2011-07-19, 15:37
Medlem
sirbagges avatar
Jag har fått tag på färska kantareller och har ca 500g fläskfilé hemma som måste användas idag. Vad kan jag hitta på för roligt? Har bara tillgång till en platta och en micro så inte allt för avancerade recept vore bra!
Citera
2011-07-19, 15:50
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirbagge
Jag har fått tag på färska kantareller och har ca 500g fläskfilé hemma som måste användas idag. Vad kan jag hitta på för roligt? Har bara tillgång till en platta och en micro så inte allt för avancerade recept vore bra!
Tja, stekt fläskfilé (var försiktig så att du inte steker för länge bara) med stuvade kantareller? Eller så tar du något gott bröd, skivar upp, steker i smör och gör toast med fläskfilé och kantareller.

Du kan ju till och med strimla filén och woka den med svampen och vad annat du nu kan ha hemma. Kom ihåg bara att svampen måste stekas hårt för att alla smaker ska komma fram, och var inte rädd för fett och salt.

EDIT: Fläskfilé och kantarellrisotto är ju inte heller helt fel.
Citera
2011-07-19, 15:57
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:

Gör en gräddig pastasås! stek svampen hårt i smör och en rosmarinkvist, i med fläskfilén och bryn den, sen kör du i lite vin och buljong.. krydda med lite färska örter (tex timjan) och slå på lite grädde och en klick dijonsenap!
Citera
2011-07-19, 16:18
Medlem
sirbagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Gör en gräddig pastasås! stek svampen hårt i smör och en rosmarinkvist, i med fläskfilén och bryn den, sen kör du i lite vin och buljong.. krydda med lite färska örter (tex timjan) och slå på lite grädde och en klick dijonsenap!
Tack för recepten det lutar åt något med pasta då jag har "färsk" sådan hemma och matlagningsgrädde.
Citera
2011-07-19, 16:28
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Tack för recepten det lutar åt något med pasta då jag har "färsk" sådan hemma och matlagningsgrädde.

Kanon!
Citera
2011-07-19, 16:47
Medlem
Hejsan, jag vet inte vad jag ska laga ;o lite tips tack !
Har en kycklingfilé och ris och grädde och massa kryddor å lite sånt, vad kan man göra för gott?
Citera
2011-07-19, 17:12
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparris_
Hejsan, jag vet inte vad jag ska laga ;o lite tips tack !
Har en kycklingfilé och ris och grädde och massa kryddor å lite sånt, vad kan man göra för gott?
https://www.flashback.org/sp30076934
Citera
2011-07-20, 12:55
Medlem
Goddagens, behöver tips på någon maträtt som är smidig att laga till, god och som jag kan ta med mig till jobbet nu de två resterande dagarna av veckan

Köper in ingredienser senare så kan vara i princip vad som helst (lättlagat är att föredra )
Citera
2011-07-20, 13:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenenCharles
Goddagens, behöver tips på någon maträtt som är smidig att laga till, god och som jag kan ta med mig till jobbet nu de två resterande dagarna av veckan

Köper in ingredienser senare så kan vara i princip vad som helst (lättlagat är att föredra )
Det finns ju hur mycket som helst. Varför inte pilaffris med räkor eller kyckling, alternativt någon typ av malet kött, t ex pannbiff med potatis och lingon?

~Paul
Citera
2011-07-20, 17:30
Medlem
christerys avatar
Citat:

En påse buffalo wings och en flaska pepper sauce (smala med rött innehåll) borde räcka 2 dar
ner på en tallrik (1/2 påse) och 3 minuter i mikron, på med såsen och se till att ha papper i närheten för det ska ätas utan bestick.

Nåt att dricka till (förutom vatten som jag gillar) är väl filmjölk i värmen, syrligt och gott.

Inte vidare fettsnålt med vingarna dock, men smaken....
Citera
2011-07-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns ju hur mycket som helst. Varför inte pilaffris med räkor eller kyckling, alternativt någon typ av malet kött, t ex pannbiff med potatis och lingon?

~Paul

Joo klart det finns, men ville ha något simpelt bara .
Pannbiff blir det . Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av christery
En påse buffalo wings och en flaska pepper sauce (smala med rött innehåll) borde räcka 2 dar
ner på en tallrik (1/2 påse) och 3 minuter i mikron, på med såsen och se till att ha papper i närheten för det ska ätas utan bestick.

Nåt att dricka till (förutom vatten som jag gillar) är väl filmjölk i värmen, syrligt och gott.

Inte vidare fettsnålt med vingarna dock, men smaken....

Något att laga till till nästa vecka möjligtvis
Citera
2011-07-21, 17:27
Medlem
Brawls avatar
Citat:

Fullkornspenne med lövbiff/svampsås!

Du behöver:
Lövbiff
Svamp (jag blandar kantareller och champinjoner)
Gul lök
Mjöl
Grädde
Viltfond
Salt
Peppar

Strimla och stek lövbiffen, lägg åt sidan. Hacka lök och svamp.
Stek först svampen så nästan allt vatten försvunnit,
lägg sedan i löken och stek tills den blivit mjuk.
Blanda i mjöl, rör i grädden och viltfonden.
Lägg i lövbiffen igen, salta, peppra och låt puttra i ca 10 min.
Blir såsen för tjock så slå i lite mer grädde.
Servera med fullkornspenne.

Enkelt, snabbt och gott!
Senast redigerad av Brawl 2011-07-21 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in