2016-02-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IED
Lagar mycket mat hemma (hon jag gift mig med saltade inte ens pastavattnet när vi träffades, så där ligger hennes nivå). Efter att ha klagat på knivarna här hemma lite väl ofta fick jag en bambuskärbräda och en zwilling twin pollux kockkniv i julklapp. Svinnöjd med att äntligen ha en "riktigt bra kniv" i köket kompletterade jag snabbt och snärtigt med global gs-5, Richard Welch "petty" 14cm, Porsche skalkniv samt Sabatier skalkniv från rusta. Samtliga på någon form av rea. Skaffade även en minosharp 3+ som enligt försäljaren var den bästa slipmanicken i världshistorien. Dessa ersatte ett knivset modell aliexpress (typ).

Efter en månad har jag dragit följande slutsatser:
1: det är då själva fan att jag köper först och googlar sen...
2: minosharpen är säkert bra till något, kanske brevpress...
3: zwillingen är trevlig, dock kort och mjuk.
4: globalen har för lågt blad och dålig ergonomi.
5: Welchen fungerar bra till småhackande och för att fixa frukt till ungarna. Ser märklig ut men är trevlig att hålla i. Vassast av alla direkt ur lådan men det höll inte så länge.
6: Porschen är snygg, men det är nog allt...
7: Sabatieren (grammatik?) har kass f&f men gör sitt jobb.
8: bambubrädan dricker olja som en sämre bil och är inte särskilt snäll mot knivarna.

Det gick helt enkelt lite fort och fel. Men efter att ha läst tråden (tog 34 dagar för övrigt) och kollat youtube istället för att sova har en ny värld öppnat sig. Så när väl ekonomin tillåter blir det förmodligen lite mer välplanerade inköp med sharpmakern som första köp 😆
Nuvarande knivar blir efterhand låneknivar.
Känner på mig att detta kommer bli en dyr men rolig hobby!
Jag skulle även byta ut skärbrädan pga att bambu är en grässort och inte trä samt den innehåller väldigt mycket lim som slöar ner kniven fortare än en ren träskärbräda. Du även köpa måttbeställd till rimlig kostnad samt den är svensktillverkade
Citera
2016-02-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Välkommen hit och till ett framtida helvete av "vill ha" och "ska jag skita i att köpa mat och leva på havregryn i en månad för att ha råd med en till kniv?"

Din historia är väldigt roande och liknar min, dock tog det nästan 2 månader att läsa hela tråden för mig. Men helt klart värt det!

Kom gärna med recensioner av dina framtida köp, och bilder också!

Mvh,

Tack! Tror jag...
Har tänkt att jag ska göra det, dock blir det nog inga jätte-exklusiva köp den närmsta framtiden pga stundande köksrenovering. Kanske bara en längre gyuto. Och eventuellt något i kolstål. Och kanske en osv osv osv

Citat:
Ursprungligen postat av MrJonez
Jag skulle även byta ut skärbrädan pga att bambu är en grässort och inte trä samt den innehåller väldigt mycket lim som slöar ner kniven fortare än en ren träskärbräda. Du även köpa måttbeställd till rimlig kostnad samt den är svensktillverkade

Jo, det förstod jag väldigt fort, både efter användning och efter att ha läst tråden. Det kommer troligtvis bli en herrejössesbräda från den tillverkaren.
Citera
2016-02-05, 13:29
Medlem
Min shiro kamo damascus har blivit misshandlad, ordentlig chip... Har ni nåt tips på vem som kan fixa detta i stockholmsområdet? Har funderat på slipkliniken men tänkte kolla här först och se om det finns andra alternativ som är bättre? Undrar också om någon vet ungefär vad det kan tänkas kosta att laga?

http://imgur.com/v5iWFQN

MVH
Kaz
Citera
2016-02-05, 13:36
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazamcic
Min shiro kamo damascus har blivit misshandlad, ordentlig chip... Har ni nåt tips på vem som kan fixa detta i stockholmsområdet? Har funderat på slipkliniken men tänkte kolla här först och se om det finns andra alternativ som är bättre? Undrar också om någon vet ungefär vad det kan tänkas kosta att laga?

http://imgur.com/v5iWFQN

MVH
Kaz
Cleancut?
http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/professionell-knivslipning-pa-sten/professionell-stenslipning-1946-detail
Citera
2016-02-05, 13:41
Medlem
aha, hade helt missat att de även erbjöd detta
tackar
Citera
2016-02-05, 20:56
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJonez

Synd bara att Asbjörns höjde priserna ganska kraftigt efter att vi påtalat deras låga prissättning i den här tråden
Ja ja, bra skit är det iaf..
Citera
2016-02-06, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Synd bara att Asbjörns höjde priserna ganska kraftigt efter att vi påtalat deras låga prissättning i den här tråden
Ja ja, bra skit är det iaf..
Fast numer ingår frakten i priset. Läs tex inlägget på Bara Riktig Mat (ffa kommentarerna) så förstår du nog, jag antar att många blev besvikna när de fick slutpriset för Posten vet att ta betalt, speciellt när man går över från brev till paket (>2kg). Köper man flera stora brädor på en gång förlorar man kanske några kronor på det men jag har svårt att tro att det är några större summor.
Citera
2016-02-06, 10:50
Medlem
Någon som vet en kniv som har ungefär samma model som shun classic 8 inch kockkniv?
Vill ha en med en lite bredare ''mage''! 18-20cm!
Citera
2016-02-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyranLevi
Någon som vet en kniv som har ungefär samma model som shun classic 8 inch kockkniv?

Nu förstår jag inte exakt vad du menar, men en Santoku kanske kan vara något?
Vad ska kniven användas till? Ska den fungera till allt, eller är det några specifika råvaror du tänker på?

http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/santoku
Citera
2016-02-07, 13:54
Medlem
Driver82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyranLevi

Akifusa PM Santoku 18 cm om det nu är en santoku du syftar på. Är helnöjd med min.
Citera
2016-02-08, 10:56
Medlem
Dub1Downs avatar
Vänner! Tips på en prisvärd kniv i prisnivån 500 kronor? Vet att man kanske inte får något monster till kniv för den summan, men vad skulle ni rekommendera? Syftar på en vanlig kockkniv allround.
Citera
2016-02-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Vänner! Tips på en prisvärd kniv i prisnivån 500 kronor? Vet att man kanske inte får något monster till kniv för den summan, men vad skulle ni rekommendera? Syftar på en vanlig kockkniv allround.
Vilken som helst från Öqvist: Giesser, Victorinox, Dick, Frost mfl. Alla är bra bruksknivar men går inte att slipa fullt lika vassa som många andra (japanska) knivar som diskuteras här i tråden.

Alternativt Zwilling eller Victorinox från Cleancut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in