2011-08-16, 14:47
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, märkvärdigt. Finns det verkligen inte en enda Vic som saknar glapp? Skärförmågan är förstås utmärkt.

~Paul~

Jag har faktiskt nagra med lite/inget glapp. De ar dock endast handdiskade och har fatt gott om olja regelbundet
Citera
2011-08-16, 15:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Jag har faktiskt nagra med lite/inget glapp. De ar dock endast handdiskade och har fatt gott om olja regelbundet
OK, min hade dock tyvärr det här felet redan från början. Jag handdiskar också mina knivar.

~Paul~
Citera
2011-08-16, 16:44
Medlem
dinobarcelonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tänkte ta upp ett kärt ämne här. Jag undrar vilken kockkniv du använder i ditt kök samt längden och ev. utförandet.

Själv kör jag med en Satake Chef's. Den har ett 240 mm långt semi-santokublad tillverkat i VG-10 rfr stål. Kniven tillverkas tyvärr inte längre men den påminner en del om den nu så populära MAC-kniven i samma längd:

http://www.cutleryandmore.com/details.asp?SKU=8062

~Paul~

Henckels Five Star
Citera
2011-08-16, 16:56
Medlem
lessthan3s avatar
Ginsu, trololol.
Citera
2011-08-16, 19:13
Medlem
dePauls avatar
OK, tackar för era svar!

~Paul~
Citera
2011-08-17, 00:36
Medlem
KAI shun classic 20cm
KAI wasabi black grönsakskvin 16cm
global gs-39 14cm
wüsthof classic chef knife 20cm
yaxell RAN santoku 16,5 cm
wüsthof IKON santuko 16cm
Tamahagane SAN filekniv 16cm
zwilling skalkniv

( dröm kniven skulle vara en bob kramer damascus, eller en MR. tanaka R2 custom. "dräggel"
Citera
2011-08-17, 09:47
Medlem
Köpte den här kniven för några dagar sedan, perfekt när jag hackar grönsaker och jag är mycket nöjd.
Har sedan innan en kockkniv från Exxent och den duger också gott. Mina Globarknivar kan fara åt H-vete.

http://www.hemmakocken.nu/?cat_id=105
Citera
2011-08-17, 12:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandyman14
KAI shun classic 20cm
KAI wasabi black grönsakskvin 16cm
global gs-39 14cm
wüsthof classic chef knife 20cm
yaxell RAN santoku 16,5 cm
wüsthof IKON santuko 16cm
Tamahagane SAN filekniv 16cm
zwilling skalkniv

( dröm kniven skulle vara en bob kramer damascus, eller en MR. tanaka R2 custom. "dräggel"
Tackar. Själv föredrar jag Mr Itou när det gäller Kobeco R2-stål . Har några sådana i min samling. De går inte av för hackor direkt.

~Paul~
Citera
2011-08-17, 12:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Köpte den här kniven för några dagar sedan, perfekt när jag hackar grönsaker och jag är mycket nöjd.
Har sedan innan en kockkniv från Exxent och den duger också gott. Mina Globarknivar kan fara åt H-vete.

http://www.hemmakocken.nu/?cat_id=105
Fina knivar. Global börjar som sagt förlora mycket av sin popularitet och wow-faktor. Inte utan orsak .

~Paul~
Citera
2011-08-17, 22:19
Medlem
Säkert "old news" för många men jag såg att CleanCut har börjat med förhandsorder på Akifusa-knivar... verkar inte bli så fasligt mycket dyrare än om man importerar från EpicEdge. Jag antar att CleanCut har kikat en del i denna tråden och insett att det finns en viss potential att kränga dessa knivar till oss...

Jag blev hur som haver väldigt sugen på att komplettera min Gyoto och Nakiri med en lite behändigare allkniv och skalkniv... då kan jag till slut förpassa de sista bedrövliga IKEA-knivarna i grälla färger från knivlisten ner till lådan med knivar som sambon vågar använda..
Citera
2011-08-17, 22:24
Medlem
MisterNices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Kagayakin görs dessutom exklusivt för JCK.

Det som är exklusivt för JCK med de knivarna är namnet tror jag. Jag såg dem i ett par-tre butiker i Tokyo, men under andra namn.
Citera
2011-08-17, 22:47
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggen123
Säkert "old news" för många men jag såg att CleanCut har börjat med förhandsorder på Akifusa-knivar... verkar inte bli så fasligt mycket dyrare än om man importerar från EpicEdge. Jag antar att CleanCut har kikat en del i denna tråden och insett att det finns en viss potential att kränga dessa knivar till oss...

Jag blev hur som haver väldigt sugen på att komplettera min Gyoto och Nakiri med en lite behändigare allkniv och skalkniv... då kan jag till slut förpassa de sista bedrövliga IKEA-knivarna i grälla färger från knivlisten ner till lådan med knivar som sambon vågar använda..

Kul! Hur mycket gå Akifusan på med moms, tull och frakt ifall man beställer ifrån epicedge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in