Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Slipsten är jag inte helt säker på att du egentligen behöver. Nu vet jag inte riktigt vart du bor men Cervera, Duka eller din lokala köksgerådaffär, köttaffär, kanske en finare matbutik brukar i regel erbjuda knivslipning för en billig penning. Tar några dagar och kniven blir löjligt vass. Lägg istället pengar på att bra bryne, gärna stål tycker jag. Risken är rätt stor att du förstör din kniv om du ska hålla på och lalla med slipstenar. Inte alls särskilt rätt med avseende på slipvinkel och liknande. Det finns ett antal bra hjälp medel på marknaden men inte alls värt pengarna.
Skickar du in kniven på slipning så kostar det cirka 40-80 kronor. Håller du efter din kniv med ett bryne då och då så kommer du behöva skicka in den för slipning en gång om året. Gör det istället
Och du får ett betydligt sämre resultat än om du gör det själv med en Sharpmaker..
Knivar behöver slipas betydligt oftare än en gång per år oavsett hur mycket man bryner. Om man använder dem en märkbar mängd alls. (Då menar jag hemmakock-märkbar. Inte professionell.)
Detta menar då självklart att man vill ha en vass kniv. Inte en kniv som kan skära igenom. Utan en kniv som glider igenom.
Angående ditt andra inlägg så håller jag inte med - Victorinox har bra knivar för priset för ett professionellt kök. - Billiga, ergonomiska (bland de bekvämaste handtagen någonsin, om det inte vore för den lilla pinch-gripbristen) och ett helt OK stål som är lätt att bryna upp.
Perfekt för en icke insatt "ramsay"-kock.
Annars skulle jag köpt Kagayaki över Takamura varje dag i veckan.
Risken är förövrigt inte stor att han förstör sin kniv med en slipsten. Även om japanska vattenstenar INTE är att föredra till rostfritt.
Där bör man satsa på en spyderco sharpmaker.
Har förövrigt haft.. nöjet.. att arbeta med falska globaler. Dessa har om möjligt ÄNNU sämre ergonomi än originalen. Och är en direkt fara att använda. Den kan inte skära ut fänkålsrötter utan att böja sig.
Kockkniven är lika flexibel som en filékniv.