Ni får ursäkta min ringa ignorans, men jag är i behov av en ny kockkniv och orkar inte leta igenom tusen sidor tråd för att komma fram till något vettigt.
Har tidigare använt två olika knivar:
- ganska stor kockkniv inköpt på Lidl för ca 30 kr. Tillräckligt vass för att skära alla typer av matvaror och med lite hjälp av bryne fungerade den länge tills jag förstörde den i mitt vansinnesprojekt att tärna revbensspjäll med endast kniv och en hammare.
- lite mindre kockkniv av okänt märke (det står INOX durol france på den) som är riktigt skön att arbeta med och kan brynas riktigt vass. Denna använder jag fortfarande. Dock less på att den måste brynas hela tiden för att överhuvudtaget fungera. Efter en kycklingfile och några morötter är det dags att bryna igen.
Kort info om vad jag behöver:
Baskniv som går att använda till det mesta. ca 20 cm. Har tittat på Global G-2.
Vill helst ligga under 1000-lappen (global såldes tydligen för 600 kr på siba nyligen)
Kommer att komplettera i framtiden med en schysst lite mindre kniv till grönsaker, kanske av santokutyp eller liknande, men just nu är det bara en kockkniv som gäller. Vill helst kunna komplettera med en kniv i samma knivserie.
Behöver lite hjälp med förslag på lämpliga modeller, samt kanske lite allmänna tips och råd. Vad ska man tänka på, vad skall man egentligen ha för knivar i sin samling? osv. Har letat på internet efter en "nybörjarens guide till knivar" men det verkar inte finnas någon som går igenom basic knivkunskap + hur man håller knivarna vassa + tips på modeller i olika prisklasser. Därav min fråga till er. Är G-2 en bra kniv att börja med, och vilka alternativ finns det? (Greppet är viktigt, vill gärna inte ha minihandtag typ porscheknivarna) Och vad behöver man för att hålla skärpan? Vågar inte använda mitt brynstål till en ny fin kniv då jag misstänker att min bristfälliga teknik skulle göra mer skada än nytta.
Tacksam för svar och hjälp