2011-09-05, 16:45
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Jag har en fråga ang enkla soppor och om man kan använda den som matlagningsgrädde? Det är en soppa i tetrapack. Tänkte göra strimlad lövbiff med någon sås till och då tänkte jag att det kanske går att använda denna enkla soppa istället?

Det går såklart utmärkt, men det beror ju på vilken soppa du har i din ägo?
Citera
2011-09-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det går såklart utmärkt, men det beror ju på vilken soppa du har i din ägo?

Tack för svar! Det är någon örtsoppa
Citera
2011-09-05, 17:26
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Tack för svar! Det är någon örtsoppa

Jättesvårt att svara på om det blir gott, jag hade sprungit ned och köpt en 3:a grädde likväl. Men om du nu kör på soppan, tänk på att den förmodligen måste koka ihop till en mer såsig konsistens, alt. redas. Annars kan du ju strunta i soppan och bara dra ihop ett kryddsmör till. Det hade jag gjort och det blir förmodligen godare.
Citera
2011-09-05, 19:03
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Har en jävla massa avocado jag hade tänkt göra guacamole av ikväll. Vad ska jag äta det till som inte är tacos?
Jag kanske är för sen med mitt inlägg, men guacamole kan du nästan ha till vilken rätt, innehållandes någon sorts kött, som helst.

Om du har gott om avocados så blir mitt tips att du ska äta avocadosen som den är med pressad citron och svartpeppar.
Citera
2011-09-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jättesvårt att svara på om det blir gott, jag hade sprungit ned och köpt en 3:a grädde likväl. Men om du nu kör på soppan, tänk på att den förmodligen måste koka ihop till en mer såsig konsistens, alt. redas. Annars kan du ju strunta i soppan och bara dra ihop ett kryddsmör till. Det hade jag gjort och det blir förmodligen godare.

Det funkade! blev riktigt bra.
Citera
2011-09-05, 22:57
Medlem
Dr.Glass avatar
Tjejen kom hem med Santa Maria paneng red curry spice mix, en burk kokosmjölk och risnudlar. Nu vill hon att jag ska göra en maträtt av det här. Tyvärr är jag inte väl bevandrad i det gigantiska asiatiska köket och behöver lite hjälp, eller mycket hjälp.

Några bra tips?
Citera
2011-09-06, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Tjejen kom hem med Santa Maria paneng red curry spice mix, en burk kokosmjölk och risnudlar. Nu vill hon att jag ska göra en maträtt av det här. Tyvärr är jag inte väl bevandrad i det gigantiska asiatiska köket och behöver lite hjälp, eller mycket hjälp.

Några bra tips?
strimlad kyckling eller jätteräkor stek i lite olja (om du vill ha i grönsaker stek lök, morot, minimajs, ev champinjoner ev mer vitlök)
häll över kokosmjölken ha i röd curryn är det en påse med kryddmix så ha i hela är det rödcurrypasta bara 1 msk. koka nudlarna blanda i.
Citera
2011-09-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naset
strimlad kyckling eller jätteräkor stek i lite olja (om du vill ha i grönsaker stek lök, morot, minimajs, ev champinjoner ev mer vitlök)
häll över kokosmjölken ha i röd curryn är det en påse med kryddmix så ha i hela är det rödcurrypasta bara 1 msk. koka nudlarna blanda i.

http://www.youtube.com/watch?v=r9u6D2qGwXo
Citera
2011-09-06, 20:51
Medlem
eXtremos avatar
Har i frysen två (relativt stora) kycklingbröstfiléer som jag skulle vilja göra någonting gott utav. Att det går att frysa (matlådor) samt att det kan tillagas utan ugn är en klar fördel. Som andra råvaror har jag salt, peppar, socker, röd currypasta, ris, pasta, frysta wokgrönsaker, ketchup och öl (!). Jag kommer självklart att införskaffa det som behövs för att göra något bra, är trött på att steka en filé i pannan för att komplettera med pasta och tomatsås...
Citera
2011-09-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
http://www.youtube.com/watch?v=r9u6D2qGwXo
ojdå det hade jag ingen aning om, men det går att använda vanliga med
Citera
2011-09-06, 23:58
Medlem
Petads avatar
Ska iväg på en kryssning snart och vill inte äta ombord pga priset. Finns det något smaskigt man kan göra som håller länge och smakar bra i rumstemperatur?
Citera
2011-09-07, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petad
Ska iväg på en kryssning snart och vill inte äta ombord pga priset. Finns det något smaskigt man kan göra som håller länge och smakar bra i rumstemperatur?
jag hade med mig kylklampar och gjorde en räkröra med baguetter när vi var i väg som vi åt på kvällen.
Buffen är dubbelt så dyr på kvällen som på dagen efter, i varjefall där vi åkte.
Ska du inte äta frukost heller? Det är ju en del av hela resan att få äta "båtfrukost".
Mitt råd till dig är att grilla kyckling som du först har marinerat i ett dygn. frys sen så tar du med den fryst. Gör en paj och frys, då funkar det som kylklampar till det som du ska äta på kvällen. Eller så som man gör när man är på camping bullens korv, bröd, mjukost Annars att ha mat i en varm hytt är inget jag rekommenderar om du inte har kylanordning. Ha det så kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in