2012-10-07, 21:43
Medlem
mernilios avatar
I huller-om-buller kökslådan min mamma förvarar redskap som aldrig används hittade jag den här kniven.

Vad tror ni om den? Jag tycker den verkar lättskärpt, ballanserad och framförallt skön att hålla i. Det står att stålet är rostfri molybdenum vanadium stål med beteckningen 18-8.

Den är under alla omständighet en enorm förbättring från den tidigare kniv jag använde - "stöldgods" från min tidigare studentkorre.
Senast redigerad av mernilio 2012-10-07 kl. 21:46.
Citera
2012-10-07, 22:19
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
I huller-om-buller kökslådan min mamma förvarar redskap som aldrig används hittade jag den här kniven.

Vad tror ni om den? Jag tycker den verkar lättskärpt, ballanserad och framförallt skön att hålla i. Det står att stålet är rostfri molybdenum vanadium stål med beteckningen 18-8.

Den är under alla omständighet en enorm förbättring från den tidigare kniv jag använde - "stöldgods" från min tidigare studentkorre.

Har slipat många såna, gillar det stålet bättre än globals.
Citera
2012-10-07, 22:41
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog

Det var roligt att höra! Tack för svaret!
Citera
2012-10-07, 23:35
Medlem
Har en gammal Exxent liggandes i en låda... Jag tycker att stålet är väldigt mjukt på dem..

Citat:
Citera
2012-10-08, 00:01
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:

Har en 20cm kockkniv i den serien hemma som jag tycker mycket om! Vet inte riktigt varför och det är lite oväntat, men som sagt Som sagt skön att hålla i och arbeta med (mycket bättre än alla victorinox i världen trots att den saknar trähandtag!) Använder den en hel del hemma. Har även 11cm petty'n och den är rätt gullig
Citera
2012-10-08, 06:58
Medlem
dePauls avatar
Exxent var ju ett märke som dök upp efter de initiala framgångarna som Global röjde under tidigt 90-tal. Ett tredje märke som försökte likna Globalen var Bonvivant. Dessa såldes förövrigt av Fällkniven AB.

Av denna anledning så har Exxent också härma Global när det gäller stålvalet. Global kör på sin Cromova 18, Exxent på ett gängse förekommande CrMoV, HRC 57-58. Greppet är också ganska likt och tillverkat i 18/8 rostfritt stål. Detta stål finner man ofta i diverse husgeråd, kastruller och diskbänkar. Det är ett austenitiskt stål, dvs icke magnetiskt. Innehållet är högst 0,15% kol.

Allt som allt så påstår många användare att de är nöjda med sina Exxent. Jag gillar varken dem eller Globaler eller Bonvivant. Finner metallgrepp helt enkelt för obekväma av olika anledningar. Min enda kniv med stålhandtag är en Fällkniven PP12. Den är undantaget som bekräftar regeln .

~Paul~
Citera
2012-10-08, 07:21
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Exxent var ju ett märke som dök upp efter de initiala framgångarna som Global röjde under tidigt 90-tal. Ett tredje märke som försökte likna Globalen var Bonvivant. Dessa såldes förövrigt av Fällkniven AB.

Av denna anledning så har Exxent också härma Global när det gäller stålvalet. Global kör på sin Cromova 18, Exxent på ett gängse förekommande CrMoV, HRC 57-58. Greppet är också ganska likt och tillverkat i 18/8 rostfritt stål. Detta stål finner man ofta i diverse husgeråd, kastruller och diskbänkar. Det är ett austenitiskt stål, dvs icke magnetiskt. Innehållet är högst 0,15% kol.

Allt som allt så påstår många användare att de är nöjda med sina Exxent. Jag gillar varken dem eller Globaler eller Bonvivant. Finner metallgrepp helt enkelt för obekväma av olika anledningar. Min enda kniv med stålhandtag är en Fällkniven PP12. Den är undantaget som bekräftar regeln .

~Paul~

Tack! Lite teknisk info är alltid trevligt!

När jag skulle kolla upp PP12:an råkade jag komma in på en viss knivsamlares hemsida... och JÄKLAR vad många knivar du har!!
Citera
2012-10-08, 07:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack! Lite teknisk info är alltid trevligt!

När jag skulle kolla upp PP12:an råkade jag komma in på en viss knivsamlares hemsida... och JÄKLAR vad många knivar du har!!
Jo, PP12 är en härlig pjäs. Dragonaut har också en PP, men om jag minns rätt så är den kortare än min.

Det har blivit några knivar genom åren . Började samla ca -91 på allvar efter att ha läst några artiklar av Anders Dahlman. Kommer speciellt ihåg de handbyggda knivarna som presenterades i Jaktjournalen, bl a av Hank Kubaiko.

~Paul~
Citera
2012-10-08, 08:16
Medlem
DartFrogs avatar
Exxent verkar oxo enbart riktat sig till restaurang / storkök, medan Global ganska snabbt började sälja till "civila".
Citera
2012-10-08, 08:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Exxent verkar oxo enbart riktat sig till restaurang / storkök, medan Global ganska snabbt började sälja till "civila".
Kommer ihåg att på den tiden var det bland kockjävlarna diskussioner huruvida det var Global eller Exxent som gällde . Båda märken blev ganska häftigt exponerade i diverse matlagningsprogram på TV.

~Paul~
Citera
2012-10-08, 12:31
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, PP12 är en härlig pjäs. Dragonaut har också en PP, men om jag minns rätt så är den kortare än min.

Det har blivit några knivar genom åren . Började samla ca -91 på allvar efter att ha läst några artiklar av Anders Dahlman. Kommer speciellt ihåg de handbyggda knivarna som presenterades i Jaktjournalen, bl a av Hank Kubaiko.

~Paul~
Det stämmer bra. En PP22. 21cm blad.
Citera
2012-10-08, 13:29
Medlem
yoshi.arafats avatar
Tar gärna emot tips på kniv(ar) som funkar bra till en student som gillar att laga mat mellan studierna. Knivarna jag har nu duger knappt till att hacka lök med.

Men kom ihåg: student = låg budget!

Kan tänka mig att detta tagits upp tidigare i tråden, men den är väldigt lång så gjorde det lite bekvämt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in