2012-06-03, 13:24
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tackar för svaret!

Ja den du visade på bilden med svart handtag tror jag också är perfekt.
Är det samma serie, för jag hittar bara med metall handtag.
För jag skulle tänka mig att ett handtag som inte är i samma bit som knivbladet håller bättre eftersom det inte blir någon påfrestning av själva stålet vid tillverkningen.
( Nu vet jag inte hur dom gör, men smider man en järnbit från ett rund-stål på ca 1 tum till något så tunt så borde det bli sprickor eller dragningar i stålet )

En sådan får det bli.

Jag är ingen proffs på knivar, så jag har nog gått mer efter att dom ser trevliga ut än att dom är av kvalitet.

Rullkragen

De stämplas. Vilket innebär att det kommer in en plåt med metallen till knivbladet som sedan skärs ut med olika metoder, t.ex laser.
Citera
2012-06-03, 14:31
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
De stämplas. Vilket innebär att det kommer in en plåt med metallen till knivbladet som sedan skärs ut med olika metoder, t.ex laser.

Tjenis!

Ja nu har jag delat ner kniven.

Satte handtaget i skruvstädet och sågade av den med vinkelslipen.

Ja handtaget är en bokad plåt bit som är 1,4 mm. tjock i godset. Troligt vis har bladet fast svetsat med tig-svets eftersom med en mig-svets är det svårt att få rätt värme på två olika metaller.
Bladet är av härdat stål, eftersom en vanlig borr för "bonna"-järn inte biter på.
Men handtaget är någon billig legering eftersom det går att borra i det.
Nu har jag tagit spån från dessa olika metaller och lagt i N46, ja det är kväve - salt, för att testa om det bildas rost. Har endast legat där i 20 minuter men redan mörknat.
När jag fingranskar där svetsen är mellan blad och handtag ser man tydligt att det blivit porer i stålet efter svetsningen. Det är en klar lång mörk fördjupning på 14 mm oräknat från underkanten på kniven.
den har således endast suttit fast på 6mm av en total längd på svetsen på 20 mm.
Total höjden på bladet är 46 mm. och total längden på bladet inklusive det som svetsat är 218mm., och godistjockleken på ovant 2,8 mm.
Slutsatsen av detta är att momentet ( hävstångsdefekten ) på knivens spets på över en meter långt blad om hela svetsen var solid.

På bladet står det Molybdenum/Vanadiom N.4116 stel, vilket jag tolkar som en legering av stålet samt härdningen och graden av rostfritt.
Eftersom detta märke inte är stämplat dit med något tryck så tror jag det är värme oxiderat dit med tanke på den grafitgråa färgen.

Ja det går givetvis att analysera varenda partikel på kniven.

Men hur som helst så var det en dålig kniv som min syster betalade 395kr. + frakt 99kr. vilket totalt blir 494kr för denna skräp kniv. , den andra jag fick är en tunnare kniv att filea med och totalt så betalade hon 828kr. för detta sett. Om hon blivit lurad det vet jag ej.

( Kan ladda upp några bilder om det kvarstår tvivel. )

Det intressanta var att inte skärpan kvarstod och att den bröts.

Så det blir nog den kniven som Paul och några till sa var bra.

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 14:55
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Tjenis!

Satte handtaget i skruvstädet och sågade av den med vinkelslipen.

Ja handtaget är en bokad plåt bit som är 1,4 mm. tjock i godset. Troligt vis har bladet fast svetsat med tig-svets eftersom med en mig-svets är det svårt att få rätt värme på två olika metaller.
Bladet är av härdat stål, eftersom en vanlig borr för "bonna"-järn inte biter på.
Men handtaget är någon billig legering eftersom det går att borra i det.
Nu har jag tagit spån från dessa olika metaller och lagt i N46, ja det är kväve - salt, för att testa om det bildas rost. Har endast legat där i 20 minuter men redan mörknat.
När jag fingranskar där svetsen är mellan blad och handtag ser man tydligt att det blivit porer i stålet efter svetsningen. Det är en klar lång mörk fördjupning på 14 mm oräknat från underkanten på kniven.
den har således endast suttit fast på 6mm av en total längd på svetsen på 20 mm.
Total höjden på bladet är 46 mm. och total längden på bladet inklusive det som svetsat är 218mm., och godistjockleken på ovant 2,8 mm.
Slutsatsen av detta är att momentet ( hävstångsdefekten ) på knivens spets på över en meter långt blad om hela svetsen var solid.

På bladet står det Molybdenum/Vanadiom N.4116 stel, vilket jag tolkar som en legering av stålet samt härdningen och graden av rostfritt.
Eftersom detta märke inte är stämplat dit med något tryck så tror jag det är värme oxiderat dit med tanke på den grafitgråa färgen.

Ja det går givetvis att analysera varenda partikel på kniven.

Men hur som helst så var det en dålig kniv som min syster betalade 395kr. + frakt 99kr. vilket totalt blir 494kr för denna skräp kniv. , den andra jag fick är en tunnare kniv att filea med och totalt så betalade hon 828kr. för detta sett. Om hon blivit lurad det vet jag ej.

( Kan ladda upp några bilder om det kvarstår tvivel. )

Det intressanta var att inte skärpan kvarstod och att den bröts.

Så det blir nog den kniven som Paul och några till sa var bra.

Rullkragen

Hennes kniv är ett måndagsexemplar. Dessa knivar har rent generellt inte dessa problem.
400 för en kniv är dessutom ingen dyr kniv, och priset säger inte mycket om kvalitén. Dessa är som jag nämnde inga högkvalitétsknivar. Men det är inte lågkvalitetsknivar heller.

Jag kan lova att jag utsatt mina edge-knivar för högre belastning, och avlägsnat mer metall på eggen (via slipning) utan några som helst problem. Er kniv verkar ha råkat ut för en felaktig härdning, något som inte är normen.

Jag skulle inte lägga 400 på den, men det är fortfarande inte en kniv som går sönder sådär rent generellt, din var ett måndagsexemplar.

Och som tidigare sagt, mer prisvärda alternativ är frosts/mora, anders petter och victorinox.
Om vi kollar i ungefär den här budgeten.

Men som i alla andra marknader så gäller - man får vad man betalar för.
Mora/frosts, anders petter, och victorninox ger lite mer för de pengarna.

Edge-knivarna är "designknivar" som spelar på globals framgång med helmetall.
Citera
2012-06-03, 15:28
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Hennes kniv är ett måndagsexemplar. Dessa knivar har rent generellt inte dessa problem.
400 för en kniv är dessutom ingen dyr kniv, och priset säger inte mycket om kvalitén. Dessa är som jag nämnde inga högkvalitétsknivar. Men det är inte lågkvalitetsknivar heller.

Jag kan lova att jag utsatt mina edge-knivar för högre belastning, och avlägsnat mer metall på eggen (via slipning) utan några som helst problem. Er kniv verkar ha råkat ut för en felaktig härdning, något som inte är normen.

Jag skulle inte lägga 400 på den, men det är fortfarande inte en kniv som går sönder sådär rent generellt, din var ett måndagsexemplar.

Och som tidigare sagt, mer prisvärda alternativ är frosts/mora, anders petter och victorinox.
Om vi kollar i ungefär den här budgeten.

Men som i alla andra marknader så gäller - man får vad man betalar för.
Mora/frosts, anders petter, och victorninox ger lite mer för de pengarna.

Edge-knivarna är "designknivar" som spelar på globals framgång med helmetall.

Tjenis!

Jag var ute i mitt slakteri och kollade på vad det står på våra kött yxor och knivar vi har där.
Det är märket Dick på Yxorna och den stora väger 3 kg och den lilla 1 kg, dessa har jag haft i 10 år och behandlat dom brutalt, slipat dem på en vanlig snurrande slipsten. Ja dom håller även om jag klyver ryggraden på längden på en tjur med några hugg.
På knivarna står det Dick på några och Bergo på några, ja det sistnämnda märket är helt kasst samma där håller inte skärpan. och faktisk en bra kniv som heter Mora of Sweden.

Har för mig att Bergo även tillverkar kock-knivar, men med tanke på vad en Yxa kostar typ 2000 kr. så skulle jag tro att en kock-kniv kostar 1000 kr. Sen om det generellt är ett bra märke det vet jag inte.

Detta är inget proffs slakteri men några hundra djur om året slaktar vi, så även här är det viktigt med bra grejor.

Det stämmer till 100% man får vad man betalar för.

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 16:12
Medlem
Om du slaktar några hundra djur om året kanske en kniv för +1000 kr är på sin plats?

Frosts för 350 kr, victorinox för typ 500 kr, eller en VG-10 kniv för 1000-1500 kr.

Jag hade nog valt något av dessa.
Citera
2012-06-03, 16:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Är det samma serie, för jag hittar bara med metall handtag.

2. För jag skulle tänka mig att ett handtag som inte är i samma bit som knivbladet håller bättre eftersom det inte blir någon påfrestning av själva stålet vid tillverkningen.
1. Den med metallgrepp heter Backaryd och serien med trälaminat heter Oxelgren.

2. Ja, så är det.

~Paul~
Citera
2012-06-03, 16:54
Medlem
MittensKims avatar
Tjena,

Jag köpte min första riktiga kockniv igår från chefknivestogo, då jag tidigare bara använt mig av billiga knivar från Ikea (som så klart suger). Det blev en Tojiro Dp 210mm, någon med erfarenhet av denna?

Läste en massa recensioner och folk verkar gilla den. Slank med en liten slipsten i beställningen också.

Gjorde jag ett bra val ;>?
http://www.chefknivestogo.com/tojiro-dp-f-8081.html

Hur lång är leveranstiden btw, på ett ungefär?
Citera
2012-06-03, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smashlove4
Paul, jag förstår fortfarande inte dessa hyllningar för AP. CrMoVa finns ju i knivar från nästan inga pengar, upp till Global för dryga tusenlappen. Att det står CrMoVa på bladet borde ju inte säga någonting?

8cr13MOV, skulle du säga att det var ett bra stål? Jag tycker inte det, och det är ju till och med ett specat innehåll. Bara 'CrMoVa' kan ju vara vad som helst. Eller tänker jag fel?
Alltså det hela handlar som vanligt om kvalité - prisförhållande. När jag köpte min Oxelgren så gav jag ca 350:- kronor. Samtidigt kostade en Global i samma längd ca 1700: Med tanke på materialval, balans och ergonomi så är en Oxelgren ett väldigt bra köp. Tyvärr så finns inte denna variant att köpa längre men Backaryd fyller trots allt en del kriterier även med sitt sämre grepp.

Edgeknivarna är som sagt tillverkade i det tyska Thyssen/Krupp-stålet Werkstoff Nr 1.4116 som kan jämställas med det amerikanska AISI 440A. CrMoV är avsevärt bättre än det här stålet. Bland annat är det lättare att slipa fram en någorlunda hållbar och tunn egg. 1.4116 klarar inte riktigt det.

8Cr13MOV är i grova drag jämbördigt med det japanska AUS-8 som i grova drag motsvarar AISI 440B. Det är ungefär i par med CrMoV-stålet med ett litet plus för det senare, mestadels tack vare den något högre kromhalten vilket gör stålet slitstarkt men också något skörare. Ekvationen är dock inte så enkel eftersom en del av stålet låses upp av molybden- och vanadinkarbiderna och därför har den höga kromhalten kanske inte så stor effekt som man skulle tro. Dock är både molybden/vanadin avsevärt slitstarkare och hårdare än kromet så det hela kanske trots allt är hugget som stucket. I alla fall på pappre .

~Paul~
Citera
2012-06-03, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkanoff
Jag kör på Backaryd-serien hemma och stämmer in om att det är prisvärda knivar. I kombination av en SM så presterar de väldigt bra. Men som sagt så är trähandtag lite trevligare att jobba med.

De har en serie som heter Hacksta på Cervera nu som kör med någon typ av gummihandtag.
Ett liknande stål som i AP. Handtaget är i något slags gummerat material. Har faktiskt inte testat denna serie. Tyvärr är den längsta kockkniven allt för kort med sina 20 cm i bladlängd.

~Paul~
Citera
2012-06-03, 17:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tjenis!

Haha, du har verkligen gått grundligt tillväga. Tack för ansträngningen. Alltid kul att få den här typen av info.

~Paul~
Citera
2012-06-03, 17:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tjenis!

Jag var ute i mitt slakteri och kollade på vad det står på våra kött yxor och knivar vi har där.
Det är märket Dick på Yxorna och den stora väger 3 kg och den lilla 1 kg, dessa har jag haft i 10 år och behandlat dom brutalt, slipat dem på en vanlig snurrande slipsten. Ja dom håller även om jag klyver ryggraden på längden på en tjur med några hugg.
På knivarna står det Dick på några och Bergo på några, ja det sistnämnda märket är helt kasst samma där håller inte skärpan. och faktisk en bra kniv som heter Mora of Sweden.

Har för mig att Bergo även tillverkar kock-knivar, men med tanke på vad en Yxa kostar typ 2000 kr. så skulle jag tro att en kock-kniv kostar 1000 kr. Sen om det generellt är ett bra märke det vet jag inte.

Detta är inget proffs slakteri men några hundra djur om året slaktar vi, så även här är det viktigt med bra grejor.

Det stämmer till 100% man får vad man betalar för.

Rullkragen
Dick kör också med 1.4116. Bergo Tools kör med samma tillverkares stål som är en kusin till 1.4116, nämligen 1.4110 (om mina uppgifter stämmer. Pratade med killen på Bergo Tools men han var lite osäker).
Citera
2012-06-03, 17:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Tjena,

Jag köpte min första riktiga kockniv igår från chefknivestogo, då jag tidigare bara använt mig av billiga knivar från Ikea (som så klart suger). Det blev en Tojiro Dp 210mm, någon med erfarenhet av denna?

Läste en massa recensioner och folk verkar gilla den. Slank med en liten slipsten i beställningen också.

Gjorde jag ett bra val ;>?
http://www.chefknivestogo.com/tojiro-dp-f-8081.html

Hur lång är leveranstiden btw, på ett ungefär?
Helt OK knivar men som vanligt så är det lite svårt att säga vilken är den ultimata kniven. Det hela beror förstås på hur mycket du har gett för den. Det angivna priset är dock ganska skäligt. Tyvärr kan du råka ut för diverse avgifter i form av tull, moms och expedition. Så slutsumman kan trots allt bli avsevärt högre än vad man kanske räknade med.

Om jag minns rätt (har inte handlat från CKTG) så bör frakten ta allt mellan 8 dagar upp till 3 veckor beroende på arbetsbelastning.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in