2012-09-06, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gitterinte
Ett helt gäng olika curry-recept här:
http://www.bbcgoodfood.com/content/recipes/cuisines/indian/

Tackar! Där fanns det mycket smarrigt
Citera
2012-09-07, 10:52
Medlem
Jag har ett kilo utskuren biff som jag vill göra nåt kul o annorlunda med. Förslag? Gärna något som tar lång tid.
Citera
2012-09-07, 12:46
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmabilen
Tackar! Där fanns det mycket smarrigt

Visst gör det!

Vi skall ha tamarindkyckling med gyllene potatismos därifrån till middag idag
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/9066/tamarind-chicken-with-golden-mash
Citera
2012-09-07, 15:04
Medlem
Amsterdaims avatar
Amsterdaims Fläskpannkaka!

Gjorde en mysig fläskpannkaka till killen igår!
  • 3-400 gram Bacontärningar och/eller skivad skinka
  • 1 rödlök
  • 100-125 g Mozzarellaost (en sådan rund boll ni vet)
  • 6 dl mjölk
  • 3 dl mjöl
  • ½ tsk salt
  • 3 ägg

Lägg Bacontärningar/skinka i en form och in i ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter tills ugnen har värmts upp.
Vispa mjöl och hälften av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, äggen och saltet. Blanda ihop smeten endast så att allt mixar ihop sig!
Dumpa löken i smeten. Häll sedan över smeten i formen. Skär mozzarellaosten i små bitar och toppa överst på "pannkakan". In i ugnen i 20-30 minuter beroende på formstorlek etc. Pannkakan ska se ut som på den bifogad bild när den är klar (ej den jag gjorde). Jag hade i min i 30 minuter, då använde jag en sån här: http://www.hwlarsen.se/images/imagehandler.ashx?path=/product-images/197180.jpg&width=344&height=258

Servera med rårörda lingon eller creme fraiche.

http://airamsmat.webblogg.se/images/2008/pannkaka_17742545.jpg
Citera
2012-09-07, 16:42
Medlem
undervattenfisks avatar
Skulle göra en vanlig fattig vitkålstuvning med chorizo och några pilsner till det men då blev man bjuden på ute-mat, då tackar man ju inte nej.
Citera
2012-09-08, 20:26
Medlem
rfvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Skulle göra en vanlig fattig vitkålstuvning med chorizo och några pilsner till det men då blev man bjuden på ute-mat, då tackar man ju inte nej.

Stuvad vitkål är fördjävla gott, det blir det till middag imorgon.
Citera
2012-09-08, 21:19
Medlem
Har en skinka liknande den här i kylen
http://4.bp.blogspot.com/_J0jsakXysVE/SOyzKqxLBCI/AAAAAAAAAOc/mYWYq3eVwy4/s400/skinka4.jpg

Vad kan man göra för roligt med den? Något med ananas dyker väl upp först i huvudet men känns rätt tråkigt
Citera
2012-09-09, 03:18
Medlem
Bouchards avatar
Imorgon blir det:

750g alaskan pollock
1,2 dl parmesan
7 dl crème fraîche
0.5 dl smör
Salt och pepper, 1 tesket per krydda
+ potatis
Citera
2012-09-11, 11:19
Medlem
Funknatics avatar
Jag har aldrig gjort lasagne förrut. Idag är jag väldigt sugen på att prova! har googlat lite recept men det finns alldeles för många

Någon som har ett bra recept att rekomendera?
Citera
2012-09-11, 13:05
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funknatic
Jag har aldrig gjort lasagne förrut. Idag är jag väldigt sugen på att prova! har googlat lite recept men det finns alldeles för många

Någon som har ett bra recept att rekomendera?

Vad gäller köttfärssåsen så finns det ju lika många recept som det finns kockar, jag brukar ha i köttfärs, lök, vitlök, kross.tomat, kalv- eller grönsaksfond och gärna en skvätt vin. Krydda med salt, peppar och örtkryddor efter eget tycke. Se till att den får koka ordentligt, åtminstone 20 minuter.

Bechamelsås brukar jag göra enligt 1/1/1/1, dvs 100 gram smör, 1 dl mjöl, 1 l mjölk och 1 dl riven ost. Det är då för en stor lasagne, typ 8-10 portioner. Smält smöret, rör i mjölet och späd med mjölken lite i taget under omrörning. Fastnar lätt i kastrullen, ha inte för hög värme. Sjud lätt ett par minuter och rör i osten, smaksätt med salt, peppar och muskot.

Varva ostsås, köttfärssås och lasagneplattor, lägg lite extra riven ost på toppen och kör i ugnen tills plattorna är mjuka (enligt paketet).
Citera
2012-09-11, 14:14
Medlem
Freakshow2ks avatar
Fick tag på stor fin bit kött till billigt pris så tänkte göra kalopps.

Dock inte 100% vad jag vill ha i den.
Vad bruka ni göra med?
Citera
2012-09-11, 15:08
Medlem
knekt sparvs avatar
I dag åt jag nåt riktigt gott. Sån där fryst kycklingkebab från Guldfågeln som man bara värmer i mikron (en del tycker de är äckliga men jag gillar dem) med ris (hade tänkt ta bulgur här men glömde det) och en skitgod bechamelsås. Såsen smaksatte jag med hönsbuljong, curry, soja och lite riven rot av ingefära. Det skulle kunna ha varit lite saltare men smakkombinationen var himmelsk! Ingefäran behöver man inte särskilt mycket av men det är till att prova sig fram efter tycke och smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in