2007-07-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mombeki
Får tipsa om en mycket god och kusligt enkel pasta som tillagades igår.

Du behöver:
Pasta
Sidfläsk
riven Pecerinoost ca 1 dl för 4 pers.
Äggulor ca 4-5 för 4 pers
Parmesanost
Peppar.

Koka pastan. Stek fläsket. Häll av överflödigt fett. Häll nu ned fläsket i pastan(som du silat genom ett durkslag), tillsammans med pecerinon, äggulorna och peppar.
Blanda runt och servera med parmesan och ett gott bröd.

Du gjorde en carbonara.
Citera
2007-07-05, 18:44
Medlem
Isnatts avatar
Igår gjorde jag pokerstek. Bland det godaste jag vet

2 flaskor porteröl, 3 lökar, lite enbär, timjan, svartvinbärssaft, oregano, soya, nötstek (tog fransyska). Lät den puttra i 5-6 timmar, silade av kokskyn och gjorde en bottenredning, i med skyn och grädde. Avnjöts med potatis, svartvinbärsgelé och smörkokta morötter..
Citera
2007-07-05, 18:48
Medlem
Katarsiss avatar
Kom hem till dukat bord efter jobbet och blev väldigt nöjd med måltiden som min man gjort åt mig.

Raggmunkar, knaperstekt bacon och blodpudding toppat med lingonsylt. hur underbart gott som helst.
Citera
2007-07-05, 18:48
Medlem
PetiteMois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Igår gjorde jag pokerstek. Bland det godaste jag vet

2 flaskor porteröl, 3 lökar, lite enbär, timjan, svartvinbärssaft, oregano, soya, nötstek (tog fransyska). Lät den puttra i 5-6 timmar, silade av kokskyn och gjorde en bottenredning, i med skyn och grädde. Avnjöts med potatis, svartvinbärsgelé och smörkokta morötter..

GOTT som fasen

/PM
Citera
2007-07-18, 18:49
Medlem
Johan_kalys avatar
Om ni vill imponera på nån så är lyx nått som gäller! Dom flesta som hör ordet oxfilé tänker nog osökt på potatisgratäng, bearnaisesås och så vidare Men nått som är riktigt gott att göra på oxfilé är följande,

* Strimla oxfilé biten i lagom stora bitar,
* Stek strimlorna med peppar/salt och origano
* När de stegt klart tillsätt en burk cremfrés
* Låt puttra på låg värme smaka av

Serveras med färsk pasta Lovar att de impar på vilken brud som helst! Och de är inget direkt jobb eller svårt att laga.. Lycka till
Citera
2007-07-23, 01:43
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Idag ska jag prova på http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14868 återkommer med resultat + smak.
Jag använder frusen och hackad spenat då jag hade det i frysen. Den färska är antagligen mycket godare till rätten men orkar man inte handla så gör man inte!

Tillagade detta här om dagen och det var riktigt gott och smidigt. Det roliga var att när jag hade ätit så satt jag och bläddrade i några recept jag fått uppkopierade från någon bok som jag tror är "mat för studenter" eller liknande och exakt det där receptet var med.
Citera
2007-07-23, 11:04
Medlem
Idag blir det följande pastarätt, tillagas på ~10min!

300g Pasta

3-4msk Olivolja
ett paket Panchetta(eller bacon)
1st Purjolök(finhackad)
250g Champinjoner(hackade)
1dlCreme Fraiche
Handfull Persilja(hackad)
Parmesan

Koka pastan. Olivolja i stekpannan, stek panchettan i några få minuter tills den blir gyllenbrun, lägg till purjolöken och champinjonerna, salt och peppar. Kör det på högvärme 6-8min tills löken börjar bli mjuk o fin.

Torka pastan. Häll över blandningen till pastan. Tillsätt Creme Fraiche, Persilja och Parmesan, salt och peppar.

Servera!
Citera
2007-07-24, 16:47
Medlem
Riddarens avatar
I kväll blir det Wallenbergare ala Tore Wretman på dikalvsinnanlår och kalvbräss kryddade med min egenhändigt gjorda Épice Riche på, hör och häpna, 5 kryddor. Till det blir det självklart potatismos med rejält med riven muskot, rårörda lingon, ärtor och brynt smör. Det hela sköljs ned med öl av Belgiskt ursprung.
Citera
2007-07-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
I kväll blir det Wallenbergare ala Tore Wretman på dikalvsinnanlår och kalvbräss kryddade med min egenhändigt gjorda Épice Riche på, hör och häpna, 5 kryddor. Till det blir det självklart potatismos med rejält med riven muskot, rårörda lingon, ärtor och brynt smör. Det hela sköljs ned med öl av Belgiskt ursprung.
En fråga angående potatismoset, vilken potatis gör du det på så här års? Färskpotatis funkar ju inte, och jag hoppas verkligen att du inte använder en sån styggelse som pulvermos?
Citera
2007-07-24, 22:37
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
En fråga angående potatismoset, vilken potatis gör du det på så här års? Färskpotatis funkar ju inte, och jag hoppas verkligen att du inte använder en sån styggelse som pulvermos?

Vik hädan du demon som besatt stackars Pistongen… För det är väl inte du som talar Pistongen? Jag skulle nämligen aldrig använda mig av djävulens pulver!

Ja du köper helt enkelt en mjölig potatissort! Tex. Bellona, King Edward, Magnum Bonum, Mandelpotatis, Matilda eller Provita.

Sedan håller du dig efter följande proportioner:

3 delar potatis
1 del mjölk
1 del grädde
1 del smör

Potatisen ska inte koka sönder utan bara gå lite längre än “vanligt”. Sedan pressar du den och rör ner den varma blandningen av mjölk, grädde och smör. Strö på lite socker och ordentligt med riven muskot. Salta rikligt med riktigt salt. Vispa lite med ballongen och den är klar!
Citera
2007-07-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Vik hädan du demon som besatt stackars Pistongen… För det är väl inte du som talar Pistongen? Jag skulle nämligen aldrig använda mig av djävulens pulver!

Ja du köper helt enkelt en mjölig potatissort! Tex. Bellona, King Edward, Magnum Bonum, Mandelpotatis, Matilda eller Provita.

Sedan håller du dig efter följande proportioner:

3 delar potatis
1 del mjölk
1 del grädde
1 del smör

Potatisen ska inte koka sönder utan bara gå lite längre än “vanligt”. Sedan pressar du den och rör ner den varma blandningen av mjölk, grädde och smör. Strö på lite socker och ordentligt med riven muskot. Salta rikligt med riktigt salt. Vispa lite med ballongen och den är klar!

Det är jag som talar, jag lovar :P Är väl insatt i hur man gör potatismos, företrädelsvis av king Edward. Gör ungefär som du dock utan muskot som sannerligen är en smak jag vomerar av.

Vad jag undrar är var du får tag på vinterpotatis så här års? Det finns fanimig bara färskpotatis var jag än tittar.
Citera
2007-07-25, 00:00
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Det är jag som talar, jag lovar :P Är väl insatt i hur man gör potatismos, företrädelsvis av king Edward. Gör ungefär som du dock utan muskot som sannerligen är en smak jag vomerar av.

Vad jag undrar är var du får tag på vinterpotatis så här års? Det finns fanimig bara färskpotatis var jag än tittar.

Om du bor i Stockholm (eller någon annan civiliserad stad) ska det inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in