2016-02-08, 12:41
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Vänner! Tips på en prisvärd kniv i prisnivån 500 kronor? Vet att man kanske inte får något monster till kniv för den summan, men vad skulle ni rekommendera? Syftar på en vanlig kockkniv allround.
Frosts knivar är bra och prisvärda, går utmärkt att få vassa men är tjockare bakom eggen än japanska knivar. Väldigt allround och tåliga.
Victorinox är finare och nättare men har sämre stål så du får slipa oftare.
Citera
2016-02-08, 15:28
Medlem
Dub1Downs avatar
Tack för svaren! Skall undersökas
Citera
2016-02-08, 16:57
Medlem
Driver82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Tack för svaren! Skall undersökas

Kolla även upp Anders Petter och Opinel förutom dom nämnda. De och Victorinox var de bästa av de budgetknivar jag nyss testade.
Citera
2016-02-08, 17:18
Medlem
Dub1Downs avatar
http://cleancut.se/butik/knivserier/sabatier-3-serier/elegance/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-28-detail

Det blev en sådan. Förvisso något dyrare än jag hade tänkt mig, men känner mig ganska nöjd med valet.
Citera
2016-02-08, 22:03
Medlem
Humpers avatar
Är på jakt ännu en gång efter en ny kniv och undrar om ni kan hjälpa lite.

Är endera en sashimikniv (yanagiba) eller en traditionell västerländsk transchkniv.
Vill gärna ha någon som kan användas till både kött och fisk. Max 5 tusen men om de finns något närmare 3000 som är mera prisvärt så blir de väl kanske de.

Har kickat på:
KOCHI 270MM MIGAKI YANAGIBA
https://www.japaneseknifeimports.com/products/kochi-270mm-migaki-yanagiba
Eftersom jag har en Kochi sen tidigare som jag tycker om.

Akitada Ao Hagane Deluxe Series
http://japanesechefsknife.com/AoHaganeDXSeries.html#AHDSeries
Motsvarande produkt, billigare frakt (ingen frakt kostnad?).

Eller har ni några helt andra rekommendationer?

MvH
Humper
Citera
2016-02-08, 22:20
Medlem
Efter över ett års användande så har jag bestämt mig för att slipa min Shiro Kamo Black Dragon Kiritsuke då den inte är lika skarp som för. Märker det speciellt när jag skär översta delen på en lök eller tomat.
Äger en oanvänd Spyderco Sharpmaker och funderar på om jag ska använda den till det, kniven är ju av Aogami Kolstål och hade en, enligt Cleancut, 14 gradig egg från början.

Hur bör jag använda S-makern eftersom den saknar en slipvinkel som är nära det och vilken av stavarna?
Citera
2016-02-09, 11:26
Medlem
SaftMajas avatar
Jag slipar min Shiro kama carbon Damaskus så här på Sharpmaker:

30 graders setting, lägger ett av de vita brynena under plattan, längst ut och skapar sedan en primäregg på 12 grader ca efter som uppvinklingen av brädan gör ett par grader ((30-5)/2)

Sedan, när jag kört igenom primäreggen (bägge faserna på bägge typerna av brynen) så lägger jag sekundäreggen på 30 grader. Kör igenom igen. Brukar bli 30 drag/sida/bryne ca.

Striglar lite lätt med läderstropp som avslut och då är kniven så vass att den med lätthet rakar hår från underarmen exv.

Tar 10-15 minuter i snitt ( )
Citera
2016-02-11, 22:00
Medlem
Vad tror ni om dessa två knivar i Aeb-l?
http://www.chefknivestogo.com/riar2pcesset.html
Aeb-l låter ju som ett riktigt bra material till rostfria knivar, som dessutom går bra att slipa.

Visst tillkommer tull och moms?
Citera
2016-02-12, 11:18
Medlem
Jag lyssnade dock på två st rewievs på Youtube. Där de nämnde att deras knivar var brända vid härdningen, samt att de tappade skärpan snabbt och även att de nästan var helt omöjliga att slipa vass tackvare härdningsmissen. Vad tror ni?
Citera
2016-02-12, 14:12
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meccah
Jag lyssnade dock på två st rewievs på Youtube. Där de nämnde att deras knivar var brända vid härdningen, samt att de tappade skärpan snabbt och även att de nästan var helt omöjliga att slipa vass tackvare härdningsmissen. Vad tror ni?
Ett bra stål vad jag läst, men om du misstänker härdingsmiss skulle iaf jag avstå.
Citera
2016-02-12, 14:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Precis som Pankreatit antyder så bör du avstå från köpet om du misstänker att det aktuella problemet inte är korrigerat.

Jag misstänker dock att man så fort felet upptäckts också har rektifierat det omedelbart och vidare/kommande leveranser därför bör vara felfria.

~Paul~
Citera
2016-02-12, 14:19
Medlem
Citat:
Vad tror ni om dessa två knivar i Aeb-l?
http://www.chefknivestogo.com/riar2pcesset.html
Aeb-l låter ju som ett riktigt bra material till rostfria knivar, som dessutom går bra att slipa.

Visst tillkommer tull och moms?

Jag hade kontakt med dom på Chefknivestogo för inte så länge sedan och dom har slutat att ta beställningar från Sverige. Nu tar dom bara ordrar från USA, Canada och England tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in