2011-09-17, 08:13
Medlem
dePauls avatar
En fin uppsättning!

~Paul~
Citera
2011-09-17, 23:23
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martenih
Jag kör på;
Kockkniv- Akifusa 24cm
Skalkniv- random victorinox
Filékniv- Mora Of Sweden
Brödkniv- Victorinox (skaffa en sådan, sjukt bra att ha!)
Petty- JCK KV-1 Petty 125mm
Santoku- Akifusa, tror att den är 18.5cm
Brynstål- Använder jag inte. Kör på Spyderco Tri-Angle Sharpmaker
Pincett- random sheit från Clas Ohlson

Sedan ett zestjärn, någon keramisk skalare jag köpte för att prova från Epicurean Edge.

Det är väl det som finns i min knivväska just nu!

Alltid kul att se vad folk har i sina väskor Jag brukar byta ibland, men har kört på det här ett tag på jobbet:

Kockkniv- Masamoto HC 24cm
Skalkniv- Karlsson/Nilsson (+ Wusthof Silverpoint)
Sujuhiki- Masamoto HC 27cm
Brödkniv- Victorinox
Petty- Masamoto HC 15cm (+ Victorinox 15cm)
Brynstål- Global 30cm
Pincett- Någon modell från Duka tror jag
Rivjärn/Zestjärn - Microplane pro (Överlägset!)

Anmärkningar: Wusthof-skalkniven är nästan som Vic's modell, fast aningens skönare handtag. Anledningen till att jag har både KN och den andra är att.. Hmm. Vet inte riktigt, bara är skönt att ha några stycken att välja på Anledningen till att jag kör med två petty's är att jag har vic'en till "skitiga" jobb så att säga (typ skära i stekbordet vid behov och annat man inte "ska" göra Globalstålet är med diamant och har varit bra genom åren, men jag har slutat använda det helt sen jag skaffade sharpmakern. Jag har ingen filekniv för jag gillar den lite styvare sujuhikin bättre (kör med den både till tranchering och file'a lax osv.) Masamotoknivarna är kanske inte helt prisvärda jämfört med andra modeller, men jag är supernöjd med dem iaf. Men ska nog börja leta efter rostfria istället och plocka hem de till mitt hemmakök nu. De får gå i pension kan man säga
Senast redigerad av Chutotoro 2011-09-17 kl. 23:29.
Citera
2011-09-18, 07:42
Medlem
dePauls avatar
Också mycket fin uppsättning! Grattis Chutotoro!

~Paul~
Citera
2011-09-18, 20:19
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martenih
Jag kör på;
Kockkniv- Akifusa 24cm
Skalkniv- random victorinox
Filékniv- Mora Of Sweden
Brödkniv- Victorinox (skaffa en sådan, sjukt bra att ha!)
Petty- JCK KV-1 Petty 125mm
Santoku- Akifusa, tror att den är 18.5cm
Brynstål- Använder jag inte. Kör på Spyderco Tri-Angle Sharpmaker
Pincett- random sheit från Clas Ohlson

Sedan ett zestjärn, någon keramisk skalare jag köpte för att prova från Epicurean Edge.

Det är väl det som finns i min knivväska just nu!

Undertecknad har ganska mycket i väskan. men de jag brukar köra mest på är följande.

Kockkniv- Mr Itou R2, 230mm gyoto
Skalkniv- Victorinoxar i olika skick.
Filékniv/styckkniv- Kör enbart på min Hattori FH-230mm sujihiki.
Brödkniv- Victorinox, med plasthandtag, icke trä!
Petty- Glestain special petty
Santoku- Suisin Inox Honyaki Wa-Santoku, 180mm
Brynstål- Enbart ,Spyderco Tri-Angle Sharpmaker
Pincett- Tror den är köpt på ica. första pincetten lever fortfarande, böjd och jävlig men den lever fortfarande.

Brukar även lattja med min Moritka 240mm kiritisuke!
Citera
2011-09-19, 05:57
Medlem
hejaklacksledares avatar
Detta kan vara lite far fetched, men kanner nagon till nagon\nagra bra knivaffarer i Tokyo? Jag tankte namnligen ge mig ut pa knivhandlarjakt idag/imorgon, framst letar jag efter en schysst kockkniv men vem vet nar man val star dar och pillar... Nagot fabrikat som ar speciellt smart att kopa pa plats i Japan? Som inte exporteras eller ar billigare pa plats?
Citera
2011-09-19, 06:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Detta kan vara lite far fetched, men kanner nagon till nagon\nagra bra knivaffarer i Tokyo? Jag tankte namnligen ge mig ut pa knivhandlarjakt idag/imorgon, framst letar jag efter en schysst kockkniv men vem vet nar man val star dar och pillar... Nagot fabrikat som ar speciellt smart att kopa pa plats i Japan? Som inte exporteras eller ar billigare pa plats?
Kika gärna på det här inlägget: https://www.flashback.org/sp27903339

Dessutom skulle du kunna PM:a Cantoras eller Mister Nice. Båda har tydligen besökt Tokyo tidigare.

När det gäller vad som är attraktivt att handla så kan man tyvärr inte svara unisont på det eftersom det finns så många lokala knivmakare.

~Paul~
Citera
2011-09-19, 12:08
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kika gärna på det här inlägget: https://www.flashback.org/sp27903339

Dessutom skulle du kunna PM:a Cantoras eller Mister Nice. Båda har tydligen besökt Tokyo tidigare.

När det gäller vad som är attraktivt att handla så kan man tyvärr inte svara unisont på det eftersom det finns så många lokala knivmakare.

~Paul~

All right! Tack for lanken. Kappabashi kommer jag nog kolla upp imorgon! Har aven hittat en annan affar i Asakusasom verkar hyvens! Far se hur mycket planboken racker till.

OT: japanska tangentbord ar lite knasiga asso. try cker man pa en knapp av misstag sa andras hela tex ten. blire inte pa japanska sa blir det sa h ar..
Citera
2011-09-19, 20:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
All right! Tack for lanken. Kappabashi kommer jag nog kolla upp imorgon! Har aven hittat en annan affar i Asakusasom verkar hyvens! Far se hur mycket planboken racker till.
Skall bli intressant att få veta vilka knivar du har valt!

~Paul~
Citera
2011-09-19, 22:07
Medlem
Litanias avatar
Någon som har någon erfarenhet av Kashima-knivar? Dom säljs på cleancut.se, och blev där utsedd till "bäst i test" av fem kockar på frantzen och lindberg som fick använda dem i tio dagar. Väldigt fina tycker jag.
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.browse&category_id=115&option= com_virtuemart&Itemid=53
Citera
2011-09-20, 10:14
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skall bli intressant att få veta vilka knivar du har valt!

~Paul~

Det blev Kasumi. Två stycken!
En 24cm gyuto och en 18cm traditionell japansk grönsakskniv. Glömt namnet. VG10 båda två.
Bilder kan läggas upp om en 7-10dagar.
Citera
2011-09-20, 10:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det blev Kasumi. Två stycken!
En 24cm gyuto och en 18cm traditionell japansk grönsakskniv. Glömt namnet. VG10 båda två.
Bilder kan läggas upp om en 7-10dagar.
Grattis! Får man fråga om priset?

~Paul~
Citera
2011-09-20, 10:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litania
Någon som har någon erfarenhet av Kashima-knivar? Dom säljs på cleancut.se, och blev där utsedd till "bäst i test" av fem kockar på frantzen och lindberg som fick använda dem i tio dagar. Väldigt fina tycker jag.
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.browse&category_id=115&option= com_virtuemart&Itemid=53
Ser fina ut men har ingen egen erfarenhet av dem. VG-10 är något av ett standardstål i dagens japanska, rostfria köksknivar.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in