timmar att göra utan kanske något fint liksom som kan fungerar fast man inte har en halvdag på sig.

Sedan om någon känner sig riktigt snäll idag och ger tips på hur man ska gå till väga och laga den maträtt som blir förslagen eller kanske bara har något tips om hur man kan göra en kväll bättre då man är ensam med en person man tycker om (inte så extremt erfaren på denna fronten) så kommer den på ett stort tack!
åldern är 18 om det skulle spela någon större roll.

Tack på förhand!!

Jag rekommenderar Parmigiana. Kan göras på aubergine eller squash.

http://en.wikipedia.org/wiki/Parmigiana

Googla Parmigiana och kolla recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in