2011-06-08, 09:02
Medlem
dePauls avatar
Haha, du är nog inte ensam. Många av mina vänner och bekanta körde enligt samma princip tills undertecknad fått dem på andra tankar.

~Paul~
Citera
2011-06-08, 09:10
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, du är nog inte ensam. Många av mina vänner och bekanta körde enligt samma princip tills undertecknad fått dem på andra tankar.

~Paul~

Och nu sitter dom bekanta hemma pa kammaren och ar skitsura pa dig for att dom har svindyra knivar och inte rad att kopa nagot att skara med dom?
Citera
2011-06-08, 09:17
Medlem
dePauls avatar
De flesta är riktigt nöjda trots allt. Det finns förstås de som misshandlar sina finknivar, liksom de misshandlade brödkniven tidigare .

~Paul~
Citera
2011-06-08, 10:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
De flesta är riktigt nöjda trots allt. Det finns förstås de som misshandlar sina finknivar, liksom de misshandlade brödkniven tidigare .

~Paul~

Stammer. Vanlig diskussion nar jag har familjen pa besok hemma:

Syrran. "Men gud vilka vassa knivar du har, sana vill jag ocksa ha!"
5 minuter senare:
Jag "Horni, kor inte mina koksknivar i diskmaskinen, det gillar dom inte."
Syrran: "Javla snobb!"
Citera
2011-06-08, 10:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Stammer. Vanlig diskussion nar jag har familjen pa besok hemma:

Syrran. "Men gud vilka vassa knivar du har, sana vill jag ocksa ha!"
5 minuter senare:
Jag "Horni, kor inte mina koksknivar i diskmaskinen, det gillar dom inte."
Syrran: "Javla snobb!"
Man blir så trött...

~Paul~
Citera
2011-06-08, 10:16
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Man blir så trött...

~Paul~

Ja, fast det ar ganska kul egentligen, det tycker odm ocksa om dom tanker efter. Jobbigast var det nog nar jag just hade traffat min nuvarande flickvan (blivande fru, faktiskt) och hon skulle hjalpa mig i koket forsta gangen. Skraaaaaap skraaaap pa skarbradan med kniven, man nastan sag hur eggen krullade sig, och sa en liten knack i grytkanten som pricken over i:et...

"Du, jag har en kniv har som passar battre till din lilla hand, prova den hadanefter...."
Citera
2011-06-08, 10:38
Medlem
dePauls avatar
Känns också igen. Min mor brukar praktisera nästan alla dessa klassiska idiotmetoderna.

Några exempel:
  • Skär diverse kakor, bröd, kött och annat direkt på ugnsplåten
  • Skär diverse kakor, bröd, kött och annat direkt på porslinstallriken/fatet
  • Skrapar av rester av maten på de nämnda attiraljernas kant. Alltid med eggen före
  • Skrapar med eggen på brädan
  • Bänder upp burkar, förpackningar och annat med knivspetsen. Alla hennes knivar har böjda främre delar
  • Hon förvarar sina knivar direkt i botten på kökslådan. Denna har en glipa i bakre kanten. I samband med att hon tar ut kniven så fastnar den, vilket resulterar i att alla hennes knivar dessutom har en extraböj längre bak på bladet
  • Hon diskar i maskin
  • Hon torkar bladen med våt trasa och ställer dem sedan i bestickskorgen
  • Hon placerar kniven precis intill spisplattan. Inte helt sällan resulterar detta i totalt sabbade och brända handtag
  • Hon slipar/bryner i stort sett aldrig sina knivar, trots att hon äger en RollSharp som undertecknad försett henne med
  • När hon mot förmodan bryner något blad då och då så slutar hon efter endast några få drag
Nu senast så blev jag något irriterad på henne pga denna händelse:

För något år sedan fick hon en liten Knivman skalkniv av mig. Den hade hon "lyckats" bryta spetsen på, så att ca 6 mm fattades på bladet! För att vara snäll så ägnade jag halva eftermiddagen till att reprofilera och restaurera en funktionell spets på kniven. Hon blev jätteglad och bedyrade hur mycket hon älskar just den här kniven.

Samma eftermiddag så testade hon potatisen, köttet och annat genom att sticka hårt i dem med den nämnda kniven, varvid hon ideligen stötte mot botten glasformen i vilken den nämnda maten var placerad. Hon var totalt oförstående när jag visade en viss irritation. Hennes svar var att hon knappt rörde botten på formen.

Behöver jag säga att spetsen var totalförstörd? Därefter så gav jag fan i att försöka restaurera spetsen igen.

Kontentan är att framför allt den äldre kvinnliga befolkningen som huserar i diverse kök inte har samma känsla för prylar i allmänhet och knivar i synnerhet som en yngre, manlig matintresserad. För våra mödrar och far-/mormödrar så var vägen till ett lyckat resultat sällan beroende av en väl fungerande köksutrustning.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2011-06-08 kl. 10:40.
Citera
2011-06-08, 12:36
Medlem
dr-zekes avatar
Om man bortser från de detrimentala effekterna som maskindiskmedlet tillsammans med temperaturen och den långa uppehållstiderna utgör på själva trähandtaget, finns det några som helst andra nackdelar (om vi bortser från nötningsskador vid kontakt med bestick och dylikt) med att diska sin kniv i maskin? Stålet lär ju knappast ta stryk eller utsättas för frätning, eller? Temperaturerna en diskmaskin jobbar med bör väl ligga en bra bit under de temperaturerna då stålet härdas/anlöps, så det bör ju vara lugnt.

I sådana fall bör ju en Global (eller en annan helstålkniv) i sitt eget fack i bestickskorgen kunna klara av en tur i maskinen utan några som helst problem, eller?

Kanske det kan vara på sin plats att reda ut detta?
Citera
2011-06-08, 12:59
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
I sådana fall bör ju en Global (eller en annan helstålkniv) i sitt eget fack i bestickskorgen kunna klara av en tur i maskinen utan några som helst problem, eller?

Kanske det kan vara på sin plats att reda ut detta?

Enklaste sättet att testa är att låta några oanvända engångsrakhyvlar gå ett antal rundor i diskmaskinen och sedan se hur bra de funkar.
Citera
2011-06-08, 13:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Enklaste sättet att testa är att låta några oanvända engångsrakhyvlar gå ett antal rundor i diskmaskinen och sedan se hur bra de funkar.
Haha, precis.

För att förklara lite. En knivegg är inte sällan endast några tusendelar mm tjock. Att utsätta en kniv för diverse frätande kemikalier spelar kanske mindre roll för själva bladkroppen men eggen som sådan tar ordentligt med stryk.

~Paul~
Citera
2011-06-08, 13:21
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras

Ska till & provas i veckan! Återkommer med resultat!
Citera
2011-06-08, 18:27
Medlem
Letar efter en butik i Stockholm som säljer en knivväska för 9-12 knivar och frosts filékniv eller eventuellt en wusthof filékniv, några tips?

jag är nämligen värdelös på att googla
Senast redigerad av Ingeliv 2011-06-08 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in