2014-10-02, 16:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvnedgro
Hattori KD Gyuto 210 med kärnstål av Cowry X. Damaskerat blad. Handtag i svart linne micarta.
Du äger en sådan kniv?

~Paul~
Citera
2014-10-02, 17:28
Medlem
RostigHinks avatar
Kunde inte låta bli att beställa Yaxell Mon knivset. Är säkert bra grejer. Kockkniven i setet kan direkt ersätta min Global G2 som jag idag bara använder för att skiva isbergsalladshuvuden

Knivsamlingen börjar bli lite brokig.
Citera
2014-10-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det hela beror på vilken skärteknik du använder? Brukar du låta den främre delen av bladet vila på brädan och lyfta endast den bakre delen eller lyfter du upp hela bladet parallellt med brädan?

Om du använder metod nr 1 (rocking push-cut) så är det bekvämare att använda ett längre blad. Kör du däremot den andra tekniken (asiatisk) så kan ett kortare blad funka bättre.¨

~Paul~

Jag tänker mig att jag vill bemästra metod nr 1 så det blir en längre kockkniv för mig.

Yaxell Mon finns ju nu till rabatterat pris. Vilken rekommenderar ni http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-41-detail eller en Akifusa PM som är 24 cm? Jag hittar ingen info för bladhöjden på Yaxell Mon, på bilderna så känns den inte lika hög som Akifusan.
Citera
2014-10-02, 19:19
Medlem
Blev till å beställa Yaxell Santoku 16,5 och Trancherkniv 25,5.
Citera
2014-10-02, 19:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejc
Jag tänker mig att jag vill bemästra metod nr 1 så det blir en längre kockkniv för mig.

Yaxell Mon finns ju nu till rabatterat pris. Vilken rekommenderar ni http://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/mon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-41-detail eller en Akifusa PM som är 24 cm? Jag hittar ingen info för bladhöjden på Yaxell Mon, på bilderna så känns den inte lika hög som Akifusan.
Personligen hade jag valt Akifusan, oavsett. Skillnaden i stålet är helt enkelt så stor. Det vill säga, om man har råd att skjuta till de hundralappar som det skiljer på .

~Paul~
Citera
2014-10-02, 19:35
Medlem
lvdonjrs avatar
Misono UX10 Gyutou
Citera
2014-10-02, 20:22
Medlem
Chutotoros avatar
Har efter 11 månaders väntan fått mina customs från Tilman i Tyskland nu Riktigt nöjd! Kolla i slutet på tråden för att se bilder.

http://knivforum.proboards.com/thread/20/custom-tilman-suji-parer-edit
Citera
2014-10-03, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Någon som vet något om den nya serien Wakui på Cleancut?

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/wakui/sujihiki2014-09-30-14-10-29-1793-detail
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Jag har noll koll sedan tidigare, men har beställt två knivar från serien så jag borde kunna ge ett kort omdöme/första intryck ganska snart.
Nu har jag fått hem ett par knivar i serien: en nakiri och en skalkniv. Jag har skrivit ihop ett snabbt, första intryck här:

http://knivforum.proboards.com/thread/105/wakui

OBS! Väldigt mycket ett första intryck. Dessutom är det nog svårt att veta exakt hur de andra knivtyperna i samma serie är i jämförelse. De gemensamma faktorerna jag ser är: lite större handtag, fina blad, bra geometri och att eggen kan behöva en liten touch up för att förbättra bettet (hur man nu vill ha det).
Citera
2014-10-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Kunde inte låta bli att beställa Yaxell Mon knivset. Är säkert bra grejer. Kockkniven i setet kan direkt ersätta min Global G2 som jag idag bara använder för att skiva isbergsalladshuvuden

Knivsamlingen börjar bli lite brokig.

Knivsamlingar ska vara brokiga tycker jag. Jag har noll förståelse för folk som vill ha ett komplett set hängande på magnetlisten.
Citera
2014-10-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Nu har jag fått hem ett par knivar i serien: en nakiri och en skalkniv. Jag har skrivit ihop ett snabbt, första intryck här:

http://knivforum.proboards.com/thread/105/wakui

OBS! Väldigt mycket ett första intryck. Dessutom är det nog svårt att veta exakt hur de andra knivtyperna i samma serie är i jämförelse. De gemensamma faktorerna jag ser är: lite större handtag, fina blad, bra geometri och att eggen kan behöva en liten touch up för att förbättra bettet (hur man nu vill ha det).

Ser bra ut! Jag som gillar större handtag också. Ska nog beställa sujin, men velar lite kring längden.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Knivsamlingar ska vara brokiga tycker jag. Jag har noll förståelse för folk som vill ha ett komplett set hängande på magnetlisten.

Menar du inte "folk som bara vill ha ett komplett set hängande"? Flera kompletta set med lite kaos och finess ser brokigt ut det med.
Citera
2014-10-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Ser bra ut! Jag som gillar större handtag också. Ska nog beställa sujin, men velar lite kring längden.

Menar du inte "folk som bara vill ha ett komplett set hängande"? Flera kompletta set med lite kaos och finess ser brokigt ut det med.

Ja alltså man får ju göra som man vill. Rent estetiskt så tycker jag det är snyggare med lite allt möjligt hängande. Men jag är mycket för det där estetiska i knivar också . En välanvänd kolstålare med snygg naturlig patina får jag lite stånd av
Citera
2014-10-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja alltså man får ju göra som man vill. Rent estetiskt så tycker jag det är snyggare med lite allt möjligt hängande. Men jag är mycket för det där estetiska i knivar också . En välanvänd kolstålare med snygg naturlig patina får jag lite stånd av

Hehe, ja. Menade att om man har tillräckligt många och lite kaos i ordningen märks det inte att man har ett eller flera set. Är likt dig väldigt förtjust i en snygg patina.

Är lite sugen på att testa ditt tidigare tips om cassava på en av mina. Men är väldigt nöjd med den naturliga patinan den redan tagit så jag velar lite.

Hur pass mycket blåare tror du man kan räkna med?

bild 1
bild 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in