Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag blir fortfarande lite förundrad över all denna besatthet av stålsorter o dyl. Jag har inget emot nörderi, är ganska nördig själv när det gäller en hel del saker, men när det går över i snobberi och en allmän oacceptans mot oliktänkande så är det inte så kul. Visst är stålet viktigt, men jag tror inte att någon kniv som kostar mer än några hundralappar görs av undermåligt stål. Sen är det väl för bövelen en fråga om personliga preferenser och vad man ska ha kniven till. För väldigt många kockar kan en Victorinox med hårdhet på 55 HRC vara mer passande än en smidd japansk kniv som är härdad till 63 HRC. Ett hårdare och dyrare stål är inte alltid bättre och därför känns det också skumt att bara titta på vilket stål en kniv är gjord av för att bestämma om den är bra, medioker eller dålig (eller prisvärd). Riktiga kockar, till skillnad mot knivnördarna, förstår att användarglädjen inte kan mätas i HRC och annat sådant. Den bestäms inte heller av om en kniv är gjord av CrMoVa, Cromova 18, VG-10 eller nått Sandvik-stål.
Jag har full förståelse för att folk kan vilja ha en handgjord superkniv med 63 HRC. Samtidigt vet jag flera proffskockar som föredrar europeiska knivar med 55-56 HRC varje dag i veckan. Dessutom vet jag flera väldigt duktiga kockar som använder Global trots att de inte har fått dem genom sponsring. Dessa har inte valt kniv efter stålet eller börjat grina för att de har några HRC mindre än andra, de väljer kniv efter vad de tycker om att använda.
Jag förstår för din argumentation. Jag tycker dock att nörderiet är ganska intressant och om man tittar på denna tråds rekommendationer varierar de från loppisknivar från någon enstaka krona till custom-knivar. Innacceptansen mot ”oliktänkande” är ganska väl underbyggd då trådens kärntrupp är ganska rörande överens om exempelvis globalknivarnas tillkortakommanden, inte på grund av HRC-graden utan på grund av praktiska erfarenheter. Om man då som förstapostare i tråden kommer in med ett inlägg om att global är den bästa kniven kan det bli svårt att stå emot argumentstormen, även om globalägaren tycker att global är världens bästa kniv. Det är alltid svårt att diskutera subjektiva uppfattningar och då är det lätt att ta till vederhäftiga fakta för att styrka sin argumentation som exempelvis stålsort och HRC.
Tillåt mig att ta din argumentation och förvanska den för att exemplifiera.
”Jag blir fortfarande lite förundrad över all denna besatthet av bilmärken och komfort. Jag känner till massor med taxichaufförer som kör Skoda, inte för att de är sponsrade utan för att de valt det. Och om taxichaufförerna med all sin erfarenhet och visdom inte kör premiumbilar så varför skall en privatbilist köra någonting mer komfortabelt, snabbare och vackrare fordon, en Skoda räcker ju”
Förlåt min något tramsiga parafras, men min poäng är att det finns skillnader mellan knivar, stålsorter, värmebehandlingar och detta är fakta. Fackmannen kanske nöjer sig med mediokra verktyg eftersom att han just är fackman har en sådan skicklighet att hantera knivar att det inte spelar så stor roll om det står Itou, Global eller Made in China på bladet. Eller så nöjer han sig för att han helt enkelt inte är intresserad. Bara för att det finns kockar med sämre knivar så bör det inte förhindra oss att påtala detta och att diskutera alternativ.
Användarglädjen som du skriver om är en intangibel egenskap som skiljer sig från användare till användare. Alla befinner vi oss på en skala där ena änden består av uppfattningen att en kniv är en ”metallbit som var vassare när jag köpte den” och den andra av uppfattningen att en kniv är ett konstverk. Allt är i slutändan en fråga om intresse och ju mer intresse desto mer nörderi. Denna tråd bärs upp av ett antal ganska så initierade personer så det är inte konstigt att det kanske blir lite tekniskt ibland, men samtidigt om man tar sig tid, en fantastisk källa till kunskap.
-f