2011-09-20, 10:54
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ser fina ut men har ingen egen erfarenhet av dem. VG-10 är något av ett standardstål i dagens japanska, rostfria köksknivar.

~Paul~

Mm.. Jag står och väger i valet mellan Kashima Santoku 16,5cm och Akifusa Santoku 18cm. Gillar utseendet på Kashiman bäst, och tror den är bra och prisvärd. Dock gillar jag akifusans handtag bäst och har hört mycket gott om dess stål och prestanda. Bestämmer mig idag.
Citera
2011-09-20, 11:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litania
Mm.. Jag står och väger i valet mellan Kashima Santoku 16,5cm och Akifusa Santoku 18cm. Gillar utseendet på Kashiman bäst, och tror den är bra och prisvärd. Dock gillar jag akifusans handtag bäst och har hört mycket gott om dess stål och prestanda. Bestämmer mig idag.
OK, lycka till och återkom med en rapport!

~Paul~
Citera
2011-09-20, 12:12
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Grattis! Får man fråga om priset?

~Paul~
Bra grejjer?

Den stora gick egentligen på 18000¥, men fick "special price" på 13000¥. Den mindre fick jag för 10000¥ men den var prissatt på typ 13000. Så 23000¥ vilket är nästan exakt 2000SEK. Köptes för övrigt på United Commerce i Kappabashi, Tokyo. Knivarna känns bra i handen och är vassa som bara den! Har tidigare bara använt skitknivar, så jäkligt nöjd blir jag säkert.
Citera
2011-09-20, 12:45
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litania
Jag hade valt Akifusan 8 dagar i veckan. Särskilt med tanke på att de kosta lika mycket.
Citera
2011-09-20, 14:16
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Jag hade valt Akifusan 8 dagar i veckan. Särskilt med tanke på att de kosta lika mycket.

...och det blev det också. Ihop med en sharpmaker. Men det var nära på en Kashima. Akifusans 1,5cm extra bladlängd avgjorde tillslut.
Citera
2011-09-20, 14:30
Medlem
Masturblijas avatar
En Dorre rostfritt, fick settet i present av farsan, aldrig svikit mig hittills den älskar brynstål också.
Citera
2011-09-21, 07:53
Medlem
Det är dags att börja lära sig matlagning på allvar då jag fått nog av äckliga färdigrätter och annat trams, och är därför på jakt efter en prisvärd all-around kniv för runt 500-lappen. Känner ni till någon? Eller är det alldeles för snäv budget för att få någon hyfsad kniv?
Citera
2011-09-21, 08:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quilt
Det är dags att börja lära sig matlagning på allvar då jag fått nog av äckliga färdigrätter och annat trams, och är därför på jakt efter en prisvärd all-around kniv för runt 500-lappen. Känner ni till någon? Eller är det alldeles för snäv budget för att få någon hyfsad kniv?
Jag föreslår att du kikar på modeller från Mora of Sweden/Frosts. IKEA har en kort kockkniv i VG-10 som kan vara ett alternativ (Slitbar). Om du kan få tag i en äldre Anders Petter Oxelgren så bör du slå till: http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinAPOxelgrenkockknivbild4.jpg

~Paul~
Citera
2011-09-21, 12:16
Medlem
Vill bara dela med mig av min glädje över den skärpa jag nu lyckats uppnå med min Akifusa.
Jag började med att tunna ut eggen med hjälp av ett diamantbryne monterat på Sharpmakern som höjts i ena änden. Jag bestämde mig för att prova en 12-gradig sekundäregg följt av en primär på 18 grader. Några tröttsamma timmar senare kan jag nu skära av ett hårstrå som hålles upprättstående.

Inser att detta lätt medför en form av besatthet från min sida.
Citera
2011-09-21, 12:19
Medlem
dePauls avatar
Låter kanon, grattis! Nu blir livet sig aldrig likt igen .

~Paul~
Citera
2011-09-21, 12:32
Medlem
Citat:
Låter kanon, grattis! Nu blir livet sig aldrig likt igen .

~Paul~
Tack! Nu börjar jag fundera i banorna om strigling om än jag känner mig tveksam till hur stor praktisk skillnad det kan göra i nuläget.
Citera
2011-09-21, 12:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletbreath
Tack! Nu börjar jag fundera i banorna om strigling om än jag känner mig tveksam till hur stor praktisk skillnad det kan göra i nuläget.
Beror på vad du tänker skära i. Strigling ger ytterligare dimension.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in