2007-10-07, 23:22
Medlem
bysnuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azeda
Men du.....
Är ännumera förundrad nu.
När jag läser det du skrivit så får jag för mig att ni var relativt nöjda med vad dom hade gjort för er rent ekonomiskt, men att utgången på programmet var ovisst.

Det känns som att det ni är mest besvikna på är själva vinklingen i programmet, är det så?
Givetvis vinklar dom alla problemen så dom blir värre än dom redan är, tragiskt föresten.
Men det är förmodligen för att få herrarna duktig till ännu duktigare, och för att få tittarna att sitta kvar.

Det finns faktiskt fördelar med ett så här vinklat program, tänk dig alla människor som sitter med ett rent helvete i sin ekonomi, det dom tänker är bara..... Det kankse finns hopp för mig oxå .

Men det hoppet försvinner liksom när allt det negativa kommer fram, och inget positivt..
Tycker lite synd om alla dom.

Den här formen av program vänder sig till alla med med en svår ekonomisk sits.
Du säger att ni framstod som idioter, men det är väl många olika sanningar som meterfilm själv valt att mixtra ihop till något smaskigare än det är.

Ja du vet, finns olika sorters lösgodis, plocka i hop massa sorter i en påse, sen mixar du det, och vad kommer ut, jo något som inte ser ut som det gjorde från början, men innehållet är ändå olika sortes lösgodis.
Hänger du med?
Gud vad du är klok azeda, vi ska gifta oss bara så du vet ! eller ingå partnerskap om du är kille.
Citera
2007-10-07, 23:39
Medlem
Azedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bysnuff
Gud vad du är klok azeda, vi ska gifta oss bara så du vet ! eller ingå partnerskap om du är kille.

Citera
2007-10-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azeda
Men du.....
Är ännumera förundrad nu.
När jag läser det du skrivit så får jag för mig att ni var relativt nöjda med vad dom hade gjort för er rent ekonomiskt, men att utgången på programmet var ovisst.

Det känns som att det ni är mest besvikna på är själva vinklingen i programmet, är det så?
Givetvis vinklar dom alla problemen så dom blir värre än dom redan är, tragiskt föresten.
Men det är förmodligen för att få herrarna duktig till ännu duktigare, och för att få tittarna att sitta kvar.

Det finns faktiskt fördelar med ett så här vinklat program, tänk dig alla människor som sitter med ett rent helvete i sin ekonomi, det dom tänker är bara..... Det kankse finns hopp för mig oxå .

Men det hoppet försvinner liksom när allt det negativa kommer fram, och inget positivt..
Tycker lite synd om alla dom.

Den här formen av program vänder sig till alla med med en svår ekonomisk sits.
Du säger att ni framstod som idioter, men det är väl många olika sanningar som meterfilm själv valt att mixtra ihop till något smaskigare än det är.

Ja du vet, finns olika sorters lösgodis, plocka i hop massa sorter i en påse, sen mixar du det, och vad kommer ut, jo något som inte ser ut som det gjorde från början, men innehållet är ändå olika sortes lösgodis.
Hänger du med?

En liten sak till.
Du skriver.......DOM som har sökt har insett att det finns ett problem???
DOM?????? Har inte ni sökt till programmet? Eller har ni inte insett att ni hade ett problem?
Bara en reflektion, är ganska uppmärksam på vad som skrivs

Hej igen azeda,

nu blir nog bysnuffen avis för jag tror inte han har lyckats att göra dig förundrad!

För att börja baklänges! När jag skrev dom så skulle jag egentligen ha skrivit vi som sökt! Men jag tyckte det var att ge mig själv lite för mycket hyllning!

Du har helt rätt! Jag vet inte om du har orkat läsa hela min blogg? Men där samt även här på FB ( i början av tråden) samt på balansekonomis sida så har jag alltid sagt att programmet för oss var delvis bra, vi fick en spark i rumpan och vaknade till.

Vad jag vänder mig mot är alla dessa rena lögner som finns i flera av programmen! Rent fiktivt uppgjorda stories och händelser som sedan används för att göra människorna som redan ligger ner ännu löjligare!

Och det faktum att de lurar både dom som är med samt programledarna för att få äkta reaktioner!

Om jag kunde berätta allt, vilket jag inte kan så tror jag att du skulle förstå! Kanske till och med vissa andras situation lite bättre också!

Jag kan förstå om man gör ett program för att visa för andra vad man kan göra för att göra sin ekonomi bättre och även då förklarade i programmet att det vi gör nu sker inte i verkligheten! Men det gör man inte vilket har gjort att flera deltagare efteråt har fått stå ut med ganska elaka påhopp.

Ett exempel från ett program dock inte mitt, De redovisade inkomsterna stämde inte! Skilde på nästan 6000:- i månaden mot verkligheten! (dom redovisades ner)

Utgifterna stämde inte med ca 12 000:- i övrigt kontot! hur gjorde man det? Jo man tog alla elektronik prylar som fanns i huset. Även sådant som exempelvis en hempc. Man räknade ihop nypriset på detta och slog ut det på 12 månader! På så vis så skappade man en minuspost per månad som inte fanns!

Till saken hör att flera av dessa saker var betydligt äldre än 12 månader! Och inte köpta till full pris.

Lånen stämde inte, man tog den totala summan plus räntor för samtliga åren och redovisade som ett klump lån. Rätt eller fel! I programmet så ska man lösa problem som finns just nu inte om 12 år.

Fel hittades på huset, offert togs in som sedan låg till underlag för dom pengarna som skulle sparas in! Offerten var så väl tilltagen att det sedan skilde 900,000:- mot vad det verkligen gick på att reparera!

Samma person som "hittade" alla fel på vårt hus hade gjort deras bedömning också. I vårat fall så skilde det bara 200,000:- mot verkligheten!

Notera att dessa offerter var alltså vad man brukar kalla för saltade! Vilket faktiskt även råkar vara olagligt!

Det anordnades ett marknads försäljning för att sälja saker! den var ej på riktigt utan det var endast personal från TV3 och Meter där. Inget såldes på riktigt utan bars sedan in igen!

Men observera att pengarna räknades av på skulden!

Man fick även personerna att ta ett högre lån än tidigare! För att lösa en skuld som alltså inte fanns då offerten på huset var så felräknad!

Man sålde även bilar och båtar och en motorcykel! Inte heller det skedde i verkligheten! Något som gjorde att grannar och kollegor efter programmet tittade snett på dom. Men eftersom dom hade fått ett nytt tänk och inte hade så stora problem som man trodde så bestämde dom sig för att behålla båten och bilen! Men dom sålde själva motorcykeln!

Efter det så fick dom höra både ett och annat på grund av att folk trodde att dom hade köpt en ny båt eller köpt tillbaka den! Själva så kunde dom inte kommentera så mycket kring det på grund av tystnadsplikten!

I slutet så ses dom glada räkne killarna komma fram till att ojoj här har det minsann jobbats för att lösa skulder! den ena i hushållet hade lyckats som hantverkare att få ihop 20,000:- netto extra på någon veckas extra jobb!

Jag skulle ju vilja säga att det luktar svartjobb! Jag kan inte bekräfta det, men 20,000:- i skattade pengar är inte så enkelt att bara jobba in.

Det betyder att våra så ädla herrar kanske berömmer svartjobb?

Ja jag skulle kunna fortsätta i oändlighet! Om du tittar på ovan så passar det in på ca 90% av alla inspelade program av lyxfällan! Man följer det mönstret för att det är enkelt!

Sen finns det program där saker verkligen har sålts, och det kan ju ha vart så att dom kanske faktiskt kom fram till att där dom inte sålde så behövdes det inte heller!

MEN då ska man banne mig inte vinkla programmet som att det behövdes!

Men i grund och botten så handlar det väl bara om att dom gav tittarna det dom ville ha! Utan den minsta tvekan på vad det innebar för individen som var med i TV.

Jag vänder mig alltså emot att man inte kan göra ett riktigt ekonomi program som visar på vad man kan spara pengar på, tips tricks hur sälja saker etc. Som du säger vissa får säkert ut det av programmet när dom ser lyxfällan! Men tyvärr på bekostnad av dom som är med!

Det har precis debatterats kring att Tele2 använde en apa i sin reklam! apan visste inte vad han ställde upp på därför så var det djurplågeri! Jag måste säga att jag ser ett visst samband men det var ingen som protesterade mot lyxfällan!

Sen är det så här! Vi sökte till den första omgången av lyxfällan! Inget hade visats ännu och vi gick enbart på det som såldes in till oss! Det vi fick förklarat för oss att programmet skulle handla om! Det var ett sådant program som jag hade velat se! Så antingen kom man på att det inte skulle fungera eller så ljög man helt enkelt för att få människor att ställa upp!

Där har du också en orsak till varför dom första hörs mer och är mer missnöjda! Dom andra som har sökt har ju sett programmet innan och vart medvetna om vad som ska komma att hända! Och jag tror även att i senare program så kanske saker faktiskt säljs på riktigt eftersom nu vet ju dom om som söker att det faktiskt kommer att ske!

Men det var ingen som nämnde något om det när vi sökte! Kanske för att det faktiskt inte såldes något i vårat program!
Citera
2007-10-08, 08:24
Medlem
bysnuffs avatar
Hmm ja säkert lite sanning i det du skriver, men en av deltagarna skryter ju om hur hon hävde köpet på hästarna efter programet, då var dom ju som sålda på riktigt men togs tillbaka, vem lurades mest då ?
Citera
2007-10-08, 08:30
Medlem
bysnuffs avatar
och nog får du hålla med om att, om man inte räknade med att ett underhållningsprogram skulle vinklas lite negativt för deltagarna, för att göra det lite mer tittarvänligt, gör man inte det då får man nog erkänna sig lite korkad iallafall, sen att det har vinklas mer eller mindre för olika deltagare det må vara hänt.
Har läst på din blogg du skriver som sakligt, men snart har du börjat vinkla hela världen till lyxfällan, lite inkörd på ett spår är du, tycker dock att din sida ger en fantastikt mycket bättre bild, kan till och med tro på en del du skriver.
Jämför detta med Ankis sida där hela världen är taskiga och dumma och allt beror på lyxfällan, sådana människor har man otroligt svårt att tycka synd om, man blir bara mer övertygad över deras dumhet.
Citera
2007-10-08, 08:35
Medlem
bysnuffs avatar
Och sen (undra om jag är sur idag?) blir jag riktigt irriterad på Anki som inte kan svara på varken azeda eller mig, sitta och skriva ihop en massa lögner det går bra det men så fort någon ifrågasätter då är det tyst, och det dyker up en ny lögn på hennes sida.
Här är en.
Hon påstår att Kronis har satt stopp för att få tillbaka F-skatten, fast skattis har sagt att det är ok. Sanningen är att tycker skattis att det är ok då får man tillbaka den om det föreligger särskilda skäl. Det är skattis beslut inte kronis
Citera
2007-10-08, 10:06
Medlem
Citat:
Hmm ja säkert lite sanning i det du skriver, men en av deltagarna skryter ju om hur hon hävde köpet på hästarna efter programet, då var dom ju som sålda på riktigt men togs tillbaka, vem lurades mest då ?

Absolut häver man köpet så är det ju ett eget beslut, och då får man ta konsekvenserna av det! Dom som jag har berättat om tillhörde samtliga säsong 1 alltså ingen av dom hade tidigare sett lyxfällan!

Och visserligen blir det ju bara mitt ord! Men jag kan garantera att det du läste ovan är sanning!

I mitt fall så "sålde" dom min motorcykel för 85,000:- på förmiddagen, på eftermiddagen så fick jag veta att jag kunde hämta den hos grannen! (jag trodde alltså att det var såld på riktigt) När jag sedan fick se programmet så fick jag reda på att jag hade fått 90,000:- för den, genom en snygg inklippning av min röst som säger 90.000:- i ett annat sammanhang! Bara ett exempel på hur det kan gå till!

När man sedan redovisade dom 90.000:- så "glömde" man att det fanns ett lån att betala där hojen stod som säkerhet! Jag tror att det är olagligt att sälja en sak där det finns ett lån som varan i sig är säkerhet för? Eller?

Jenny tillhörde för övrigt säsong 2!
Citera
2007-10-08, 10:13
Medlem
Citat:
och nog får du hålla med om att, om man inte räknade med att ett underhållningsprogram skulle vinklas lite negativt för deltagarna, för att göra det lite mer tittarvänligt, gör man inte det då får man nog erkänna sig lite korkad iallafall, sen att det har vinklas mer eller mindre för olika deltagare det må vara hänt.
Har läst på din blogg du skriver som sakligt, men snart har du börjat vinkla hela världen till lyxfällan, lite inkörd på ett spår är du, tycker dock att din sida ger en fantastikt mycket bättre bild, kan till och med tro på en del du skriver.
Jämför detta med Ankis sida där hela världen är taskiga och dumma och allt beror på lyxfällan, sådana människor har man otroligt svårt att tycka synd om, man blir bara mer övertygad över deras dumhet.

Absolut, jag var fruktansvärt naiv! Dels för att vi inte hade haft TV3 så jag hade inte riktigt koll på vilken typ av program som visades!

Men sedan så såldes inte programmet in som ett underhållnings program! Det såldes in som ett livsstils program som handlade om Ekonomi, mer åt dokumentär hållet. Inte som såpa!

Haha tack för rosen om bloggen (tror jag) självklart så blir allt vinklat kring lyxfällan! Det är ju det enda media program som jag har kunskap om och kan referera till. jag tror även jag skriver det i någon av mina texter!

Och som jag sagt tidigare! Jag tror att lyxfällans grund ide var kanon! Och att programmet skulle kunna göra massor av gott för människor!

Jag förstår bara inte varför man måste komma med osanningar och vinkla programmet för att det ska bli intressant! Är vi som människor skapta så! Att det bara är då det blir intressant?
Citera
2007-10-08, 10:21
Medlem
Citat:
Och sen (undra om jag är sur idag?) blir jag riktigt irriterad på Anki som inte kan svara på varken azeda eller mig, sitta och skriva ihop en massa lögner det går bra det men så fort någon ifrågasätter då är det tyst, och det dyker up en ny lögn på hennes sida.
Här är en.
Hon påstår att Kronis har satt stopp för att få tillbaka F-skatten, fast skattis har sagt att det är ok. Sanningen är att tycker skattis att det är ok då får man tillbaka den om det föreligger särskilda skäl. Det är skattis beslut inte kronis

Har faktiskt noll koll på sådana saker! Jag har haft sådan tur i mitt liv så jag har aldrig ens vart nära att hamna hos kronolle! Eller haft problem med skatteverket!

Jo fick betala tillbaka traktamente när dom gjorde en rassia mot Forsmark kärnkraftverket och det visade sig att personalen hade fått fel uppgifter.

Där hade man inte mycket att säga till om trots att man handlat i god tro!

P.s något jag har lärt mig är att aldrig ta något för givet! Och att alltid dubbelkolla vad som gäller! Vem som bär ansvaret etc.

Visste du att när man gör en adress ändring så är det ändå du som är ansvarig för att alla får reda på att du har flyttat!

Det står i finsstilt! En bekant till mig fick faktiskt en betalningsanmärkning eftersom en räkning inte kom fram då adressändring hade missat att ändra hans adress! Men han hade inget för det! fick dras med den i 3 år!
Citera
2007-10-08, 10:30
Medlem
bysnuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxnisse
Det står i finsstilt! En bekant till mig fick faktiskt en betalningsanmärkning eftersom en räkning inte kom fram då adressändring hade missat att ändra hans adress! Men han hade inget för det! fick dras med den i 3 år!
jo jag vet var så pass tjurig själv så jag har dragit just den saken till tingsrätten, men jag förlorade det gällde en avställning av en bil. fick dras med en anmärkning själv i 3 år, men så är det i livet inte alltid så rättvist, men man får leva med det som man gör och det som händer.
Citera
2007-10-08, 10:42
Medlem
Citat:
jo jag vet var så pass tjurig själv så jag har dragit just den saken till tingsrätten, men jag förlorade det gällde en avställning av en bil. fick dras med en anmärkning själv i 3 år, men så är det i livet inte alltid så rättvist, men man får leva med det som man gör och det som händer.

Hmm känner jag dig! Tänk då kan du inte säga den här gången att det ligger "lite" sanning i det jag sa!
Citera
2007-10-08, 11:23
Medlem
bysnuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxnisse
Hmm känner jag dig! Tänk då kan du inte säga den här gången att det ligger "lite" sanning i det jag sa!
känner och känner men jag har ju fått för mig att du överdriver som alla andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in