2007-06-29, 12:42
Medlem
rovskaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Sojabitar? ??? Menar du Tofu?

Wokmix - aldrig i livet att jag använder sånt skit. Lite paprika och kanske lite majs o ärtor går jag med på.

Sweet Chili sås? Nej tack, det finns betydligt bättre chilisåser.

Sesamolja inte nödvändigt??? Jo det är det, för mig när det gäller "woking" så är det alltid det. Har inte varje vettig människa en flaska sesamolja hemma?

När du inte är bakis, så byt ut wokmixen till fräschare grönsaker och byt sweet chilin till blackbean sauce och en matsked chilipulver så kan vi börja snacka kulinariska anrättningar.

Äh, var inte så petig, man behöver ju inte leka lyxkock när man är bakis
Citera
2007-06-30, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Idag ska jag prova på http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14868 återkommer med resultat + smak.
Jag använder frusen och hackad spenat då jag hade det i frysen. Den färska är antagligen mycket godare till rätten men orkar man inte handla så gör man inte!

Lättlagat och förjävla gott! Rekomenderas : http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14868
Citera
2007-06-30, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskis
Kanske inte passar så jätte bra här men jag försöker. Vad kan man käka på kvällen/natten då man inte orkar ställa sig vid spisen? Skulle vara tacksam för tips man bara kan ta fram från skafferiet eller kylen och bara käka för att bli mätt. Brukar ofta ta en liten skål med fil,havregryn och sirap men är trött på det nu. Tacksam föra alla slags tips!

ingen?
Citera
2007-06-30, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskis
ingen?

Ljust bröd med smör, skinka, färsk baby-spenat, ost och gurka i nämnd ordning. Vill du piffa till det kan du krydda med diverse örter, jag brukar ta basilika, gärna färsk. Tomat går också fiffimang att ha på . Lagom mättande och gott.
Citera
2007-06-30, 03:25
Medlem
micke_hs avatar
Bacongryta - typ!

1 pkt bacon. Testa jägarbacon med röksmak om du gillar extra smak.
1 gul lök, halvad och strimlad
2 vitlöksklyftor eller mer om du gillar vitlök.
2 dl Grädde, ta matlagningsgrädde om du är fetträdd.
Champinjoner, grovt skivade. Vicka bort foten och skiva den i halv cm stora skivor.
1 halv buljongtärning
3-4 msk tomatpure'
1 knippe sparris, delad i 2-3 cm bitar.

Kryddor: salt o peppar, lite finhackad persilja och/eller gräslök.

Skär baconet i 1 cm stora bitar och stek i pannan. När det fått lite färg så slänger du i lök och vitlök. Låt det steka några minuter och lägg i champinjonerna. När allt fått lite färg så tar du allt ur pannan och steker sparrisen. Ta ur sparrisen och lägg tillbaka det du stekte nyss. Häll på grädden och lägg i buljongen. När allt blandat sig så häller du i tomat puren och sparrisen. Rör runt och ta av plattan. Smaka av med salt och peppar. Häll på dom färska örtena och blanda ihop det hela.

Servera med nykokt pasta. Typ skruvar eller gnochi, helst inte spaghetti men finns det inget annat så varför inte? Underbart enkelt och gott. Mången middagar har slängts ihop på detta vis hemma hos mig. Alla gillar det, barn som stora. Det enda barnen har problem med så är det sparrisen. Men den kan man utesluta om man vill...eller låt ungarna peta bort dom och låtsas som att det regnar medans dom håller på.

Edit: Denna gegga passar även att lägga på rostbröd och toppas med ost och sen gratineras i ugn. Tänk bara på att minska med grädden så att den inte blir alltför rinnig i ugnen.
Citera
2007-06-30, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Ljust bröd med smör, skinka, färsk baby-spenat, ost och gurka i nämnd ordning. Vill du piffa till det kan du krydda med diverse örter, jag brukar ta basilika, gärna färsk. Tomat går också fiffimang att ha på . Lagom mättande och gott.

Låter ju härligt som ja jag vet inte vad Tack. basilika och tomat kommer alltid gå hand i hand.
Citera
2007-07-01, 07:28
Medlem
SpaceCats avatar
Igår var det "kort-datum"-"halva-priset"-fest på ICA

Så nu sitter jag här med 1½ kilo färsk sejfilé och ½ kilo dito rödspättafilé.

Vad bör göras?
Låt de goda idéerna strömma in...
Citera
2007-07-02, 11:07
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Igår var det "kort-datum"-"halva-priset"-fest på ICA

Så nu sitter jag här med 1½ kilo färsk sejfilé och ½ kilo dito rödspättafilé.

Vad bör göras?
Låt de goda idéerna strömma in...

Rödspättan dubbelpanerar du o steker i panna o tar färskpotatis till! Dubbelpaneringen görs på följande sätt:
Vänd först skiten i mjöl och sedan i ströbröd (innehållandes en äggula).

Hetta upp en panna, kasta i en klick smör o stek på tills du får en go yta! Koka potatisarna o fixa en shysst örtsås med dill, creme fraiche o annat bajs! Smakar kalas.

Sejfilén kan du säkert lägga i ugnen med lite grönsaksjävlar eller göra en schysst fiskgryta på!
Citera
2007-07-02, 16:02
Medlem
On fires avatar
Har tofu och quorn och inte en aning om vilket av det jag ska käka eller hur jag ska göra. Någon som har en bra ideé?
Citera
2007-07-02, 23:52
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Rödspättan dubbelpanerar du o steker i panna o tar färskpotatis till! Dubbelpaneringen görs på följande sätt:
Vänd först skiten i mjöl och sedan i ströbröd (innehållandes en äggula).

Hetta upp en panna, kasta i en klick smör o stek på tills du får en go yta! Koka potatisarna o fixa en shysst örtsås med dill, creme fraiche o annat bajs! Smakar kalas.

Sejfilén kan du säkert lägga i ugnen med lite grönsaksjävlar eller göra en schysst fiskgryta på!
Sorry!
Svar efter 27½ timme "ain't good enough" när man sitter med 2 kilo färsk fisk med kort datum
Pga ett utdraget pubbesök, så hamnade jag till sist i grym tidsbrist och bara hystade ner allt i lättsaltat vatten med lite citron.

Sen fick de kokta firrarna ligga i kylen tills nu.
Kokade typ sås/stuvning på buljongen med dill, persilja och en nypa Persaillade och "smulade ner" sejen.

Som vanligt när jag improviserar, så visade det sig bli gudomligt

Den kokta spättan funderar jag på att knapersteka i olja och ta till jobbet i morgon.
Citera
2007-07-03, 00:52
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Den kokta spättan funderar jag på att knapersteka i olja och ta till jobbet i morgon.
Tips i all välmening:

Knaperstek inte kokt rödspätta i olja!

Det blir segt som gummi och oljan stänker nått så inihelvete att jag nu ser ut som en rödspätta överallt där inte kalsingarna täcker
Citera
2007-07-03, 20:20
Medlem
Får tipsa om en mycket god och kusligt enkel pasta som tillagades igår.

Du behöver:
Pasta
Sidfläsk
riven Pecerinoost ca 1 dl för 4 pers.
Äggulor ca 4-5 för 4 pers
Parmesanost
Peppar.

Koka pastan. Stek fläsket. Häll av överflödigt fett. Häll nu ned fläsket i pastan(som du silat genom ett durkslag), tillsammans med pecerinon, äggulorna och peppar.
Blanda runt och servera med parmesan och ett gott bröd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in