1. Jag går i tankarna att skaffa antingen en Akifusa 180mm santoku eller en Moritaka AS 170mm santoku. Jag är dock tveksam till en Moritaka efter att jag har plöjt åtskilliga positiva och negativa kommentarer om tillverkaren och dess (enligt de som utvärderade knivarna) uppenbara problem vid kvalitetskontrollen.
2. Är det någon här som har erfarenhet av Moritakas knivar?
Jag har inte speciellt mycket pengar och är inte heller speciellt tålmodig, så det lutar trots allt åt en Akifusa (som dessutom börjar säljas i Sverige i höst). Det innebär att jag slipper lägga tid och pengar på att eventuellt skicka tillbaks kniven, och om det skulle behövas så är det endast inom Sverige.
3. Jag ska då även köpa lite läder och lära mig att strigla. Det jag undrar är om jag behöver flera olika striglar om jag ska använda olika compounds (på svenska?)?
4. Går det att beställa compounds från en svensk firma?
5. Jag har hittat ett ganska prisvärt set med tre slipstenar (500, 1200 och 5000 grit). Visst borde jag klara mig med 5000 grit som högsta innan jag går på med strigeln?
6. Slipstenarna jag har kollat på är dessa (
http://www.chefknivestogo.com/3pcstoneset.html), finns det ett liknande att få tag på inom Sverige? Jag har sökt och sökt men hittar bara otroligt dyra alternativ... Men det skulle vara skönt att slippa tull osv.!
7. Behöver jag någon speciell compound för stålet i en Akifusa?
Tack så hemskt mycket!