2011-08-15, 11:07
Medlem
dePauls avatar
Inget slipsystem är allenarådande. Alla har sina för- och nackdelar. S-makern är ju inte tänkt att användas som ett medel till att reprofilera blad, utan snarare att ge den slutgiltiga skärpan, dvs fungera i samband med underhåll av befintlig egg.

Globals knivar är slipade till zero-egg, dvs en jämnt avtagande slipfas som börjar vid bladryggen och fortsätter i en obruten, svag konvex linje ner till själva eggen. På det viset erhåller man av naturliga skäl en mycket snäv vinkel. Problemet med denna egg är dock själva slipningen, dvs när kniven väl är slö så måste den precis som alla andra knivar slipas/brynas.

Att fortsätta underhålla den befintliga slipfasen blir för de flesta en övermäktig uppgift eftersom man i så fall är tvungen att ta av metall från hela bladets bredd i samband med varje bryning. De flesta väljer därför att skapa en liten microegg. Denna blir dock med tiden större/bredare och större, varför det slutligen ändå blir dags att reprofilera hela bladet eller helt enkelt köra på en primär- och sekundäregg, vilket är den enklaste och bekvämaste metoden. I och med detta så försvinner dock en av de få fördelar som Globaler har gentemot andra märken.

Dessa faktorer är de flesta designers medvetna om och därför valt en annan strategi, t ex de tekniker som ritade din Shiki .

~Paul~
Citera
2011-08-15, 16:10
Medlem
pazzions avatar
1. Jag går i tankarna att skaffa antingen en Akifusa 180mm santoku eller en Moritaka AS 170mm santoku. Jag är dock tveksam till en Moritaka efter att jag har plöjt åtskilliga positiva och negativa kommentarer om tillverkaren och dess (enligt de som utvärderade knivarna) uppenbara problem vid kvalitetskontrollen.

2. Är det någon här som har erfarenhet av Moritakas knivar?

Jag har inte speciellt mycket pengar och är inte heller speciellt tålmodig, så det lutar trots allt åt en Akifusa (som dessutom börjar säljas i Sverige i höst). Det innebär att jag slipper lägga tid och pengar på att eventuellt skicka tillbaks kniven, och om det skulle behövas så är det endast inom Sverige.

3. Jag ska då även köpa lite läder och lära mig att strigla. Det jag undrar är om jag behöver flera olika striglar om jag ska använda olika compounds (på svenska?)?

4. Går det att beställa compounds från en svensk firma?

5. Jag har hittat ett ganska prisvärt set med tre slipstenar (500, 1200 och 5000 grit). Visst borde jag klara mig med 5000 grit som högsta innan jag går på med strigeln?

6. Slipstenarna jag har kollat på är dessa (http://www.chefknivestogo.com/3pcstoneset.html), finns det ett liknande att få tag på inom Sverige? Jag har sökt och sökt men hittar bara otroligt dyra alternativ... Men det skulle vara skönt att slippa tull osv.!

7. Behöver jag någon speciell compound för stålet i en Akifusa?

Tack så hemskt mycket!
Citera
2011-08-15, 16:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazzion
1. Är det någon här som har erfarenhet av Moritakas knivar?

2. Det jag undrar är om jag behöver flera olika striglar om jag ska använda olika compounds (på svenska?)?

3. Går det att beställa compounds från en svensk firma?

4. Jag har hittat ett ganska prisvärt set med tre slipstenar (500, 1200 och 5000 grit). Visst borde jag klara mig med 5000 grit som högsta innan jag går på med strigeln?

5. finns det ett liknande att få tag på inom Sverige?

6. Behöver jag någon speciell compound för stålet i en Akifusa?
1. Rob har.

2. Ja.

3. Ja, tyvärr har jag slarvat bort adressen i och med datorbyte. Du får leta.

4. Ja.

5. Inte vad jag känner till. Dvs inte av samma kvalitétsgrad till det priset.

6. Du behöver antingen kromoxid- eller diamantpasta/aerosol. Allt annat avverkar tämligen ineffektivt.

~Paul~
Citera
2011-08-15, 19:39
Medlem
pazzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Rob har.

2. Ja.

3. Ja, tyvärr har jag slarvat bort adressen i och med datorbyte. Du får leta.

4. Ja.

5. Inte vad jag känner till. Dvs inte av samma kvalitétsgrad till det priset.

6. Du behöver antingen kromoxid- eller diamantpasta/aerosol. Allt annat avverkar tämligen ineffektivt.

~Paul~

Ok, kanon. Som vanligt grymma svar dePaul!

Jag ska ge mig på att leta ytterligare efter en svensk firma som säljer någon bra strigelpasta.
Citera
2011-08-15, 20:30
Medlem
Roads avatar
om man har en far som är en grym kock och man vill köpa en kockkniv till honom
vad finns det för bra alternativ? han har en heldrös sabatier knivar, tänkte om någon
möjligen har koll på de japanska tillverkarna, tack på förhand
Citera
2011-08-15, 21:27
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Road
om man har en far som är en grym kock och man vill köpa en kockkniv till honom
vad finns det för bra alternativ? han har en heldrös sabatier knivar, tänkte om någon
möjligen har koll på de japanska tillverkarna, tack på förhand
I vanlig ordning handlar det om hur mycket pengar du vill lägga. Men de två tipsen som allt som oftast kommer upp är antingen akifusa eller Kagayaki KV-6
Citera
2011-08-15, 22:16
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
I vanlig ordning handlar det om hur mycket pengar du vill lägga. Men de två tipsen som allt som oftast kommer upp är antingen akifusa eller Kagayaki KV-6

Hej, tack för snabbt svar, ja jag glömde priset runt en tusenlapp tänkte jag lägga och båda de knivarna verkade ju vettiga och dessutom VG10 stål.
Blir väl att hitta en svensk handlare nu
Citera
2011-08-15, 22:21
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Hej, tack för snabbt svar, ja jag glömde priset runt en tusenlapp tänkte jag lägga och båda de knivarna verkade ju vettiga och dessutom VG10 stål.
Blir väl att hitta en svensk handlare nu
Det är bara kagayakin som är i VG-10. Den andra är gjord i SRS-15, ett mycket fint pulverstål.

Att hitta en svensk återförsäljare för dessa knivar blir dock omöjligt skulle jag vilja påstå. Kagayakin görs dessutom exklusivt för JCK.
Citera
2011-08-15, 22:53
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Det är bara kagayakin som är i VG-10. Den andra är gjord i SRS-15, ett mycket fint pulverstål.

Att hitta en svensk återförsäljare för dessa knivar blir dock omöjligt skulle jag vilja påstå. Kagayakin görs dessutom exklusivt för JCK.

hit ska den iallafall, på ett eller annat sätt
btw vad är skillnaden mellan stålsorterna, har läst och sett en massa om
spydercos VG10, det andra låter ju som någon typ av kolstål fast det är det säkert ej
Citera
2011-08-16, 01:01
Medlem
Chutotoros avatar
Ville bara tillägga att jag köpte in en ny vic brödkniv till jobbet och den har också grova glapp precis som era. Riktigt grymt bra är den ju iaf Hade aldrig provat en helt ny förut
Citera
2011-08-16, 01:03
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
hit ska den iallafall, på ett eller annat sätt
btw vad är skillnaden mellan stålsorterna, har läst och sett en massa om
spydercos VG10, det andra låter ju som någon typ av kolstål fast det är det säkert ej

Det är en hel vetenskap minst sagt att förklara skillnaderna mellan olika stål. Väldigt enkelt sammanfattat kan man väl säga att VG10 är bättre än de flesta "vanliga" sorterna och pulverstål (det som finns i tex AKifusan) är ännu bättre än VG10. Inget av de är kolstål dock.
Citera
2011-08-16, 07:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Ville bara tillägga att jag köpte in en ny vic brödkniv till jobbet och den har också grova glapp precis som era. Riktigt grymt bra är den ju iaf Hade aldrig provat en helt ny förut
Hm, märkvärdigt. Finns det verkligen inte en enda Vic som saknar glapp? Skärförmågan är förstås utmärkt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in