2018-10-24, 09:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Tror jag kommer gilla längden på kockkniven faktiskt, men jag ska ta att gå till cervera och såna typer av butiker nu i helgen och känna, för inte får man väl lov att provhacka en lök i butik? Ja priset är lite högt men kan vara värt några extra slantar pga anknytningen och jag tycker den är riktigt snygg i rött skaft
Verkar som att du redan bestämt dig .

Återkom gärna med ett utlåtande!

~Paul~
Citera
2018-10-29, 08:05
Medlem
Det är ju en hel djungel att hitta rätt kniv. Efter år av inte så jättebra knivar är det dags att skärpa sig då jag faktiskt tycker det är kul att laga mat.

Nu senast har jag kört med keramiska knivar ett bra tag men är ute efter 3-4 stycken bra knivar till bra pris.

Vilket märke ska man satsa på som håller sig bra? Och är knivslipar med hjul bra?

Det jag är ute efter är kockkniv, skalkniv, brödkniv och kanske en mindre kniv också om budgeten tillåter det.
Citera
2018-10-29, 08:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Det är ju en hel djungel att hitta rätt kniv. Efter år av inte så jättebra knivar är det dags att skärpa sig då jag faktiskt tycker det är kul att laga mat.

Nu senast har jag kört med keramiska knivar ett bra tag men är ute efter 3-4 stycken bra knivar till bra pris.

Vilket märke ska man satsa på som håller sig bra? Och är knivslipar med hjul bra?

Det jag är ute efter är kockkniv, skalkniv, brödkniv och kanske en mindre kniv också om budgeten tillåter det.
Budget??

~Paul~
Citera
2018-10-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Budget??

~Paul~

Max 1500 men gärna under, kockkniven är egentligen den viktigaste delen. Sen ska jag ju lyckas hitta ett bra knivblock att ha de i också
Citera
2018-10-29, 11:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Max 1500 men gärna under, kockkniven är egentligen den viktigaste delen. Sen ska jag ju lyckas hitta ett bra knivblock att ha de i också
Nu vet jag inte vilken bladlängd på kockkniven du föredrar men Cleancut har f n ett mycket bra pris på den här:
https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv_damaskus-3461-detail

De andra modellerna:
1. Bröd-/konditorkniv: Victorinox med sågtandad egg, bladlängd ca 260 mm:
https://www.tingstad.com/se-sv/utrustning/barutrustning/barverktyg/brodkniv-victorinox-26cm-svart-5293326

2. Skalkniv: Victorinox med ett 80 mm långt blad:
https://www.tingstad.com/se-sv/koksutrustning/knivar/skalknivar/skalkniv-victorinox-8cm-svart-50603

3. Victorinox/Swibo filékniv/trancherkniv 250 mm:
https://www.amazon.de/dp/B00K5RN5FA/ref=asc_df_B00K5RN5FA56508960/?tag=prse05-21&creative=22662&creativeASIN=B00K5RN5FA&linkCode =df0&language=en_GB

Eller Bergo Tools:
https://www.yourvismawebsite.com/bergo-tools-ab/shop/product/223-m-8-fiskfilekniv-ergo?tm=fiskknivar

~Paul~
Citera
2018-10-29, 11:38
Medlem
HugSeals avatar
Citat:

Hur viktigt är det att de matchar och hur tänkte du ta hand om knivarna?

Rullslipar överlag är inte särskilt bra. Jag vet att minosharp är omtyckt av några men då kommer du upp i prisnivån att u lika gärna skulle kunna köpa en slipsten runt 800-1200 grit och köra på den. Det är lättare än man tror att lära sig.

Med en budget på 1500 så hade jag nog personligen hittat en gammal brödkniv på loppis, det finns en del guldkorn med lite vågig egg att hitta.

Skalkniv hade jag siktat på något litet och billigt. Victorinox skalknivar verkar omtyckta i budgetklassen och kan köpas för under hundralappen.

Sedan hade jag lagt mesta krutet på en vettig kockkniv, men det är också en uppsjö av alternativ

Kolstål är generellt lättare att slipa och är generellt hårdare och håller skärpan bättre än rostfria varianter, iallafall innan vi börjar prata om superstål. Nackdelen med kolstål är att det oxiderar och därför kräver mer omhändertagande och även kan färga av sig på en del matvaror i början.

Rostfritt är snällare att hantera då du inte behöver torka av bladet när du lägger ifrån dig den och inte reagerar med vissa råvaror.

Jag skulle rekommendera en bladlängd runt 20-24cm, men men del personer med riktigt små bänkytor föredrar lite kortare varianter.

Handtag finns det generellt två grupper. Västerländska handtag och japanska diton. Västerländska är de klassiska man ser på de flesta knivar här och japanska är oftast helt runda eller kanske åttakantiga. Det är också en smaksak vad man föredrar.

Så:
Hur tänkte du underhålla/slipa kniven?
Hur nitisk är du med att torka av knivar, vilken typ av stål vill du ha?
Hur lång kniv vill du ha?
Vilken typ av handtag passar dig?

Ikea har ett knivblock som jag tycker funkar bra. I min gamla lägenhet så hade jag en magnetlist som jag hade täckt med bokfanér. Det funkade bra både för att skydda knivarna från den hårda listen och göra den lite snyggare.

Magnetlist
Senast redigerad av HugSeal 2018-10-29 kl. 11:45.
Citera
2018-11-08, 08:06
Medlem
Hej på er, efter mycket läsning i denna tråd så beställde jag tillslut 2 fina knivar (till bra pris också tror jag?)
https://royaldesign.se/yaxell-zen-knivset-2-delar

Jag tänkte köpa denna slipsten, är den okej till dessa knivar? (https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipsten-dubbelsidig/slipsten-medel-superfin2013-08-22-12-33-18-detail)

Sen undrar jag vad jag ska köpa för bryne?
Finns ju diamant, keramiskt, stål?
Har fått för mig att det räcker med ett keramiskt för att räta ut eggen med? Eller kanske det behövs ett diamant också att bryna med först?

Ja, som ni ser så är jag helt ny på detta så har jag missat nåt så kom gärna med fler tips om skötsel.

Jo just de ja, skärbräda...
Jag har endast IKEA plastskärbräda, är det nåt som skadar knivarna? Har fått för mig att det är träskärbräda som gäller?

Tack
Citera
2018-11-09, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stephoo
Hej på er, efter mycket läsning i denna tråd så beställde jag tillslut 2 fina knivar (till bra pris också tror jag?)
https://royaldesign.se/yaxell-zen-knivset-2-delar

Jag tänkte köpa denna slipsten, är den okej till dessa knivar? (https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipsten-dubbelsidig/slipsten-medel-superfin2013-08-22-12-33-18-detail)

Sen undrar jag vad jag ska köpa för bryne?
Finns ju diamant, keramiskt, stål?
Har fått för mig att det räcker med ett keramiskt för att räta ut eggen med? Eller kanske det behövs ett diamant också att bryna med först?

Ja, som ni ser så är jag helt ny på detta så har jag missat nåt så kom gärna med fler tips om skötsel.

Jo just de ja, skärbräda...
Jag har endast IKEA plastskärbräda, är det nåt som skadar knivarna? Har fått för mig att det är träskärbräda som gäller?

Tack
Slipandet får andra uttala sig om, men bra skärbrädor till hyffsade priser kan du köpa på Asbjörns bildhuggeri.
Om du har speciella önskemål kan han tillverka dem i specialmått eller med små finesser.

http://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php
Citera
2018-11-09, 09:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephoo
1. Hej på er, efter mycket läsning i denna tråd så beställde jag tillslut 2 fina knivar
2. Jag tänkte köpa denna slipsten…Sen undrar jag vad jag ska köpa för bryne…Finns ju diamant, keramiskt, stål?
3. Har fått för mig att det räcker med ett keramiskt för att räta ut eggen med? Eller kanske det behövs ett diamant också att bryna med först?
4. Ja, som ni ser så är jag helt ny på detta så har jag missat nåt så kom gärna med fler tips om skötsel.
5. har endast IKEA plastskärbräda, är det nåt som skadar knivarna?
6. Har fått för mig att det är träskärbräda som gäller?
1. Grattis!

2. Det bryne som du länkar till är OK för underhåll av befintlig egg. Den är dock tämligen finkornig varför seriösare sliparbeten kan vara svåra och tidsödande att utföra.

3. Det är inte så mycket materialet i sig som är avgörande för hur mycket det klarar av att avverka utan snarare strävheten i brynet. Sedan kan det handla om diamant-mesh, keramik eller natursten för den delen. Dock avverkar pga ytstrukturen diamant snabbare än andra stenar om man jämför brynen av samma strävhet.

Mitt råd är att skaffa ett grovt diamantbryne, t ex 120-240 strävhet och sedan komplettera med ett keramikbryne med ca 600-800 strävhet och slutligen ett bryne med runt 3000 strävhet. Det mest praktiska än nämligen att cirka-dubbla strävheten mellan de olika övergångarna.

För extra finputs kan du använda ett med någon typ av slipmedel mättat läderbälte på plant och hårt underlag.

4. Diamant och keramik kräver ingen speciell skötsel. Däremot är de s k naturstenarna lite jobbigare att underhålla, bl a krävs planing med jämna mellanrum. Till knivar vars blad består av hårda karbider som i dina knivar skulle jag inte rekommendera natursten.

5. Alla skärbrädor skadar på sätt och vis knivarna eftersom eggen med tiden slits i kontakt med brädan. De värsta bovarna på detta är de brädor som är tillverkade i keramik eller glas. Plast och trä är de bästa valen. M a o behöver du inte vara orolig .

6. Detta har diskuterats många ggr i olika trådar utan att komma fram till en specifik slutsats. Personligen gillar jag trä eftersom det känns bättre att skära på och ser trevligare ut. Det sägs också att träets naturkemikalier neutraliserar bakterier på ett effektivt sätt, något som plast inte gör.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2018-11-09 kl. 09:14.
Citera
2018-11-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Grattis!

2. Det bryne som du länkar till är OK för underhåll av befintlig egg. Den är dock tämligen finkornig varför seriösare sliparbeten kan vara svåra och tidsödande att utföra.

3. Det är inte så mycket materialet i sig som är avgörande för hur mycket det klarar av att avverka utan snarare strävheten i brynet. Sedan kan det handla om diamant-mesh, keramik eller natursten för den delen. Dock avverkar pga ytstrukturen diamant snabbare än andra stenar om man jämför brynen av samma strävhet.

Mitt råd är att skaffa ett grovt diamantbryne, t ex 120-240 strävhet och sedan komplettera med ett keramikbryne med ca 600-800 strävhet och slutligen ett bryne med runt 3000 strävhet. Det mest praktiska än nämligen att cirka-dubbla strävheten mellan de olika övergångarna.

För extra finputs kan du använda ett med någon typ av slipmedel mättat läderbälte på plant och hårt underlag.

4. Diamant och keramik kräver ingen speciell skötsel. Däremot är de s k naturstenarna lite jobbigare att underhålla, bl a krävs planing med jämna mellanrum. Till knivar vars blad består av hårda karbider som i dina knivar skulle jag inte rekommendera natursten.

5. Alla skärbrädor skadar på sätt och vis knivarna eftersom eggen med tiden slits i kontakt med brädan. De värsta bovarna på detta är de brädor som är tillverkade i keramik eller glas. Plast och trä är de bästa valen. M a o behöver du inte vara orolig .

6. Detta har diskuterats många ggr i olika trådar utan att komma fram till en specifik slutsats. Personligen gillar jag trä eftersom det känns bättre att skära på och ser trevligare ut. Det sägs också att träets naturkemikalier neutraliserar bakterier på ett effektivt sätt, något som plast inte gör.

~Paul~

Hej igen,
Stort tack för alla tips, uppskattas verkligen
Jag beställde slipsten igår, de ligger på 1000 och 6000, kanske lite stort gap?
Efter ditt inlägg så ska jag nog beställa en på kanske ~500 (om det finns)

En riktigt fin träbräda ska jag också försöka hitta

När du säger "grovt diamantbryne" är detta något du menar då? https://knivshopen.se/product.html?product_id=60&category_id=15

Tack så länge
Citera
2018-11-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Slipandet får andra uttala sig om, men bra skärbrädor till hyffsade priser kan du köpa på Asbjörns bildhuggeri.
Om du har speciella önskemål kan han tillverka dem i specialmått eller med små finesser.

http://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php

Tack för länken.

Ask är ju onekligen prisvärt. Är det bra? Brädorna på 36x45 känns som en ganska idealisk storlek för mina behov.

Är det någon här som köpt från Asbjörns och kan uttala sig om produkterna? Handtag på skärbrädan eller inte?
Citera
2018-11-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Tack för länken.

Ask är ju onekligen prisvärt. Är det bra? Brädorna på 36x45 känns som en ganska idealisk storlek för mina behov.

Är det någon här som köpt från Asbjörns och kan uttala sig om produkterna? Handtag på skärbrädan eller inte?
Jag har (tyvärr) inte en sådan där skärbräda man har PÅ bänken men dock en utdragsbräda i ask. En otrolig skillnad i kvalitet mot original/standardbrädan.
Betydligt tjockare slityta av trä som är tätare än standard.
Jag fick ange typ av trä jag önskade, längd/bredd/tjocklek på brädan samt vilken typ av greppkant jag ville ha, om den skulle vara lika bred som brädan eller sticka ut på sidorna. Valde greppkant lika bred som brädan i bägge ändar för att kunna vända brädan om den skulle bli sliten eller ful. Något dyrare än metervaror från brädgårn men otroligt mycket kvalitet och snyggare trä att den nog egentligen kan betraktas som billigare än of-the-shelf.
Kommer köpa en lös bräda i ändträ av någon sort frampå, den skall ha någon greppkant samt fettränna på ena sidan.
Glöm inte köpa olja att behandla brädan med, parafinolja eller om du har någon annan olja du föredrar.
Senast redigerad av Karon58 2018-11-09 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in