2007-06-12, 11:24
Medlem
swebarbs avatar
Har ni nåt tips på nåt man kan äta när det är så hett? fan man orkar fan nästan inte äta jag brukar bara dricka som ett djur hemma.
Citera
2007-06-12, 12:53
Medlem
Enhörnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Har ni nåt tips på nåt man kan äta när det är så hett? fan man orkar fan nästan inte äta jag brukar bara dricka som ett djur hemma.

Grilla citronmarinerad kycklingfilé och servera med en kall sås med gräddfil som bas. En vanlig bondsallad funkar bra till detta! Kall pilsner också så klart.

Huvudordet i tipset är alltså "GRILLA". I gott sällskap i skuggan väcks allt aptiten. Dock har jag nog aldrig varit med om att inte vara hungrig heh.
Citera
2007-06-12, 15:37
Medlem
fractal inhalers avatar
Dagens lunch http://i15.tinypic.com/4ldkb5g.jpg
Korvgryta med bacon och currykorv samt rotfrukter å svamp
serverades med ris mumsfillibabba
Citera
2007-06-13, 18:36
Medlem
riktigt gott idag skulel då köttfärssås och spagetti vara

Med lite ost i ochså =)
Citera
2007-06-13, 19:12
Medlem
Californias avatar
Fläsk

Sitter här med lite fläsk kött upptinat men har glömt vad som var tanken med det... Nån som har nåt bra förslag? Typ grytbitar e det... har diverse grönsaker hemma o allt i ris, potatis o pasta väg...
Citera
2007-06-23, 23:39
Medlem
soers avatar
Grilla laxfiléer. Gör en kall sås på vispad grädde, majonäs, pressad citron, dill och vitpeppar. Ät med färskpotatis och gröna ärtor.
Citera
2007-06-24, 16:15
Medlem
rovskaggs avatar
Idag lagade jag till en fin bakislunch efter en kväll med lite för mycket mäsk, blev riktigt lyckat må jag säga, då det var helt improviserat med skit som låg och skräpade. dessutom vegetariskt och bra.
Jag kan inte ange exakta mängder av allting men ta det som känns vettigt för antalet portioner.

Det du behöver är:

Äggnudlar
Felix wokmix
Sojabitar
Chilisås (exempelvis icas thai sweet chili)
Japansk soja
Vitlök (ta gärna skitmycket, vitlök är underbart)
Sesamolja (är inte så nödvändigt egentligen)

1. Lägg sojabitarna i varmt vatten för att mjukna upp i ca 15 minuter eller mer.
2. Häll rapsolja eller annan olja i en stekpanna och värm upp på medelvärme.
3. Ta fram wokmixen och lägg ner i stekpannan när den är varm, och tillsätt alla ingredienser. (skiva förstås vitlöken till passande bitar först)
4. Tillsätt cirka 2,5dl vatten så det blir lite mer gryt-aktigt eller så.
5. Krydda med ingefära, koriander och gurkmeja.
6. Nudlarna bör vara färdiga om du tänkte på att koka upp dem också. Ifall de är klara så lägg dem i stekpannan tillsammans med allt annat och krydda lite till om det behövs.
7. Klart!

Hoppas nån har glädje av min något sjaskiga beskrivning där ute
Citera
2007-06-26, 09:20
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Idag lagade jag till en fin bakislunch efter en kväll med lite för mycket mäsk, blev riktigt lyckat må jag säga, då det var helt improviserat med skit som låg och skräpade. dessutom vegetariskt och bra.
Jag kan inte ange exakta mängder av allting men ta det som känns vettigt för antalet portioner.

Det du behöver är:

Äggnudlar
Felix wokmix
Sojabitar
Japansk soja

1. Lägg sojabitarna i varmt vatten för att mjukna upp i ca 15 minuter eller mer.
2. Häll rapsolja eller annan olja i en stekpanna och värm upp på medelvärme.
3. Ta fram wokmixen och lägg ner i stekpannan när den är varm, och tillsätt alla ingredienser. (skiva förstås vitlöken till passande bitar först)
4. Tillsätt cirka 2,5dl vatten så det blir lite mer gryt-aktigt eller så.
5. Krydda med ingefära, koriander och gurkmeja.
6. Nudlarna bör vara färdiga om du tänkte på att koka upp dem också. Ifall de är klara så lägg dem i stekpannan tillsammans med allt annat och krydda lite till om det behövs.
7. Klart!

Hoppas nån har glädje av min något sjaskiga beskrivning där ute

Klockren beskrivning! Tyvärr kom jag inte längre än till ingrediens ett, dvs äggnudlar. Var på tok för sliten. Ska garanterat prova detta när jag inte är fullt lika bakfull, det låter som en bra o lagom ansträngande rätt att göra!
Citera
2007-06-26, 18:43
Medlem
rovskaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Klockren beskrivning! Tyvärr kom jag inte längre än till ingrediens ett, dvs äggnudlar. Var på tok för sliten. Ska garanterat prova detta när jag inte är fullt lika bakfull, det låter som en bra o lagom ansträngande rätt att göra!

Tackar så mycket! det går fort att göra också, så det är väl mest ingredienserna som man kanske inte orkar fixa. Pröva att lägga till champinjoner och testa med kinesisk soja istället, det blir riktigt gott det också
Citera
2007-06-27, 16:42
Medlem
Idag ska jag prova på http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14868 återkommer med resultat + smak.
Jag använder frusen och hackad spenat då jag hade det i frysen. Den färska är antagligen mycket godare till rätten men orkar man inte handla så gör man inte!
Citera
2007-06-28, 13:33
Bannlyst
Kanske inte passar så jätte bra här men jag försöker. Vad kan man käka på kvällen/natten då man inte orkar ställa sig vid spisen? Skulle vara tacksam för tips man bara kan ta fram från skafferiet eller kylen och bara käka för att bli mätt. Brukar ofta ta en liten skål med fil,havregryn och sirap men är trött på det nu. Tacksam föra alla slags tips!
Citera
2007-06-28, 22:50
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovskagg
Det du behöver är:
Äggnudlar
Felix wokmix
Sojabitar
Japansk soja

Sojabitar? ??? Menar du Tofu?

Wokmix - aldrig i livet att jag använder sånt skit. Lite paprika och kanske lite majs o ärtor går jag med på.

Sweet Chili sås? Nej tack, det finns betydligt bättre chilisåser.

Sesamolja inte nödvändigt??? Jo det är det, för mig när det gäller "woking" så är det alltid det. Har inte varje vettig människa en flaska sesamolja hemma?

När du inte är bakis, så byt ut wokmixen till fräschare grönsaker och byt sweet chilin till blackbean sauce och en matsked chilipulver så kan vi börja snacka kulinariska anrättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in