2011-06-21, 22:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMacho
Oftast Harr/öring/röding i storleken 20-40cm (är ju från skogarna av norrland så inge lax och elände för mig )

mvh
OK. Då är en bladlängd på 150 mm ganska lämplig. Knivar.nu har en del lämpliga kandidatknivar i den längden.

Till ex de här:

http://www.knivar.nu/frost-benkniv-7151ug-p-206-c-117.aspx

http://www.knivar.nu/frost-fil%C3%A9kniv-9156pg-p-214-c-115.aspx

Visserligen står det att kniven har utgått ur sortimenten men den finns likväl på deras lager.

~Paul~
Citera
2011-06-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. Då är en bladlängd på 150 mm ganska lämplig. Knivar.nu har en del lämpliga kandidatknivar i den längden.

Till ex de här:

http://www.knivar.nu/frost-benkniv-7151ug-p-206-c-117.aspx

http://www.knivar.nu/frost-fil%C3%A9kniv-9156pg-p-214-c-115.aspx

Visserligen står det att kniven har utgått ur sortimenten men den finns likväl på deras lager.

~Paul~

Helt suveränt, då var det bara sista stenen som ska på plats och det är just slipstenen =)

Tror att det blir deras 1000/3000 sten och tänkte fråga om denna https://www.knivar.nu/fc430-tojiro-slipfixtur-for-knivblad-p-828-c-193.aspx kan vara något för en någolunda oerfaren kock som mig?

Tack igen för all hjälp
Citera
2011-06-21, 23:32
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
1. Hej och välkommen till tråden! Alltid trevligt med nykomlingar.

2. Kockkniv: Akifusa 24 cm
Skalkniv: Victorinox 8 cm
Brödkniv: Victorinox 5.2930.26 eller samma modell med fibroxhandtag
Filékniv: Vilken Frost/Mora of Sweden som helst. Alla är bra

~Paul~

PS Tack!

jag är inte jätteförtjust i victorinox. Väldigt mjuka i stålet vilket gör att de tappar skärpan snabbt.
Jag skulle nog hellre köra på en takamura. Deras V-10 serie är helt underbar. Fruktansvärt bra knivar till enastående priser. Dessutom har dessa ett betydligt hårdare stål (60-62 på Rockwellskalan), iallafall kockkniven.
Sen undrar jag vart du hittar en återförsäljare av Akifusa i sverige? Inte ett helt vanligt märke. Går säkert att köpa från utlandet, men omständigt med tull och frakt, samt rätt lång leveranstid.

Brödkniv skulle jag nog välja en MAC Superior Brödkniv, sägs vara den bästa på marknaden. Oerhört schysst vågtandat blad. Bra bra.

Filékniv kanske en Tamahagane. Eller Mora/Frost, det är faktiskt väldigt bra knivar.
Citera
2011-06-21, 23:35
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMacho
Helt suveränt, då var det bara sista stenen som ska på plats och det är just slipstenen =)

Tror att det blir deras 1000/3000 sten och tänkte fråga om denna https://www.knivar.nu/fc430-tojiro-slipfixtur-for-knivblad-p-828-c-193.aspx kan vara något för en någolunda oerfaren kock som mig?

Tack igen för all hjälp

Slipsten är jag inte helt säker på att du egentligen behöver. Nu vet jag inte riktigt vart du bor men Cervera, Duka eller din lokala köksgerådaffär, köttaffär, kanske en finare matbutik brukar i regel erbjuda knivslipning för en billig penning. Tar några dagar och kniven blir löjligt vass. Lägg istället pengar på att bra bryne, gärna stål tycker jag. Risken är rätt stor att du förstör din kniv om du ska hålla på och lalla med slipstenar. Inte alls särskilt rätt med avseende på slipvinkel och liknande. Det finns ett antal bra hjälp medel på marknaden men inte alls värt pengarna.

Skickar du in kniven på slipning så kostar det cirka 40-80 kronor. Håller du efter din kniv med ett bryne då och då så kommer du behöva skicka in den för slipning en gång om året. Gör det istället
Citera
2011-06-22, 01:02
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Slipsten är jag inte helt säker på att du egentligen behöver. Nu vet jag inte riktigt vart du bor men Cervera, Duka eller din lokala köksgerådaffär, köttaffär, kanske en finare matbutik brukar i regel erbjuda knivslipning för en billig penning. Tar några dagar och kniven blir löjligt vass. Lägg istället pengar på att bra bryne, gärna stål tycker jag. Risken är rätt stor att du förstör din kniv om du ska hålla på och lalla med slipstenar. Inte alls särskilt rätt med avseende på slipvinkel och liknande. Det finns ett antal bra hjälp medel på marknaden men inte alls värt pengarna.

Skickar du in kniven på slipning så kostar det cirka 40-80 kronor. Håller du efter din kniv med ett bryne då och då så kommer du behöva skicka in den för slipning en gång om året. Gör det istället

Och du får ett betydligt sämre resultat än om du gör det själv med en Sharpmaker..
Knivar behöver slipas betydligt oftare än en gång per år oavsett hur mycket man bryner. Om man använder dem en märkbar mängd alls. (Då menar jag hemmakock-märkbar. Inte professionell.)

Detta menar då självklart att man vill ha en vass kniv. Inte en kniv som kan skära igenom. Utan en kniv som glider igenom.

Angående ditt andra inlägg så håller jag inte med - Victorinox har bra knivar för priset för ett professionellt kök. - Billiga, ergonomiska (bland de bekvämaste handtagen någonsin, om det inte vore för den lilla pinch-gripbristen) och ett helt OK stål som är lätt att bryna upp.
Perfekt för en icke insatt "ramsay"-kock.

Annars skulle jag köpt Kagayaki över Takamura varje dag i veckan.

Risken är förövrigt inte stor att han förstör sin kniv med en slipsten. Även om japanska vattenstenar INTE är att föredra till rostfritt.
Där bör man satsa på en spyderco sharpmaker.

Har förövrigt haft.. nöjet.. att arbeta med falska globaler. Dessa har om möjligt ÄNNU sämre ergonomi än originalen. Och är en direkt fara att använda. Den kan inte skära ut fänkålsrötter utan att böja sig.

Kockkniven är lika flexibel som en filékniv.
Senast redigerad av Harkeleight 2011-06-22 kl. 01:11.
Citera
2011-06-22, 05:58
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
jag är inte jätteförtjust i victorinox. Väldigt mjuka i stålet vilket gör att de tappar skärpan snabbt.
Jag skulle nog hellre köra på en takamura. Deras V-10 serie är helt underbar. Fruktansvärt bra knivar till enastående priser. Dessutom har dessa ett betydligt hårdare stål (60-62 på Rockwellskalan), iallafall kockkniven.
Sen undrar jag vart du hittar en återförsäljare av Akifusa i sverige? Inte ett helt vanligt märke. Går säkert att köpa från utlandet, men omständigt med tull och frakt, samt rätt lång leveranstid.

Brödkniv skulle jag nog välja en MAC Superior Brödkniv, sägs vara den bästa på marknaden. Oerhört schysst vågtandat blad. Bra bra.

Filékniv kanske en Tamahagane. Eller Mora/Frost, det är faktiskt väldigt bra knivar.

Välkommen till tråden Om du hade läst några sidor av den så hade du märkt att alla köper sina Akifusa från Epicuran Edge. http://www.epicedge.com/shopexd.asp?id=85649 Det finns nog knappast någon mer bättre/prisvärd gyuto för närvarande (i prisklassen 1000-2000 som är den mest efterfrågande här), inklusive tull, moms och frakt. Det är väldigt ovanligt att man hittar de bästa och mest prisvärda knivarna i svenska butiker, så de flesta söker sig till japanska och usa-baserade varianter nuförtiden. Epicuran edge och cktg är de vanligaste i usa och jck i japan.

Och angående rekommendationerna av Victorinox så gäller det (oftast) endast deras skalkniv och brödkniv och mest för att de är så prisvärda där också.
Citera
2011-06-22, 08:53
Medlem
dePauls avatar
De flesta kockar vill inte bränna allt sitt krut på en skalkniv eller en brödkniv/konditorkniv för den delen. Victorinox är ett utmärkt val i det här sammanhanget. Visst är inte bladstålet det hårdaste men det uppvägs av den bästa sågtandningen på marknaden (om man bortser från de gamla Karlsson/Nilsson-knivar). Skalkniven används i många professionella kök eftersom den är behändig och billig med tanke på kvalitén.

När det gäller kockknivar så är det en helt annan femma. Där bör man satsa lite extra. Faktorer som balans, ergonomi, bladstål och bladprofil är mycket viktiga. Därför kostar dessa knivar ganska ofta stora pengar.

Men som sagt. Att spendera tusenlappar på en liten skalkniv är enligt min åsikt endast slöseri med resurserna.

När det gäller slipning så bör man skilja på allvarligare slipning och bryning, samt stålning. Det du föreslår är punkt nr 1 och 3. Men faktum är att bryning är nog så viktig. Den bör man kunna klara av själv, antingen medelst ett löst bryne eller med hjälp av någon typ av brynsystem.

Som det redan har nämnts så är Spyderco TriAngle Sharpmaker ett mycket bra hjälpmedel som underlättar rejält med att hålla koncisa vinklar. Det är inga problem att bryna fram en rakbladsvass skärpa på sina eggar.

~Paul~
Citera
2011-06-22, 13:28
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
De flesta kockar vill inte bränna allt sitt krut på en skalkniv eller en brödkniv/konditorkniv för den delen. Victorinox är ett utmärkt val i det här sammanhanget. Visst är inte bladstålet det hårdaste men det uppvägs av den bästa sågtandningen på marknaden (om man bortser från de gamla Karlsson/Nilsson-knivar). Skalkniven används i många professionella kök eftersom den är behändig och billig med tanke på kvalitén.

När det gäller kockknivar så är det en helt annan femma. Där bör man satsa lite extra. Faktorer som balans, ergonomi, bladstål och bladprofil är mycket viktiga. Därför kostar dessa knivar ganska ofta stora pengar.

Men som sagt. Att spendera tusenlappar på en liten skalkniv är enligt min åsikt endast slöseri med resurserna.

När det gäller slipning så bör man skilja på allvarligare slipning och bryning, samt stålning. Det du föreslår är punkt nr 1 och 3. Men faktum är att bryning är nog så viktig. Den bör man kunna klara av själv, antingen medelst ett löst bryne eller med hjälp av någon typ av brynsystem.

Som det redan har nämnts så är Spyderco TriAngle Sharpmaker ett mycket bra hjälpmedel som underlättar rejält med att hålla koncisa vinklar. Det är inga problem att bryna fram en rakbladsvass skärpa på sina eggar.

~Paul~

Precis! Brödkniven från victorinox är den bästa kniven du kan hitta i butik atm. Men jag instämmer att en KNrackare är skönare, men den har jag hemma! Jag blir så vansinnig på folk som ska prisa Mac till skyarna och att köpa någon annan brödkniv än en victorinox är fan korkat imo. Varför slösa pengar på en kniv som används ganska sällan och till en sak, skiva bröd.

Skalknivar är ju djävulens påfund, de försvinner hela tiden, de går sönder osv. Inte vill jag lägga mer en ett par tior på en skalkniv när jag vet att jag kommer stå och putsa musslor med den, och att livslängden inte är längre än ett par veckor! Nej tacka vet jag victorinox.
Citera
2011-06-22, 13:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Precis! Brödkniven från victorinox är den bästa kniven du kan hitta i butik atm. Men jag instämmer att en KNrackare är skönare, men den har jag hemma! Jag blir så vansinnig på folk som ska prisa Mac till skyarna och att köpa någon annan brödkniv än en victorinox är fan korkat imo. Varför slösa pengar på en kniv som används ganska sällan och till en sak, skiva bröd.

Skalknivar är ju djävulens påfund, de försvinner hela tiden, de går sönder osv. Inte vill jag lägga mer en ett par tior på en skalkniv när jag vet att jag kommer stå och putsa musslor med den, och att livslängden inte är längre än ett par veckor! Nej tacka vet jag victorinox.
Vi verkar vara imaginära bröder

~Paul~
Citera
2011-06-22, 13:45
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Vi verkar vara imaginära bröder

~Paul~

blir bara så jävla förbannad på folk som ska trolla. vafan, det går inte att argumentera emot victorinox skalknivar. egentligen inte brödkniven för den delen heller!
Citera
2011-06-22, 14:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
blir bara så jävla förbannad på folk som ska trolla. vafan, det går inte att argumentera emot victorinox skalknivar. egentligen inte brödkniven för den delen heller!
Håller fullständigt med!

~Paul~
Citera
2011-06-22, 14:35
Medlem
herr.hatts avatar
Sådär ja, nu har jag lyckats avsätta tid för en vända ner till min lilla Fritzlkällare/snickeri.

Kagan fick bli den första upp på "slaktblocket", även om min bandputs har jävlats med mig på alla möjliga sätt denna gång så gick det iaf att få ihop något som liknar ett nytt handtag.

http://img857.imageshack.us/img857/6726/kagarehandle.jpg

Sen en liten balsastrop med halkskydd på undersidan.(den är kupad så att den är högre i mitten)

http://img804.imageshack.us/img804/1952/balsa.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in