2014-05-01, 18:56
  #4165
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetvartdubor
Behöver lite förslag/inspiration, ska försöka få ihop en tre rätters nu på lördag, behöver inte vara alltför svårt eller för enkelt, men samtidigt något speciellt inte bara den klassiska stekta/grillade fläskfilén. Vore schysst om nån kunde ge lite tips eller länka lite schyssta recept Gärna lite mer vår inspirerat också
Du får gärna tala om vad det får lov att kosta, vilka gäster som kommer, hur många ni är och om det finns speciella önskemål eller hinder .

~Paul~
Citera
2014-05-01, 19:56
  #4166
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetvartdubor
Behöver lite förslag/inspiration, ska försöka få ihop en tre rätters nu på lördag, behöver inte vara alltför svårt eller för enkelt, men samtidigt något speciellt inte bara den klassiska stekta/grillade fläskfilén. Vore schysst om nån kunde ge lite tips eller länka lite schyssta recept Gärna lite mer vår inspirerat också

Inspirerad av dePauls förslag (dragonkyckling) i en annan tråd om vad man ska laga (finns det två trådar om det?)

Viltlöksbröd med aioli som starter, alternativt en tunnbrödsrulle med rökt renkött+pepparrot skuren på snedden (1 bröd blir 2 rullar), tja det fungerar ju med lax, avokado... vad som helst utom toast skagen.

Du kan ju klämma in en liten nässelsoppa om du vill ha lite vår. Serveras med hårdkokt ägghalva toppad med kaviar/rom till vitlöksbrödet åxå.

Baconlindad dragonkyckling men även här skall vitlök finnas med i form av ost eller pressa på. Vitlök är gott...

Nån glass med bär, citrongratiné eller sorbet. Jo jag gillar glass eller liknande. Här ger jag mig, vitlöken passar inte riktigt in.

Skulle kanske fungera med samkväm med vin,öl, ost, kex, korv, rökt kött osv åxå. Detta tycker jag personligen att man inte gör vid matbordet utan flyttar till nåt lite mysigare ställe gärna i anslutning till balkong för eventuella rökare som nu suttit snällt ett tag och lidit i det tysta.
Citera
2014-05-01, 20:30
  #4167
Medlem
vetvartdubors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du får gärna tala om vad det får lov att kosta, vilka gäster som kommer, hur många ni är och om det finns speciella önskemål eller hinder .

~Paul~

Inte allt för dyrt helst , familjen kommer över dvs vi blir 4 personer totalt, inga speciella förhinder eller önskemål

Edit: Det du nämnde christery lät inte helt fel, vore schysst om du kanske kunde leta fram receptet på kycklingen
Citera
2014-05-01, 21:20
  #4168
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetvartdubor
Inte allt för dyrt helst , familjen kommer över dvs vi blir 4 personer totalt, inga speciella förhinder eller önskemål

Edit: Det du nämnde christery lät inte helt fel, vore schysst om du kanske kunde leta fram receptet på kycklingen

Finns väl 1000 recept men vi kör med gratäng idag:

Kycklingfile
bacon
potatis
grädde
vitlöksost av någon slag

Arbetsgång:
Börja med att skala potatis och skiva den, lägg den i en form, häll över grädde och riv sedan lite ost över och sen in i ugnen på ca 200 grader i ca 40-60 min

medans du väntar på gratängen kan du börja med kycklingen, linda baconen runt kycklingfilerna stek dom sedan till dom ser klara ut,

såsen:
grädde
salt
peppar
dragon
lite soja

Arbetsgång:
blanda ihop allt i en gryta, låt koka upp (ska det vara så jävla svårt)

servera sedan när potatisgratängen är klar.

låg i min recept textfil, men den kommer säkert nånstans ifrån... tror jag.

EDIT: sen kryddar jag lite av det jag hittar och andan faller på, men S&P är aldrig helt fel. Frågan är bara om man ska smaksätta såsen eller köttet, eller båda två. backonet är ju salt i sig tex.
__________________
Senast redigerad av christery 2014-05-01 kl. 21:26.
Citera
2014-05-04, 15:54
  #4169
Medlem
Så! Jag har nu fått tre kilo färsk gul sparris. Den klarar sig ca en vecka.
Jag letar nu förslag på vad jag kan göra med sparrisen för att 'förlänga' dess livstid.

Givetvis kommer jag äta en del samt koka soppa på en del men vad gör jag med resten....
Citera
2014-05-07, 01:28
  #4170
Medlem
Har en kycklingfile jag tänkte skära upp och och steka imorgon. Vad kan jag göra mer??? Jag är idélös! Ha till? Ha i? Jag är student och verkligen inget proffs på matlagning. Hyffsat nyttigt också!
Citera
2014-05-07, 02:44
  #4171
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inknotmink
Har en kycklingfile jag tänkte skära upp och och steka imorgon. Vad kan jag göra mer??? Jag är idélös! Ha till? Ha i? Jag är student och verkligen inget proffs på matlagning. Hyffsat nyttigt också!

Hmm, en file... Tja, oreganokyckling (en gryta med grädde, oregano, vitlök), jag tycker det blir torrt så baconlindad kan man ju experimentera med men tänk på att bacon innehåller lite salt.

Ris, pasta, potatis, eller domdäringa märkliga quinoa, bulgur, matvete och vad dom nu heter går säkert att använda som tillbehör. Är ju dödligt less på ris just nu men skulle nog faktiskt koka lite ris till kycklingen i alla fall, det hör liksom till...

Tipsade i nån annan tråd om bankad kycklingfilé, det är ju en tanke eller dePauls recept på hur man wookar den på kinensiskt vis. Sök lite så hittar du den tråden.
Citera
2014-05-07, 08:39
  #4172
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
dePauls recept på hur man wookar den på kinensiskt vis. Sök lite så hittar du den tråden.
(FB) lättlagad kycklingwok

~Paul~
Citera
2014-05-14, 02:15
  #4173
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
(FB) lättlagad kycklingwok

~Paul~


-Kungen har talat!

vad kan jag göra med fläskfile nudlar, potatis o gräddsås?

-även ett tjuvskjutet rådjur i frysen, men vet inte hur man tillagar sånt, fick det av en kompis?!! (jaa, jag bor på landet...)
Citera
2014-05-14, 03:25
  #4174
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
-Kungen har talat!

vad kan jag göra med fläskfile nudlar, potatis o gräddsås?

-även ett tjuvskjutet rådjur i frysen, men vet inte hur man tillagar sånt, fick det av en kompis?!! (jaa, jag bor på landet...)

Fläskfilen kunde ju gå i en kreolskans gryta minus korven. http://alltommat.se/recept/kreolskans-gryta/ men det finns flera recept. En gratäng med massor av grädde är ju åxå rolig, gjorde en variant som var till hälften smaksatt med gurkmejja (och lite annat) med sin gula färg och den andra med ost, lagrad kryddig eller smakrik ost kanske man skall säga.

Trodde i min enfald att 500g fläskfile och ungefär en halvliter grädde+ost skulle räcka till ett par dagar men det var tomt i gratängformen i slutet på kvällen och jag tog mig knappt till sängen. Matkoma när det är som bäst. Riset som skulle vara till hade jag knappt rört såg jag dagen efter.

Rådjur har jag inte lagat själv men åt en magisk rådjurssadel med en sås som var bortom all beskrivning. Recept på den har jag inte, men snoka på nätet efter nåt som kommer från en jakttidning eller jägare.

Tillagat i ugn efter att ha brynts i panna, uppskuren och sen presenterad liggandes ovanpå ryggraden... Bara det var ju halva upplevelsen.

Såsen antar jag var rotfukter som fått gå med under ugnsvistelsen+skyn från rådjuret och redning, kanhända enbär eller vinbär var med men smakerna var för svaga för att jag skulle kunna urskilja nåt. Den var bara utsökt. Inte en av de magraste såserna som jag smakat på, men en av de smakrikaste utan att egentligen nån smak tog överhanden.
Citera
2014-05-20, 16:13
  #4175
Medlem
Tjena!

Jag skulle behöva tips på en efterrätt som passar efter texas chili, om den är lättlagad gör det inget heller
Citera
2014-05-20, 18:29
  #4176
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Tjena!

Jag skulle behöva tips på en efterrätt som passar efter texas chili, om den är lättlagad gör det inget heller
Friterad banan eller ananas med kolasås och glass (gräddvanilj) toppad med mynta/citronmeliss.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in