2011-10-20, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigsmooth
Det kommer väl inte stå "Flashback" på kniven hoppas jag : )

Nä, men det kommer va en logga på en enorm penis.
Citera
2011-10-20, 08:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Sätt upp mig på två så kan jag ge bort en av dem.

Mycket bra initiativ!
Du är uppsatt!

~Paul~
Citera
2011-10-20, 08:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Tips på en kniv för runt 300:- Får man något bra för det?
Frosts/Mora of Sweden.

~Paul~
Citera
2011-10-20, 08:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Tja, tak och tak. Det beror ju helt på vad man "får för pengarna" så att säga. 3500 och uppåt kommer jag dock aldrig kunna lägga på en kniv inom den närmsta framtiden.
Förstår.

~Paul~
Citera
2011-10-20, 08:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det kommer väl inte stå "Flashback" på kniven hoppas jag : )
Ja, det är önskemålet. Men om en logga höjer priset alltför mycket så anser jag att vi hoppar över den, eller vad tycker ni?

Det viktigaste är ju trots allt att lägga krutet på själva kniven.

~Paul~
Citera
2011-10-20, 08:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Eftersom kolstål är på tapeten just nu så måste jag flika in en fråga till er kolstålsmänniskor.
Jag är ju sjukt sugen på att testa en kolstålskniv, men tycker att dom allra flesta knivarna är lite väl dyra bara för att testa!

Men nu hittade jag en kniv på JCK som är klart överkomlig i pris. Frågan är om den kan fungera som första kolstålskniv.

Kniven är en Fujiwara FKH 240 eller 270 mm Gyuoto i SK-4 stål.
Vad tror ni om den?

// Krille
SK-4 är ett låglegerat kolstål med ca 0,3 procent krom i matrisen. Kolhalten ligger på mellan 0.9-1,0 matrisprocent. Det är ett stål som ofta finnes i hammare, släggor och liknande. Inte alltför ofta i knivar. Tyvärr brukar SK-4 uppvisa en hel del orenheter vilket förstås sänker dess användbarhet.

Personligen hade jag kikat på andra knivar.

~Paul~
Citera
2011-10-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det är önskemålet. Men om en logga höjer priset alltför mycket så anser jag att vi hoppar över den, eller vad tycker ni?

~Paul~

Tycker det är lite semi-tacky om det står flashback på den. Jag personligen tycker bara nummer ska stå
Citera
2011-10-20, 09:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tycker det är lite semi-tacky om det står flashback på den. Jag personligen tycker bara nummer ska stå
Ja, kanske. Som sagt, ämnet är uppe till diskussion.

~Paul~
Citera
2011-10-20, 10:23
Medlem
Fickludds avatar
Citat:

~Paul~

Frågan om en logga är en knivig nöt.

Vi vet att Flashback kan vara ett seriöst forum. Här finns stort kunnande om mat och köksknivar, här avslöjas fuskande naturfotografer, här finns stort medicinskt/kulturellt/tekniskt kunnande inom allehanda områden.

Andra "vet" att Flashback är ett centrum för rasism, knark, sex och illegal verksamhet. Att mer än 1200 trådar har orden neger, negrer eller negress i rubriken säger en del om vilka användare forumet kan ha.

Vi har fyra möjligheter:

1. Ingen logga. Anonymt, vilket är synd på en specialdesignad kvalitetsprodukt.

2. Flashback som logga. Sänder positiva signaler till några men negativa till desto fler. Jämför: Vem skulle köpa en dyr kniv som det stod YouTube, Facebook eller TV4 på?

3. Något annat som logga. Det kan var ett namn eller en symbol. Kan en kniv heta Global ligger ribban ganska lågt.

4. FB. Billigt och bra. En förkortning som kan stå för vad som helst.
Senast redigerad av Fickludd 2011-10-20 kl. 10:27. Anledning: Lade till alternativ 4
Citera
2011-10-20, 10:44
Medlem
herr.hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Eftersom kolstål är på tapeten just nu så måste jag flika in en fråga till er kolstålsmänniskor.
Jag är ju sjukt sugen på att testa en kolstålskniv, men tycker att dom allra flesta knivarna är lite väl dyra bara för att testa!

Men nu hittade jag en kniv på JCK som är klart överkomlig i pris. Frågan är om den kan fungera som första kolstålskniv.

Kniven är en Fujiwara FKH 240 eller 270 mm Gyuoto i SK-4 stål.
Vad tror ni om den?

// Krille

http://japanesechefsknife.com/TenmiJyurakuSeries.html fick hem en 240mm för ett par dagar sen och har tråkigt nog inte hunnit göra så mycket med den än förutom att börjat tunna den lite och satt en för mig bekvämare egg, men av det jag har hunnit använda den till så har jag varit väldigt nöjd.(ångrar lite att jag inte tog en 270mm, men det är tamefan för sent nu. :P)

Fujiwara FKH skulle jag inte köra på, har en 120mm petty och profilen är helt ok men stålet känns lite "kladdigt".

Tojiron är galet billig men tråkigt nog så är frakten från cktg rätt dyr om man ska ha det till Sverige(sist jag kollade var det $35 med det var säkert 1år sen så det kanske har förändrats).
Citera
2011-10-20, 10:58
Medlem
herr.hatts avatar
Citat:

~Paul~

Jag skulle gärna se att en logga/text skippas.

Dock så skulle en fb-katt med en kockmössa vara kul.

Btw: börjar det inte vara dags för ett subforum till "Matlagning, metoder och redskap" för prat om köksknivar och allt som är relaterat till det?
Citera
2011-10-20, 11:09
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Ja, kanske. Som sagt, ämnet är uppe till diskussion.

~Paul~

Personligen ser jag att det inte är någon logga/text som direkt kopplas till Flashback.
Dock så hade någon form av logga varit intressant, möjligen "dePaul" för att hedra allt jobb du lagt ner i detta forum, och speciellt denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in