2020-05-12, 10:59
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, det blev lite OT och jag är med på vad som anses centralt men alla har ändå rätt olika syn på det där och vad man kallar vad.

Förövrigt känns ju Svingeln/Stampen som ett område man aldrig diskuterar, hur är det där nu egentligen? Har faktiskt ingen riktig uppfattning om det men närliggande Friggagatan renoverades ju upp rejält för några år sedan från mc/porrklubbsstråk till mer modernt men likväl usel koll från min sida på det området.
Stampen (mot kyrkogården där) känns mest extremt trött och tråkigt samt mörkt, vid Svingeln har man ju en knutpunkt nu men det är ju mest kontor/skolor etc i lokalerna ner mot ån där.

Hade inte den gallerian en del problem med olönsamhet (alltså även innan corona-krisen)?
Just kring där är ju inte det stället jag hade bosatt mig om jag letade bostad i Mölndal.
Jag menar bara att man inte behöver åka in till Göteborg och nordstan för att handla....
Inte att man skulle bosätta sig vid gallerian... Det är en fin och fräsch galleria..
Senast redigerad av Lillamig72 2020-05-12 kl. 11:02.
Citera
2020-05-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Mölndals Galleria är den i särklass mest trivsamma i Stor-Göteborg och det bör ändå säga en hel del om området i sig att Mölndals Galleria är trevligare än Nordstan, Frölunda Torg och Allum?

Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag menar bara att man inte behöver åka in till Göteborg och nordstan för att handla....
Inte att man skulle bosätta sig vid gallerian... Det är en fin och fräsch galleria..

Det är ju för att den är ny. Samtidigt så är uppfräschningen stentrist i dubbel bemärkelse eftersom det är helt fantasilöst gjort och redan så märkt av sin tidsanda.
Det nya är snart ofräscht, och som nån sa -Corona kommer nog kräva sin tribut.
Citera
2020-05-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jo men man kan ju inte bara utgå ifrån vad folk "tycker är centralt" osv, jag har hört folk som tycker att Majorna är stan.
Eller Backaplan.

Men du hittar ju också på gränser. Det som tex till alldeles nyligen var stadsdel centrum inbegrep ju typ innanför vallgraven, nordstan, Haga, stampen, Vasastan, Annedal, Lorensberg, Almedal, Johanneberg, Guldheden och krokslätt-göteborg. Inte Majorna-linne.
Citera
2020-05-13, 07:58
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Jo men man kan ju inte bara utgå ifrån vad folk "tycker är centralt" osv, jag har hört folk som tycker att Majorna är stan.
Eller Backaplan.

Således, alla har olika definition, men vi lämnar det där så vi inte hamnar än mer OT.

När ska området kring Backaplan vara färdigt förresten? Det ska ju i princip rivas där förutom den butikslängan som ligger närmast "nya kville" medan coop etc ska rivas. Det har snackats och planerats för det där i bra många år men inget sker?

Citat:
Mölndals Galleria är den i särklass mest trivsamma i Stor-Göteborg och det bör ändå säga en hel del om området i sig att Mölndals Galleria är trevligare än Nordstan, Frölunda Torg och Allum?

Trevligare än Nordstan och Frölunda Torg är ju inte direkt svårt, men Allum är ändå bättre. Sedan är det klart att det är fräscht när det är helt nytt. Då föredrar jag också Frölunda före Nordstan som är det sista stället i stan jag besöker, det får vara i absolut nödfall jag går in där.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72

Det är alltid gött att slippa Nordstan ja, vi snackade om boende så därav kommentaren.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Det är ju för att den är ny. Samtidigt så är uppfräschningen stentrist i dubbel bemärkelse eftersom det är helt fantasilöst gjort och redan så märkt av sin tidsanda.
Det nya är snart ofräscht, och som nån sa -Corona kommer nog kräva sin tribut.

Dessutom kommer det inte att fungera med hur många stora köpcentrum som helst, vem ska åka till Mölndals Galleria förutom just ett fåtal Mölndalsbor? Inte så att man hör massa göteborgare eller andra säga att man ska åka dit.
Citera
2020-05-13, 08:15
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Således, alla har olika definition, men vi lämnar det där så vi inte hamnar än mer OT.

När ska området kring Backaplan vara färdigt förresten? Det ska ju i princip rivas där förutom den butikslängan som ligger närmast "nya kville" medan coop etc ska rivas. Det har snackats och planerats för det där i bra många år men inget sker?

Trevligare än Nordstan och Frölunda Torg är ju inte direkt svårt, men Allum är ändå bättre. Sedan är det klart att det är fräscht när det är helt nytt. Då föredrar jag också Frölunda före Nordstan som är det sista stället i stan jag besöker, det får vara i absolut nödfall jag går in där.

Det är alltid gött att slippa Nordstan ja, vi snackade om boende så därav kommentaren.

Dessutom kommer det inte att fungera med hur många stora köpcentrum som helst, vem ska åka till Mölndals Galleria förutom just ett fåtal Mölndalsbor? Inte så att man hör massa göteborgare eller andra säga att man ska åka dit.
Du har missat att det byggs en massa nya bostäder och planeras för många fler nya bostadsområden i Mölndals kommun. En galleria är nödvändigt för att öka attraktionen i en modern stad.. Så det är inte bara ett fåtal mölndalsbor.
Håller med dig om att Allum är bra. Men mkt tråkigt bostadsområde där runtomkring. Tänker på lägenhetsområdena.. För det är väl det ts undrar.
Fina villaområden finns lite överallt i Göteborg och runtomkring..... Bor själv i villa och då krävs det att man satsar en större peng för att få sitt fina boende...
Senast redigerad av Lillamig72 2020-05-13 kl. 08:28.
Citera
2020-05-13, 08:58
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Men du hittar ju också på gränser. Det som tex till alldeles nyligen var stadsdel centrum inbegrep ju typ innanför vallgraven, nordstan, Haga, stampen, Vasastan, Annedal, Lorensberg, Almedal, Johanneberg, Guldheden och krokslätt-göteborg. Inte Majorna-linne.
Sant.
Menade bara att Linnéstaden som egentligen är ett påhittat namn (Kommendantsängen)
är typisk innerstad.
Men Göteborg är ju som bekant en efterbliven stad.
Guldheden och Krokslätt som centrum liksom...
Är man vid Doktor Forselius Backe så är man ett par kliv ifrån Mölndal.

Citat:

Det bor 70 000 pers i Mölndal så gallerian kommer inte direkt vara tom.
Har haft flera kollegor som bor i Mölndal och som säger att de aldrig sätter sin fot i Ghettoborg om det inte är absolut nödvändigt.
De betraktar hela skiten som en stor no-go-zon.
Senast redigerad av NaZdravi 2020-05-13 kl. 09:02.
Citera
2020-05-13, 09:22
Medlem
Citat:
Sant.
Menade bara att Linnéstaden som egentligen är ett påhittat namn (Kommendantsängen)
är typisk innerstad.
Men Göteborg är ju som bekant en efterbliven stad.
Guldheden och Krokslätt som centrum liksom...
Är man vid Doktor Forselius Backe så är man ett par kliv ifrån Mölndal.

Det bor 70 000 pers i Mölndal så gallerian kommer inte direkt vara tom.
Har haft flera kollegor som bor i Mölndal och som säger att de aldrig sätter sin fot i Ghettoborg om det inte är absolut nödvändigt.
De betraktar hela skiten som en stor no-go-zon.

Ja, det är klart att Mölndalsbor kan resonera så. Men de har väl inte ens en biograf där borta?
Samtidigt så tror jag inte att den typ av galleria som den i Mölndal står för har framtiden för sig i en storstadsregion. Det hade kanske varit annorlunda om den legat i Kalmar men nu blir den ju inget mer än ett lite större köpcentrum liksom. Men tiden får utvisa dess öde.

Och ang. centrum så är ju ambitionen att centrum ska expandera till tex backaplan och likadant är det gentemot tex Krokslätt-Göteborg där innerstadsgränsen nu har passerat Johanneberg/Eklandabacken och numera officiellt ligger inne i Krokslätt villastad.
Senast redigerad av meetthefockers 2020-05-13 kl. 09:25.
Citera
2020-05-13, 09:29
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ja, det är klart att Mölndalsbor kan resonera så. Men de har väl inte ens en biograf där borta?
Samtidigt så tror jag inte att den typ av galleria som den i Mölndal står för har framtiden för sig i en storstadsregion. Det hade kanske varit annorlunda om den legat i Kalmar men nu blir den ju inget mer än ett lite större köpcentrum liksom. Men tiden får utvisa dess öde.

Och ang. centrum så är ju ambitionen att centrum ska expandera till tex backaplan och likadant är det gentemot tex Krokslätt-Göteborg där innerstadsgränsen nu har passerat Johanneberg/Eklandabacken och numera officiellt ligger inne i Krokslätt villastad.
Det finns en liten biograf.. Men det tar som sagt var bara 10 min till sf Bergakungen....
Kalmar =40000 invånare
Mölndal=70000 invånare
Din jämförelse haltar. Men ok nu vi vet att du inte gillar Mölndal....
Senast redigerad av Lillamig72 2020-05-13 kl. 09:34.
Citera
2020-05-13, 09:31
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Mölndals galleria är fan världsklass! Finns ett ställe som har grym kebabtallrik
Sen är det bra butiker där också.
Citera
2020-05-13, 09:56
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:

Ja dessa ambitioner
Gamlestan ska tydligen också bli innerstad

Hisingen eller Krokslätt blir aldrig innerstad heller.
Jag vill gärna se en källa på att innerstad "officiellt" sträcker sig till "Krokslätt Villastad" som för övrigt låter som ett påhittat namn.
Citera
2020-05-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ja dessa ambitioner
Gamlestan ska tydligen också bli innerstad

Hisingen eller Krokslätt blir aldrig innerstad heller.
Jag vill gärna se en källa på att innerstad "officiellt" sträcker sig till "Krokslätt Villastad" som för övrigt låter som ett påhittat namn.

Krokslätt villastad är ett gammalt namn:

http://shorl.com/jevuprufrapryhy

och tex här skriver stadsbyggnadskontoret:

"Krokslätt, där Olofshöjd ingår, pekas ut som ”utvidgad innerstad”. Förtätning här anses vara lämplig"

http://shorl.com/febresekevobo

sen kan du ju avfärda det förstås men nu har du två dokument som visar svart på vitt det jag beskriver.
Senast redigerad av meetthefockers 2020-05-13 kl. 15:35.
Citera
2020-05-13, 18:18
Medlem
Nihiliserads avatar
Har bott här i GBG snart 10 år. Är lite överallt, ser aldrig babbefria områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in