Känns också igen. Min mor brukar praktisera nästan alla dessa klassiska idiotmetoderna.
Några exempel:
- Skär diverse kakor, bröd, kött och annat direkt på ugnsplåten
- Skär diverse kakor, bröd, kött och annat direkt på porslinstallriken/fatet
- Skrapar av rester av maten på de nämnda attiraljernas kant. Alltid med eggen före
- Skrapar med eggen på brädan
- Bänder upp burkar, förpackningar och annat med knivspetsen. Alla hennes knivar har böjda främre delar
- Hon förvarar sina knivar direkt i botten på kökslådan. Denna har en glipa i bakre kanten. I samband med att hon tar ut kniven så fastnar den, vilket resulterar i att alla hennes knivar dessutom har en extraböj längre bak på bladet
- Hon diskar i maskin
- Hon torkar bladen med våt trasa och ställer dem sedan i bestickskorgen
- Hon placerar kniven precis intill spisplattan. Inte helt sällan resulterar detta i totalt sabbade och brända handtag
- Hon slipar/bryner i stort sett aldrig sina knivar, trots att hon äger en RollSharp som undertecknad försett henne med
- När hon mot förmodan bryner något blad då och då så slutar hon efter endast några få drag
Nu senast så blev jag något irriterad på henne pga denna händelse:
För något år sedan fick hon en liten Knivman skalkniv av mig. Den hade hon "lyckats" bryta spetsen på, så att ca 6 mm fattades på bladet! För att vara snäll så ägnade jag halva eftermiddagen till att reprofilera och restaurera en funktionell spets på kniven. Hon blev jätteglad och bedyrade hur mycket hon älskar just den här kniven.
Samma eftermiddag så testade hon potatisen, köttet och annat genom att sticka hårt i dem med den nämnda kniven, varvid hon ideligen stötte mot botten glasformen i vilken den nämnda maten var placerad. Hon var totalt oförstående när jag visade en viss irritation. Hennes svar var att hon knappt rörde botten på formen.
Behöver jag säga att spetsen var totalförstörd? Därefter så gav jag fan i att försöka restaurera spetsen igen.
Kontentan är att framför allt den äldre kvinnliga befolkningen som huserar i diverse kök inte har samma känsla för prylar i allmänhet och knivar i synnerhet som en yngre, manlig matintresserad. För våra mödrar och far-/mormödrar så var vägen till ett lyckat resultat sällan beroende av en väl fungerande köksutrustning.
~Paul~