Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
De stämplas. Vilket innebär att det kommer in en plåt med metallen till knivbladet som sedan skärs ut med olika metoder, t.ex laser.
Tjenis!

Ja nu har jag delat ner kniven.
Satte handtaget i skruvstädet och sågade av den med vinkelslipen.
Ja handtaget är en bokad plåt bit som är 1,4 mm. tjock i godset. Troligt vis har bladet fast svetsat med tig-svets eftersom med en mig-svets är det svårt att få rätt värme på två olika metaller.
Bladet är av härdat stål, eftersom en vanlig borr för "bonna"-järn inte biter på.
Men handtaget är någon billig legering eftersom det går att borra i det.
Nu har jag tagit spån från dessa olika metaller och lagt i N46, ja det är kväve - salt, för att testa om det bildas rost. Har endast legat där i 20 minuter men redan mörknat.
När jag fingranskar där svetsen är mellan blad och handtag ser man tydligt att det blivit porer i stålet efter svetsningen. Det är en klar lång mörk fördjupning på 14 mm oräknat från underkanten på kniven.
den har således endast suttit fast på 6mm av en total längd på svetsen på 20 mm.
Total höjden på bladet är 46 mm. och total längden på bladet inklusive det som svetsat är 218mm., och godistjockleken på ovant 2,8 mm.
Slutsatsen av detta är att momentet ( hävstångsdefekten ) på knivens spets på över en meter långt blad om hela svetsen var solid.
På bladet står det Molybdenum/Vanadiom N.4116 stel, vilket jag tolkar som en legering av stålet samt härdningen och graden av rostfritt.
Eftersom detta märke inte är stämplat dit med något tryck så tror jag det är värme oxiderat dit med tanke på den grafitgråa färgen.
Ja det går givetvis att analysera varenda partikel på kniven.
Men hur som helst så var det en dålig kniv som min syster betalade 395kr. + frakt 99kr. vilket totalt blir 494kr för denna skräp kniv. , den andra jag fick är en tunnare kniv att filea med och totalt så betalade hon 828kr. för detta sett. Om hon blivit lurad det vet jag ej.
( Kan ladda upp några bilder om det kvarstår tvivel. )
Det intressanta var att inte skärpan kvarstod och att den bröts.
Så det blir nog den kniven som Paul och några till sa var bra.
Rullkragen