2013-11-20, 14:53
Medlem
Kabeldragares avatar
Har kommit över en jävla massa körsbärstomater, typ 5 kg, vad ska jag göra?
Citera
2013-11-20, 15:24
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare

Tomatsås, pizzasås, tomatsoppa och ketchup att frysa
Citera
2013-11-20, 16:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare

Haha, det var ju lite mycket. AnteVante hade ju bra förslag.

Men några jag kommer på är varma mackor, stekta tomater med stekt bacon, inlagda http://ohmansmatovin.com/2011/09/17/kirchsteigers-inlagda-tomater-recept/ eller syltade kan ju fungera. Månne man kan göra tomatsorbe... tja du kan ju testa.
Citera
2013-11-20, 16:47
Medlem
eftersnackets avatar
Bacongryta - typ!

1 pkt bacon. Testa jägarbacon med röksmak om du gillar extra smak.
1 gul lök, halvad och strimlad
2 vitlöksklyftor eller mer om du gillar vitlök.
2 dl Grädde, ta matlagningsgrädde om du är fetträdd.
Champinjoner, grovt skivade. Vicka bort foten och skiva den i halv cm stora skivor.
1 halv buljongtärning
3-4 msk tomatpure'
1 knippe sparris, delad i 2-3 cm bitar.

Kryddor: salt o peppar, lite finhackad persilja och/eller gräslök.

Skär baconet i 1 cm stora bitar och stek i pannan. När det fått lite färg så slänger du i lök och vitlök. Låt det steka några minuter och lägg i champinjonerna. När allt fått lite färg så tar du allt ur pannan och steker sparrisen. Ta ur sparrisen och lägg tillbaka det du stekte nyss. Häll på grädden och lägg i buljongen. När allt blandat sig så häller du i tomat puren och sparrisen. Rör runt och ta av plattan. Smaka av med salt och peppar. Häll på dom färska örtena och blanda ihop det hela.

Servera med nykokt pasta. Typ skruvar eller gnochi, helst inte spaghetti men finns det inget annat så varför inte? Underbart enkelt och gott. Mången middagar har slängts ihop på detta vis hemma hos mig. Alla gillar det, barn som stora. Det enda barnen har problem med så är det sparrisen. Men den kan man utesluta om man vill...eller låt ungarna peta bort dom och låtsas som att det regnar medans dom håller på.

Edit: Denna gegga passar även att lägga på rostbröd och toppas med ost och sen gratineras i ugn. Tänk bara på att minska med grädden så att den inte blir alltför rinnig i ugnen.
2013-11-22, 14:20
Medlem
Ratis avatar
Jo det är såhär att jag är ägare till ett par fina älgfiléer. Hur ska man tillreda dessa? Som vanlig fläskfilé?
Citera
2013-11-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jo det är såhär att jag är ägare till ett par fina älgfiléer. Hur ska man tillreda dessa? Som vanlig fläskfilé?
Behövs enligt mig inte göras så mycket med köttet. Laga det absolut inte så hårt som folk brukar laga fläskfilé.
Citera
2013-11-23, 10:30
Medlem
fruktvattens avatar
Bjuda på fin middag ikväll, vad bjuda ?

Hej, jag och min flickvän tänkte bjuda ett par goda vänner på middag, det händer lite titt som tätt och fram tills nu har recepten används flitigt.

Nu undrar jag gott och kort, om ni har några tips till en god middag att bjuda på, varmrätt/sallad och efterrätt brukar vi köra.

Till middagen kommer det drickas vitt vin, och öl.

vill helst ha en kött middag med god sås och tillbehör,

budget ca 1000kr

Tack på förhand!
Citera
2013-11-23, 11:15
Medlem
Något riktigt gott kött som t.ex oxfile är ju aldrig fel.
Däremot har jag alltid problem att komma på något man kan äta till.
Hasselbackspotatis kanske?

Efterrätts iden lämnar jag över till någon annan.

Ha en trevlig kväll
Citera
2013-11-23, 11:28
Medlem
madtops avatar
Det är ju helt omöjligt att komma med tips eftersom du varken ger några hints om vad ni gillar för typ av mat, hur duktig du är i köket eller hur mycket tid du vill lägga ner.

Så då får jag dra till med vad jag hade uppskattat: Osso buco med gremolata.
Och till den ska det serveras rött vin.
Citera
2013-11-23, 14:39
Medlem
Halmbals avatar
Har tagit upp frysta kycklingklubbor som nu ligger och tinar, tänkte göra lite klyftpotatis till och sen blir det väl pulverbearnaise som sås.

Någon som har tips vad jag ska göra med kycklingklubborna, någon marinad som kan passa och pensla på innan man ställer in i ugnen?
Citera
2013-11-23, 16:03
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Har tagit upp frysta kycklingklubbor som nu ligger och tinar, tänkte göra lite klyftpotatis till och sen blir det väl pulverbearnaise som sås.

Någon som har tips vad jag ska göra med kycklingklubborna, någon marinad som kan passa och pensla på innan man ställer in i ugnen?

Hoppa över pulvret och gör en egen bea istället!. Det är som natt och dag. Personligen skulle jag inte ens smaka på pulverbea om jag blev bjuden.
Citera
2013-11-23, 16:50
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerP
Hoppa över pulvret och gör en egen bea istället!. Det är som natt och dag. Personligen skulle jag inte ens smaka på pulverbea om jag blev bjuden.

Jag ser det som två olika såser, och jag har inte tid eller ork att göra det nu. Men ibland så, om man är sugen på en sådan bea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in