Citat:
Jag skulle även byta ut skärbrädan pga att bambu är en grässort och inte trä samt den innehåller väldigt mycket lim som slöar ner kniven fortare än en ren träskärbräda. Du även köpa måttbeställd till rimlig kostnad samt den är svensktillverkade
Lagar mycket mat hemma (hon jag gift mig med saltade inte ens pastavattnet när vi träffades, så där ligger hennes nivå). Efter att ha klagat på knivarna här hemma lite väl ofta fick jag en bambuskärbräda och en zwilling twin pollux kockkniv i julklapp. Svinnöjd med att äntligen ha en "riktigt bra kniv" i köket kompletterade jag snabbt och snärtigt med global gs-5, Richard Welch "petty" 14cm, Porsche skalkniv samt Sabatier skalkniv från rusta. Samtliga på någon form av rea. Skaffade även en minosharp 3+ som enligt försäljaren var den bästa slipmanicken i världshistorien. Dessa ersatte ett knivset modell aliexpress (typ).
Efter en månad har jag dragit följande slutsatser:
1: det är då själva fan att jag köper först och googlar sen...
2: minosharpen är säkert bra till något, kanske brevpress...
3: zwillingen är trevlig, dock kort och mjuk.
4: globalen har för lågt blad och dålig ergonomi.
5: Welchen fungerar bra till småhackande och för att fixa frukt till ungarna. Ser märklig ut men är trevlig att hålla i. Vassast av alla direkt ur lådan men det höll inte så länge.
6: Porschen är snygg, men det är nog allt...
7: Sabatieren (grammatik?) har kass f&f men gör sitt jobb.
8: bambubrädan dricker olja som en sämre bil och är inte särskilt snäll mot knivarna.
Det gick helt enkelt lite fort och fel. Men efter att ha läst tråden (tog 34 dagar för övrigt) och kollat youtube istället för att sova har en ny värld öppnat sig. Så när väl ekonomin tillåter blir det förmodligen lite mer välplanerade inköp med sharpmakern som första köp 😆
Nuvarande knivar blir efterhand låneknivar.
Känner på mig att detta kommer bli en dyr men rolig hobby!
Efter en månad har jag dragit följande slutsatser:
1: det är då själva fan att jag köper först och googlar sen...
2: minosharpen är säkert bra till något, kanske brevpress...
3: zwillingen är trevlig, dock kort och mjuk.
4: globalen har för lågt blad och dålig ergonomi.
5: Welchen fungerar bra till småhackande och för att fixa frukt till ungarna. Ser märklig ut men är trevlig att hålla i. Vassast av alla direkt ur lådan men det höll inte så länge.
6: Porschen är snygg, men det är nog allt...
7: Sabatieren (grammatik?) har kass f&f men gör sitt jobb.
8: bambubrädan dricker olja som en sämre bil och är inte särskilt snäll mot knivarna.
Det gick helt enkelt lite fort och fel. Men efter att ha läst tråden (tog 34 dagar för övrigt) och kollat youtube istället för att sova har en ny värld öppnat sig. Så när väl ekonomin tillåter blir det förmodligen lite mer välplanerade inköp med sharpmakern som första köp 😆
Nuvarande knivar blir efterhand låneknivar.
Känner på mig att detta kommer bli en dyr men rolig hobby!