2012-06-01, 09:26
Medlem
Jag har en gammal standard kockkniv som jag ärvt när jag flyttade hemifrån. Funkar fortfarande finfint så länge man håller den slipad. Inget "lyxmärke", har faktiskt ingen aning om var den är från. Säkert Coop eller nåt
Citera
2012-06-01, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppig
Jag har en gammal standard kockkniv som jag ärvt när jag flyttade hemifrån. Funkar fortfarande finfint så länge man håller den slipad. Inget "lyxmärke", har faktiskt ingen aning om var den är från. Säkert Coop eller nåt
Om du kan presentera en bild på den aktuella kniven så kan vi kanske identifiera kniven i fråga .

~Paul~
Citera
2012-06-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det funkar alldeles utmärkt. Det viktiga är ju trots allt att hålla en koncis vinkel. Det innebär att det inte spelar ingen roll att du kör i två moment eftersom du ändå prickar den redan satta vinkeln från ditt tidigare svep. Personligen brukar jag avsluta med ett par lätta svep över kniven hela egglängd. Mer än så behöver man inte göra.

~Paul~
Jag tackar för dina svar!
Undrar om jag behöver ett brynstål också eller om jag kan bryna med sharpmakern? Om nej, vilket brynstål bör man köpa? Måste de vara så dyra, jag har två Wusthof Classic Icon och ett stål i den serien kostar 6-700kr.
Senast redigerad av 250ml 2012-06-01 kl. 20:18.
Citera
2012-06-01, 21:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 250ml
Jag tackar för dina svar!
Undrar om jag behöver ett brynstål också eller om jag kan bryna med sharpmakern? Om nej, vilket brynstål bör man köpa? Måste de vara så dyra, jag har två Wusthof Classic Icon och ett stål i den serien kostar 6-700kr.
Personligen kör jag aldrig med brynstål. Primärt används brynstål till att räta ut eggen och inte så mycket att bryna själva eggen.

I ett professionellt kök så är det dock en annan sak. Där har man kanske inte tid att ta fram S-makern i tid och otid. Du bör dock veta att när en kniv är slö så är det inte först och främst ett stål du skall använda utan ett bryne.

Så mitt svar är; nej jag skulle inte vilja rekommendera ett stål. I stället föreslår jag en strigel med varierande pastor i olika grovlekar som avslutning på brynsessionen.

~Paul~
Citera
2012-06-03, 08:49
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag skrev för kanske ett halvår sedan att jag fått nya knivar.

Det var märket edge by sagaform, ja då tyckte jag dom verkade bra.

Dom låg i en liten trevlig låda av aluminium och såg mycket exklusiva ut.
Min slutsats är att man inte skulle ta upp dem ur lådan för då går dom sönder.

Efter att ha slipat dem ett 20 tal gånger med brynstålet så fick jag inte upp någon skärpa längre,
troligtvis beror det på att kniven är gjord av olika lager där det yttersta stålet är av ganska hög kvalitet ( ja rätt kol halt för att smida ) men inner stålet är av rent "bonna"-järn.
Så det tunna lagret tar slut ganska fort och då slipar man vanligt järn sedan.

I går när vi skulle grilla så skar jag upp en ryggbiff till tunna skivor, och helt plötsligt bröts knivbladet rakt av utan att jag var brutal i skärande av köttet.
När jag tittade på brottsanvisningen så var mer än halva brottet svart vilket tyder på att det är en gammal spricka i stålet redan från tillverkningen.
Ganska logiskt att det blir sådana sprickor i stålet när blad och handtag är i samma stycke, för det är nog svårt att smida ut ett knivblad från en så pass tjock "järn-bit" utan att det blir dragningar i stålet.

Så en sån här kniv som är ganska dyr, är att slänga pengarna i sjön när man köper en sådan.

Nu skall jag leta upp ett märke som gör knivar för att användas.

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Tråkigt men inte förvånande. Det är ju inte direkt ett exklusivt märke. Dina problem beror helt uppenbarligen på en bristfällig värmebehandling, både när de gäller skärpan, liksom den omnämnda sprickan.

~Paul~
Citera
2012-06-03, 09:14
Medlem
rullkragens avatar
Ja nu när vi snackar knivar.

Jag kollade runt på nätet och såg ett Svenskt märke som hette:
Anders Petter modell Backaryd

Den såg trevlig ut och många berömde den.
Ja Svenskt stål är ju bland det bästa stålet, så kanske en sådan duger?

Har du provat detta märke eller hört något om dessa?

Dom är ungefär i samma pris klass .

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 09:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja nu när vi snackar knivar.

Jag kollade runt på nätet och såg ett Svenskt märke som hette:
Anders Petter modell Backaryd

Den såg trevlig ut och många berömde den.
Ja Svenskt stål är ju bland det bästa stålet, så kanske en sådan duger?

Har du provat detta märke eller hört något om dessa?

Dom är ungefär i samma pris klass .

Rullkragen
Det enda jag inte gillar med Backarydserien är greppet. Jag föredrar det tratidionella handtaget före helmetall. Jag har en Anders Petter Oxelgren 26 som jag är ganska nöjd med. Stålet är det eviga japanska CrMoV, dvs ett stål ganska likt det som finns i Globalerna. Det här stålet är således avsevärt bättre än det som du finner i dina Sagaform.

Här är min Anders Petter Oxelgren:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinAndersPetterOxelgren263.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinAndersPetterOxelgren262.jpg

~Paul~
Citera
2012-06-03, 09:55
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det enda jag inte gillar med Backarydserien är greppet. Jag föredrar det tratidionella handtaget före helmetall. Jag har en Anders Petter Oxelgren 26 som jag är ganska nöjd med. Stålet är det eviga japanska CrMoV, dvs ett stål ganska likt det som finns i Globalerna. Det här stålet är således avsevärt bättre än det som du finner i dina Sagaform.

Här är min Anders Petter Oxelgren:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinAndersPetterOxelgren263.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinAndersPetterOxelgren262.jpg

~Paul~

Tackar för svaret!

Ja den du visade på bilden med svart handtag tror jag också är perfekt.
Är det samma serie, för jag hittar bara med metall handtag.
För jag skulle tänka mig att ett handtag som inte är i samma bit som knivbladet håller bättre eftersom det inte blir någon påfrestning av själva stålet vid tillverkningen.
( Nu vet jag inte hur dom gör, men smider man en järnbit från ett rund-stål på ca 1 tum till något så tunt så borde det bli sprickor eller dragningar i stålet )

En sådan får det bli.

Jag är ingen proffs på knivar, så jag har nog gått mer efter att dom ser trevliga ut än att dom är av kvalitet.

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 10:04
Medlem
Paul, jag förstår fortfarande inte dessa hyllningar för AP. CrMoVa finns ju i knivar från nästan inga pengar, upp till Global för dryga tusenlappen. Att det står CrMoVa på bladet borde ju inte säga någonting?

8cr13MOV, skulle du säga att det var ett bra stål? Jag tycker inte det, och det är ju till och med ett specat innehåll. Bara 'CrMoVa' kan ju vara vad som helst. Eller tänker jag fel?
Citera
2012-06-03, 12:25
Medlem
Birkanoffs avatar
Citat:
Tackar för svaret!

Ja den du visade på bilden med svart handtag tror jag också är perfekt.
Är det samma serie, för jag hittar bara med metall handtag.
För jag skulle tänka mig att ett handtag som inte är i samma bit som knivbladet håller bättre eftersom det inte blir någon påfrestning av själva stålet vid tillverkningen.
( Nu vet jag inte hur dom gör, men smider man en järnbit från ett rund-stål på ca 1 tum till något så tunt så borde det bli sprickor eller dragningar i stålet )

En sådan får det bli.

Jag är ingen proffs på knivar, så jag har nog gått mer efter att dom ser trevliga ut än att dom är av kvalitet.

Rullkragen

Jag kör på Backaryd-serien hemma och stämmer in om att det är prisvärda knivar. I kombination av en SM så presterar de väldigt bra. Men som sagt så är trähandtag lite trevligare att jobba med.

De har en serie som heter Hacksta på Cervera nu som kör med någon typ av gummihandtag.
Citera
2012-06-03, 13:20
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Tjenis!

Det var märket edge by sagaform, ja då tyckte jag dom verkade bra.

Dom låg i en liten trevlig låda av aluminium och såg mycket exklusiva ut.
Min slutsats är att man inte skulle ta upp dem ur lådan för då går dom sönder.

Efter att ha slipat dem ett 20 tal gånger med brynstålet så fick jag inte upp någon skärpa längre,
troligtvis beror det på att kniven är gjord av olika lager där det yttersta stålet är av ganska hög kvalitet ( ja rätt kol halt för att smida ) men inner stålet är av rent "bonna"-järn.
Så det tunna lagret tar slut ganska fort och då slipar man vanligt järn sedan.

I går när vi skulle grilla så skar jag upp en ryggbiff till tunna skivor, och helt plötsligt bröts knivbladet rakt av utan att jag var brutal i skärande av köttet.
När jag tittade på brottsanvisningen så var mer än halva brottet svart vilket tyder på att det är en gammal spricka i stålet redan från tillverkningen.
Ganska logiskt att det blir sådana sprickor i stålet när blad och handtag är i samma stycke, för det är nog svårt att smida ut ett knivblad från en så pass tjock "järn-bit" utan att det blir dragningar i stålet.

Så en sån här kniv som är ganska dyr, är att slänga pengarna i sjön när man köper en sådan.

Nu skall jag leta upp ett märke som gör knivar för att användas.

Rullkragen

De här knivarna är inte speciellt dyra alls. Strax ovanför Mora/frost. (Men med sämre stål.)
Har själv en del som morsan fick från sitt jobb i julklapp för några år sedan.

Det du skriver är rena konspirationsteorierna.. det vore nog dyrare att systematiskt designa bladet så det har en liten bit högkvalitetsstål än att göra hela bladet i det här stålet. För det är inget dyrt stål de görs i. Låter mer som att härdningen gått åt helvete.

De är sedan inte smidda knivar, det är stämplade knivar. De har således inte smitts från den en bit järn av tjockleken av handtaget, handtaget är inte solitt utan ihåligt och det stämplade bladet har svetsats fast. (Här är det mycket möjligt att det bryts av, då svetsningen inte behöver vara allt för bra. Mina Edge-knivar har dock aldrig haft några problem eller kännts flimsiga)

Då har jag belastat dessa knivar betydligt mer än dig (gissningsvis) då de använts i professionela kök som grovknivar/beaters och har slipat dem betydligt mer än några drag på ett brynstål.

Det här är inga högkvalitétsknivar, men kände mig tvungen att rätta ditt inlägg som inte stämmer.
Knivarna är inte dåliga. Det är billiga knivar i mjukt stål, som går att få vassa (och jag har rätt höga krav på skärpa) och klarar av att misshandlas rätt grovt iom det mjuka stålet.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa dem dock, eftersom det finns knivar som är betydligt mer prisvärda från t.ex frosts/mora, anders petter och victorinox m.fl

Edit: Om jag låter hård så beror det bara på mitt sätt att skriva, jag menar inget illa eller så. Tyckte texten lät lite hård och besserwissrig så jag betonar detta
Senast redigerad av Harkeleight 2012-06-03 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in