Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 12:06
  #28729
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Har införskaffat en kinesisk kockkniv https://media.knivesandtools.com/Exact675x450/58778/vt5.4063.18$01-victorinox-vibrox-vt5.4063.18-01.jpg

Hade en av märket Anders Petter som klingade nice när man råkar skrapa i skärbrädan med yttersta spetsen. Typ schwiiiing.

Den här klingar lite men har betydligt skönare och stabilare handtag. Ganska kul att cutta med men mer opraktisk än den gamle hederlige Victorinox fibrox 22 cm.
Den här typen av "knivar" kräver förstås en annan skärteknik än den hos en traditionell kockkniv.

~Paul~
Citera
2018-11-15, 12:06
  #28730
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephoo
Tack, då spara jag några dollars
Det är nog klokt .

~Paul~
Citera
2018-11-16, 09:21
  #28731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Tack för länken.

Ask är ju onekligen prisvärt. Är det bra? Brädorna på 36x45 känns som en ganska idealisk storlek för mina behov.

Är det någon här som köpt från Asbjörns och kan uttala sig om produkterna? Handtag på skärbrädan eller inte?


Jag har en 36x45 i ask från Asbjörn, kan verkligen rekommendera dem. Riktigt bra pris om man jämför med andra hantverkartillverkade ställen. Valde den som är 6 cm tjock bara för att man sällan ser så pass tjocka och ville ha nåt som sticker ut i köket. Nackdelen är att den är rejält tung och att den är så sjukt snygg att man alltid vill ha den framme. Skulle inte köpa en mindre än så så länge man har plats i köket. Vill man köpa en mindre bräda finns ju en del billigare och tunnare ändträ-brädor från t.ex. Anders Petter.
Citera
2018-11-26, 21:27
  #28732
Medlem
Jag har köpt Ikeas skalknivar https://m2.ikea.com/se/sv/p/skalad-s...-bla-20287666/ och måste säga att för 15kr så gillar jag dom mer än v-nox skalknivar. Någon annan som har testat dom och nått att säga om dom ?

Sen har jag en fråga, är det någon som har dom nya ikea knivarna "briljera"? https://m2.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-90257576/

Jag är riktigt sugen på att köpa en och testa om det är nått att ha bara för hemmabruk. 500kr är ju inte någon jättesumma så är den inte alls vad jag hoppas på är det ingen total förlust annars kanske den är lagom för hemmabruk.

Tänkte höra också är det här ett bra bryne eller är det för grovt för att användas till en shun classic bla?

https://www.cervera.se/produkt/diama...xoCpPEQAvD_BwE



. Gjorde ett bra kap här om dagen tycker jag, dom hade global knivar för 500kr på rusta så köpte 2st gs-5: or (har den olivslipade själv) så det blir schyssta julklappar 🙂
__________________
Senast redigerad av x-bend 2018-11-26 kl. 21:55.
Citera
2018-11-29, 05:55
  #28733
Medlem
Mr dePaul,

Vilken kniv skulle du säga är det bästa köpet för max 2000:-.

Har själv kikat runt och fastnat på rostfria alternativ. Först en Akifusa Oriental PM som dessvärre blev slutsåld.

Kikar nu istället på en Shiro Kamp SS Damascus. Dock skiljer ju sig ståltyperna i de båda, där Akifusan har SRS-15 och Shiro Kanon SG-2.

Hur stor skulle du säga skillnaden är och vad är den faktiska skillnaden?

Tack på förhand
Citera
2018-11-29, 08:55
  #28734
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillzore
Mr dePaul,

Vilken kniv skulle du säga är det bästa köpet för max 2000:-.

Har själv kikat runt och fastnat på rostfria alternativ. Först en Akifusa Oriental PM som dessvärre blev slutsåld.

Kikar nu istället på en Shiro Kamp SS Damascus. Dock skiljer ju sig ståltyperna i de båda, där Akifusan har SRS-15 och Shiro Kanon SG-2.

Hur stor skulle du säga skillnaden är och vad är den faktiska skillnaden?

Tack på förhand
Ingen skillnad alls . Det sägs att det faktiskt handlar om samma stål.

~Paul~
Citera
2018-11-29, 09:18
  #28735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ingen skillnad alls . Det sägs att det faktiskt handlar om samma stål.

~Paul~
Okej, men baserat på min budget på 2000kr. Är det ett bra alternativ eller skulle du rekommendera något annat alternativ?
Citera
2018-11-30, 09:29
  #28736
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillzore
Okej, men baserat på min budget på 2000kr. Är det ett bra alternativ eller skulle du rekommendera något annat alternativ?
Personligen gillar jag västerländska handtag men det är snarare en smaksak.

Kniven i övrigt är kanonfin! 24 cm i bladlängd brukar anses vara det optimala måttet.

~Paul~
Citera
2018-12-01, 17:26
  #28737
Medlem
bax88s avatar
Köpte detta set under svarta fredagen:

https://www.kitchentime.se/sv/p/sata...nivset-4-delar

De är ju enkelslipade såg jag nu när jag hämtat ut paketet. Trodde att när de angav slipvinkeln till "asiatisk" att det innebar att den var brantare. Det är ju lite svårt att få rätt slipning om man är höger eller vänsterhänt då inga såna alternativ fanns. Jäkla pajasföretag.

Jaja, jag fick ett set till högerhänta som jag då är. Det jag mest funderar över är om det går att bryna knivarna såsom man gör med "vanliga" eller är det tusen gånger svårare? När man läser hur man slipar dem så verkar det vara lite mer vetenskap än en typiskt dubbelslipad kniv.

Eller är det bättre att bita i det sura äpplet och skicka tillbaka och köpa något annat?
__________________
Senast redigerad av bax88 2018-12-01 kl. 17:36.
Citera
2018-12-01, 17:47
  #28738
Medlem
Jag har flera Global tex GN-010, GF-34, G-2, SAI-01.

Jag köpte Global G-16 och GF-35 på webben under
Black Friday helgen från Adde Lundbergs, men fann
då jag tog dem ur transportemballaget hemma att
de levererades i "tidigare öppnad/ej obruten orginal-
förpacknig" såtillvida att de svarta avlånga pappaskar
G- och GF-knivar levereras i tydligt var tidigare öpp-
nade och dessutom det svarta plastbuntband som
håller fast knivarna i pappaskens botten som finns i
ej tidigare uppackade knivförpackningar helt sakna-
des. (Hade de varit lite klurigare kunde de ju ha er-
satt dem med nya .) Knivarna verkar iofs oanvända
men det är ju inte precis vad man väntar sig efter
spenderat en hel de kulor ... .

-->> Skall jag lämna tillbaka dem/klaga?

MVH
Citera
2018-12-01, 22:15
  #28739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen gillar jag västerländska handtag men det är snarare en smaksak.

Kniven i övrigt är kanonfin! 24 cm i bladlängd brukar anses vara det optimala måttet.

~Paul~
Okej, tänkte antingen en santoku eller en 24cm kockkniv. Får väl se vad valet faller på.

Funderar även på o köpa våtstenar o lära mig slipa själv. Är det rätt väg att gå eller ska man sikta in sig på annat slipsätt?
Citera
2018-12-02, 08:35
  #28740
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Det jag mest funderar över är om det går att bryna knivarna såsom man gör med "vanliga"
Går alldeles utmärkt .

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback