2012-08-28, 13:28
Medlem
Repeatzs avatar
Har någon ett bra tips på hur man tillagar baconlindad sparris på bästa sätt? Kommer använda färsk sparris. Ska man koka sparrisen sen steka den med baconen på? Eller bara in i ugnen direkt?
Citera
2012-08-28, 18:01
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Har någon ett bra tips på hur man tillagar baconlindad sparris på bästa sätt? Kommer använda färsk sparris. Ska man koka sparrisen sen steka den med baconen på? Eller bara in i ugnen direkt?
Bara att rulla och köra i stekpannan på hyfsad hög värme. Sparris har kort tillagningstid så för att hinna få litet färg på baconet så kör på hög värme. Dock inte brännhett, utan nivå fyra på en sexgradig skala brukar vara lagom. När baconet är lagom krispigt så är även sparrisen perfekt och inte för mosig i konsistensen

Skall du rulla in hela knippen av sparris så bör du blanchera dem litet först dock. Kanske sisådär en 2-3 minuter i saltat vatten.
Citera
2012-08-28, 18:27
Medlem
Repeatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Bara att rulla och köra i stekpannan på hyfsad hög värme. Sparris har kort tillagningstid så för att hinna få litet färg på baconet så kör på hög värme. Dock inte brännhett, utan nivå fyra på en sexgradig skala brukar vara lagom. När baconet är lagom krispigt så är även sparrisen perfekt och inte för mosig i konsistensen

Skall du rulla in hela knippen av sparris så bör du blanchera dem litet först dock. Kanske sisådär en 2-3 minuter i saltat vatten.

Låter bra! Tack så jättemycket!
Citera
2012-08-28, 18:37
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Låter bra! Tack så jättemycket!
Så litet så. Som tillbehör så vill jag slå ett slag för ett par råa, lätt uppvispade äggulor.
Låter litet småmärkligt kanske, men detta funkar suveränt som "Dipp" till baconrullad sparris

Ps// Om du inte hade koll på det innan, så ta bort de nedre ändarna av sparrisen då dessa brukar vara litet träiga. För att se var den möra sparrisen börjar så kan du böja den. Där den bryts (Torde vara en-ett par cm från bottenändan) så börjar den fina delen.

Rotändarna behöver du inte kasta, utan dessa kan du koka mjuka i litet grädde och sedan mixa släta med stavmixer. Salta, peppra och skvätt i litet citron (Även en skvätt halvtorr sherry är inte att förakta) så har du en lättlagad och god sparrissoppa
Senast redigerad av Spackelackan 2012-08-28 kl. 18:45.
Citera
2012-08-30, 17:43
Medlem
selusts avatar
Hallå där! Kom precis hem från plugget och min mor fyller år idag, ge mig något kul tips på vad jag kan bjuda på för käk. Budget några hundralappar, tid finns iallafall några timmar.
Citera
2012-08-30, 19:10
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Hallå där! Kom precis hem från plugget och min mor fyller år idag, ge mig något kul tips på vad jag kan bjuda på för käk. Budget några hundralappar, tid finns iallafall några timmar.

Spaghetti och köttfärssås brukar vara poppis eller om inte spaghetti någon annan god pasta art. Alternativt kan du tillaga en egen pizza med lite lyxigare fyllning.
Citera
2012-08-30, 19:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Det täcka könet älskar fisk. Kör en lite bättre sort, ångkoka den gärna och servera tillsammans med kokt, tournerad potatis och Beurre Blanc-sås. Ett glas Chablis så är du hemma.

~Paul~
Citera
2012-09-02, 14:29
Medlem
Hallå!
Tänkte be om lite tips på någon enkel och god sås man kan göra på creme fraiche (15%). Tänkte nämligen göra "kycklingtacos" ikväll och tänkte göra något lite roligare med creme fraichen än bara äta den som den är. Gärna något som inte involverar att häva i tacokrydda i creme fraichen

Så tips mottages gärna!
Citera
2012-09-02, 15:11
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Hallå!
Tänkte be om lite tips på någon enkel och god sås man kan göra på creme fraiche (15%). Tänkte nämligen göra "kycklingtacos" ikväll och tänkte göra något lite roligare med creme fraichen än bara äta den som den är. Gärna något som inte involverar att häva i tacokrydda i creme fraichen

Så tips mottages gärna!

Pressa i lite vitlök och hackad persilja
Häll i en skvätt thai sweet chilisås.
Pressa lite lime i CF
Citera
2012-09-02, 15:21
Medlem
Tänkte ge mig i kast med att tillaga någon bättre pastarätt.
Strimla ner lite oxfilé, champinjoner, soltorkade tomater (kanske skär sig i smaken), kanske lite purjolök eller annan lök och grädde. Får se vilka ingredienser jag kommer på.

Tipsa gärna!
Citera
2012-09-02, 15:28
Medlem
Vikingsdotters avatar
Vad kan man göra med pumpa och squash?

Av pumpa brukar jag göra moussaka och pudding, har också testat att koka soppa men det gillade jag inte. Vad mer finns attt göra?

Squashen brukar fyllas med köttfärssås och täckas av ost, sen in i ugnen. Något mer smaskigt att tipsa om?
Citera
2012-09-02, 15:54
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingsdotter
Vad kan man göra med pumpa och squash?

Av pumpa brukar jag göra moussaka och pudding, har också testat att koka soppa men det gillade jag inte. Vad mer finns attt göra?

Squashen brukar fyllas med köttfärssås och täckas av ost, sen in i ugnen. Något mer smaskigt att tipsa om?

Pumpapaj vet jag att man kan göra.

Squash kan man ha till mycket. Man kan riva den, blanda med ägg och steka som biffar.
Riva och ha i omeletten. Grilla den i skivor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in