2019-04-19, 18:23
Medlem
Det verkar bygga mycket i Björkekärr, vad tycker ni om området? (hittde Svar tidigare i tråden men vill ha aktuell info) Bor i andra delen av stan och överväger att köpa eftersom priserna ändå är hyfsade och har upplevt området som tryggt och bra.

Men jag får intrycket att det inte kryllar av restauranger, pizzeria, thai etc, stämmer det?
Citera
2019-04-20, 07:44
Medlem
OrtensVaktares avatar
Biskop,Bergsjön,angered centrum,Hammarkullen,Hjällbo,lövgärdet,backa skulle jag säga är dåliga i mitt tycke.

Bra områden är väl resten av hisingen,stan,Frölunda,Kortedala är väl också ok och majorna osv.

Men detta är bara vad jag tycker.
Citera
2019-04-20, 09:27
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanon
Det verkar bygga mycket i Björkekärr, vad tycker ni om området? (hittde Svar tidigare i tråden men vill ha aktuell info) Bor i andra delen av stan och överväger att köpa eftersom priserna ändå är hyfsade och har upplevt området som tryggt och bra.

Men jag får intrycket att det inte kryllar av restauranger, pizzeria, thai etc, stämmer det?

Området är det inget fel på även om det känns längre från stan än det är i tid.

Kryllar av sådant där gör det väl inte men varför är det något att eftersträva?

Citat:
Ursprungligen postat av OrtensVaktare
Biskop,Bergsjön,angered centrum,Hammarkullen,Hjällbo,lövgärdet,backa skulle jag säga är dåliga i mitt tycke.

Bra områden är väl resten av hisingen,stan,Frölunda,Kortedala är väl också ok och majorna osv.

Men detta är bara vad jag tycker.

Finns ju väldigt stor variation inom Frölunda men att generellt säga att det är ett bra område stämmer ju inte. Speciellt inte om man säger Frölunda-Tynnered.

Kortedala är sannerligen inget vidare längre, jag kör på samma sak som alltid när folk snackar upp det, det har varit bättre än andra förorter men nu fallit ner i samma skit.

Majorna håller sig väl än men där varierar det ju med och det finns en hel del drägg där med numera.

"Stan" är ju ett för brett begrepp, vilka stadsdelar menas?
Citera
2019-04-20, 10:22
Medlem
Det byggs oerhört mycket bostäder i Kviberg/Utby/Bellevue nu. Nya fina hyres- och bostadsrätter som kostar en del. Du slipper en hel del drägg som grannar. Men, som jag såg när jag åkte förbi häromdagen, du slipper ändå inte att se tusentals ökenmänniskor traska förbi utanför balkongen på väg till mosken i Bellevue eller marknaden i Kviberg.
Citera
2019-04-20, 11:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det byggs oerhört mycket bostäder i Kviberg/Utby/Bellevue nu. Nya fina hyres- och bostadsrätter som kostar en del. Du slipper en hel del drägg som grannar. Men, som jag såg när jag åkte förbi häromdagen, du slipper ändå inte att se tusentals ökenmänniskor traska förbi utanför balkongen på väg till mosken i Bellevue eller marknaden i Kviberg.
Personligen skulle jag inte välja Bellevue med tanke på det du säger. Utby och övriga Kviberg går också bort på grund av människor med fel tro. Självklart finns det öar i områdena som är okej, men, man ska ju kunna ta sig dit och därifrån utan att behöva en Toyota Land Cruiser med en AK4 på flaket.
Citera
2019-04-20, 11:48
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanon

Björkekärr är okej. Finns både bättre och sämre adresser i området. Som alltid är mitt tips att åka till området lite olika tider på dygnet och olika veckodagar och se vad är det för folk som rör sig området. Dessutom så bör man självklart kolla in namnen på vilka som bor där genom att titta på tavlorna i uppgångarna. Sedan är långt ifrån alla invandrare dåliga, men man får göra en sammanställning av olika faktorer och prioritera efter det man själv vill ha. Själv kan jag tycka att det är skönt om pizzerior, thai och andra matställen inte ligger precis granne med ens adress.
Citera
2019-05-04, 14:50
Någon som vet hur man får tag i ett kontrakt i kålltorp utan 25 års kötid?
Har mailat privata värdar är med på boplata lghtsbyte blocket osv.
Tips?
Har lght i annan mindre stad men ingen vill flytta hit.
Citera
2019-05-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Någon som vet hur man får tag i ett kontrakt i kålltorp utan 25 års kötid?
Har mailat privata värdar är med på boplata lghtsbyte blocket osv.
Tips?
Har lght i annan mindre stad men ingen vill flytta hit.

Har du registrerat dig på HomeQ? De flesta privata fastighetsägare i Göteborg har anslutit sig dit nu när alla bostäder på boplats ska fördelas strikt via kötid.
HomeQ startade i nu i vintras och fastighetsägarna kan välja själv vem de vill hyra ut till, måste alltså inte ta den som står först i kön även om många av dem ändå tar hänsyn till kötid.
Citera
2019-05-21, 00:22
Medlem
Red-Pandas avatar
Någon som har koll på hur läget är runt Fabriksgatan? Husen är ju så nergågna så får ju intrycket att det bara bor narkomaner och alkolister där.
Citera
2019-05-21, 07:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Någon som har koll på hur läget är runt Fabriksgatan? Husen är ju så nergågna så får ju intrycket att det bara bor narkomaner och alkolister där.

Du har "två sidor" av gatan där. Den ena (närmast motorvägen) är den "sunkiga" och där har det länge talats om att rusta upp/riva och bygga nytt.
Den andra sidan är betydligt bättre med betydligt nyare hus och en del av vad man kan kalla "nya gårda".
Sedan är det massvis med kontor, parkeringshus etc på den "sunkiga" sidan med och det finns även en hel del kontor på andra sidan.

"Rätt" sida av Fabriksgatan är således helt okej om än rätt öde på kvällar/helger.

Det var förövrigt i dom gamla sunkiga husen Fabian Bengtsson, Siba-vdn satt kidnappad för ett gäng år sedan.
Citera
2019-06-05, 21:23
Medlem
naborus avatar
Hur är Krokslätt att bo i? vet att de hör till mölndal men ligger väldigt centralt till göteborg.
hur ser de ut med invandrare?
Slipper man bottenskrapet som centrum för med sig?
Är de mer puls en lummigt område? jämför med Lunden/kålltorp ?
Senast redigerad av naboru 2019-06-05 kl. 21:42.
Citera
2019-06-06, 09:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
Hur är Krokslätt att bo i? vet att de hör till mölndal men ligger väldigt centralt till göteborg.
hur ser de ut med invandrare?
Slipper man bottenskrapet som centrum för med sig?
Är de mer puls en lummigt område? jämför med Lunden/kålltorp ?

Det är ett rätt stort område. Dels gränsar det mot välbärgade Toltorpsdalen, dels är det ett industriområde längs Mölndalsvägen där vagnen går.
Vad tänker du för boende? Någon lägenhet eller en av villorna? Villaområdena är betydligt bättre men är ju inte gratis.

Menar du Mölndals eller Gbg centrum? Oaktat vilket är det bättre än precis vid centrum.

Pulsen finns dock inte, det är mer ett område där du ska bo och själv uppsöka pulsen i centrum. Är det Puls du vill komma närmare är Lunden/Kålltorp bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in