Citat:
Ursprungligen postat av
Moses666
Det är ju en hel djungel att hitta rätt kniv. Efter år av inte så jättebra knivar är det dags att skärpa sig då jag faktiskt tycker det är kul att laga mat.
Nu senast har jag kört med keramiska knivar ett bra tag men är ute efter 3-4 stycken bra knivar till bra pris.
Vilket märke ska man satsa på som håller sig bra? Och är knivslipar med hjul bra?
Det jag är ute efter är kockkniv, skalkniv, brödkniv och kanske en mindre kniv också om budgeten tillåter det.
Hur viktigt är det att de matchar och hur tänkte du ta hand om knivarna?
Rullslipar överlag är inte särskilt bra. Jag vet att minosharp är omtyckt av några men då kommer du upp i prisnivån att u lika gärna skulle kunna köpa en slipsten runt 800-1200 grit och köra på den. Det är lättare än man tror att lära sig.
Med en budget på 1500 så hade jag nog personligen hittat en gammal brödkniv på loppis, det finns en del guldkorn med lite vågig egg att hitta.
Skalkniv hade jag siktat på något litet och billigt. Victorinox skalknivar verkar omtyckta i budgetklassen och kan köpas för under hundralappen.
Sedan hade jag lagt mesta krutet på en vettig kockkniv, men det är också en uppsjö av alternativ
Kolstål är generellt lättare att slipa och är generellt hårdare och håller skärpan bättre än rostfria varianter, iallafall innan vi börjar prata om superstål. Nackdelen med kolstål är att det oxiderar och därför kräver mer omhändertagande och även kan färga av sig på en del matvaror i början.
Rostfritt är snällare att hantera då du inte behöver torka av bladet när du lägger ifrån dig den och inte reagerar med vissa råvaror.
Jag skulle rekommendera en bladlängd runt 20-24cm, men men del personer med riktigt små bänkytor föredrar lite kortare varianter.
Handtag finns det generellt två grupper. Västerländska handtag och japanska diton. Västerländska är de klassiska man ser på de flesta knivar här och japanska är oftast helt runda eller kanske åttakantiga. Det är också en smaksak vad man föredrar.
Så:
Hur tänkte du underhålla/slipa kniven?
Hur nitisk är du med att torka av knivar, vilken typ av stål vill du ha?
Hur lång kniv vill du ha?
Vilken typ av handtag passar dig?
Ikea har ett knivblock som jag tycker funkar bra. I min gamla lägenhet så hade jag en magnetlist som jag hade täckt med bokfanér. Det funkade bra både för att skydda knivarna från den hårda listen och göra den lite snyggare.
Magnetlist