2011-03-04, 17:36
Medlem
lundagrens avatar
ja om du kan så undvik åby och bifrost. DOCK är bifrost uppdelat med en hyres o en BR del, BRdelen har jag själv bott i och den är inte stökig alls.
Det bra väldigt bra kommunikationer från mölndal till centrum. Spårvagn, tåg och buss.
Citera
2011-03-04, 19:07
Medlem
Varför välja ett svartingställe som Mölndal när det är både bättre och billigare att bo i de jag sa, dvs;

Kålltorp
Björkekärr
Vidkärr
Torpa
Citera
2011-03-04, 19:14
Medlem
Malodes avatar
Ring Stena Fastigheter och förklara läget

De har området pilegården som är jättebra (för att vara hyresrätt), ligger i Askim, 20 min m buss till stan och 10 min m bil till kållered. Bara "normala" svennsons som bor där och lugnt o skönt. Promenadavstånd till alla möjliga affärer samt till havet.
Senast redigerad av Malode 2011-03-04 kl. 19:16. Anledning: stavfel
Citera
2011-03-04, 19:27
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Varför välja ett svartingställe som Mölndal när det är både bättre och billigare att bo i de jag sa, dvs;

Kålltorp
Björkekärr
Vidkärr
Torpa
Kan ju vara för att det är på andra sidan Göteborg. Både Örgryte och Härlanda är bra ställen men det är knappast det mest relevanta ställena att bo på om man jobbar i Kållered och har en sambo som ska studera.

OnT: Köp ett hus i Kållered, det finns inga fina områden kvar emellan Kållered och GU/Handels/Chalmers. Jag utesluter att ni kommer hitta något i centrum, det verkar som att ni inte stått i bostadskön allt för länge med tanke på vad du skriver.
Citera
2011-03-04, 19:42
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear

Kålltorp
Björkekärr
Vidkärr
Torpa
Skillnad på efterfrågan också.
I Mölndal kanske man får en efter ett par års sökande, i Kålltorp och där omkring kanske man får söka 5-6 år.
Citera
2011-03-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Kan ju vara för att det är på andra sidan Göteborg. Både Örgryte och Härlanda är bra ställen men det är knappast det mest relevanta ställena att bo på om man jobbar i Kållered och har en sambo som ska studera.

OnT: Köp ett hus i Kållered, det finns inga fina områden kvar emellan Kållered och GU/Handels/Chalmers. Jag utesluter att ni kommer hitta något i centrum, det verkar som att ni inte stått i bostadskön allt för länge med tanke på vad du skriver.

Tack för infon. Kollat lite o Kållered ser rätt fint ut. En del av småorterna runt Gbg ser rätt ok ut faktiskt. Frågan är hur praktiskt/enkelt det är att pendla in till centrum några år för studier för min fru.
Men då tycker du alltså även att Mölndal inte är att rekommendera? Funderar nu på att skaffa en billigare lägenhet i Mölndal/södra Gbg till en början och sen bekanta mig med stan för att själv skapa en uppfattning var som e bra att bo.

Har kollat lite på vad som erbjuds i Örgryte, Kålltorp och Lunden. Hur ser det ut med pendling därifrån till Kållered? Vill undvika att spendera halva dagarna i bilköer...
Citera
2011-03-04, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myge
Tack för infon. Kollat lite o Kållered ser rätt fint ut. En del av småorterna runt Gbg ser rätt ok ut faktiskt. Frågan är hur praktiskt/enkelt det är att pendla in till centrum några år för studier för min fru.
Men då tycker du alltså även att Mölndal inte är att rekommendera? Funderar nu på att skaffa en billigare lägenhet i Mölndal/södra Gbg till en början och sen bekanta mig med stan för att själv skapa en uppfattning var som e bra att bo.

Har kollat lite på vad som erbjuds i Örgryte, Kålltorp och Lunden. Hur ser det ut med pendling därifrån till Kållered? Vill undvika att spendera halva dagarna i bilköer...

Lycka till att hitta en hyreslägenhet där säger jag då. Men visst går det att pendla därifrån. Bästa är Kålltorp isf. Kan åka "bakvägen" mot Liseberg då och sedan svänga av mot Kållered så du slipper att åka ut på delen av motorleden som ofta är trafikstockad.
Citera
2011-03-04, 21:50
Medlem
Jag har bott i Göteborg i hela mitt liv (snart 50 år), uppvuxen i Örgryte. Och det är klart att Örgryte kan man ju rekomendera, men det är inte inom din budget, naturligtvis.

Beroende på budget finns det ju lite trevliga bostadsrätter i till exempel Linnéstan. Beroende på hur stort du behöver kan du ju kika runt i trakterna kring Vasa/Lorensberg också, ibland kan du hitta en 2:a för under 2 miljoner.

Skall du däremot köpa en mindre, egen kåk kan du ju kika runt lite i Mölndal, Partille (som faktiskt är ganska trevligt i villabebyggelsen) och så vidare. Ett tips om du har skral budget kan vara att spana in Landvetter och Lerum. Från Landvetter är det väl en cirka 2 mil in till Göteborg (går bra buss också) och du kan ta småvägar via Eskilsby till Kållered (och slippa all trafik). I Landvetter finns det fortfarande en del mindre vinterbonade f.d fritidshus till rimliga pengar. Lerum ligger ju mer "off" ur ditt perspektiv.

Sedan finns ju Lindome, såklart, men det är inget jag rekomenderar. Underliga människor och ganska tråkigt ställe, faktiskt.

Och vad gäller trafikproblem, så är det betydligt överdrivet. Vet du bara hur du skall köra och undviker E6/E20 så är det inga problem. Och i ditt fall behöver du inte korsa älven, och då slipper du flaskhalsen. Problemen brukar oftast börja vid GP-huset på Hisingen (eller sluta om du åker norrut) och sedan är det väl ner nästan hela vägen till Kållered. Om du dock åker från stan på morgonen och in på kvällen kommer du inte ha problem, då åker du mot rusningen. Om du fastnar för Landvetter så är det RV40 som gäller från Liseberg ungefär och där är det ytterst sällan kö.
Citera
2011-03-04, 23:56
Medlem
Tack för mer hjälp.

Som sagt ovan så blir det mest sannolikt inte en hyresrätt eftersom jag inte kommer att hinna får det på den korta tiden (om ni inte har några hemliga knep). Tog en evighet att hitta en hyreslägenhet i min egna lilla stad trots bra ekonomi och inga anmärkningar.

Har inte nämnt något om budgeten, men antagligen så letar jag något på max 3 mille. Som sagt, huvudsaken är att det är lätt att pendla till o från Kållered samt för andra hälften att lätt ta sig till studier mitt i stan.

Jag kan se vilka områden och tankar som verkar utkristalliseras och jag ska ta en djupare titt på dessa.
Citera
2011-03-05, 00:40
Bannlyst
Citat:
Tack för mer hjälp.

Som sagt ovan så blir det mest sannolikt inte en hyresrätt eftersom jag inte kommer att hinna får det på den korta tiden (om ni inte har några hemliga knep). Tog en evighet att hitta en hyreslägenhet i min egna lilla stad trots bra ekonomi och inga anmärkningar.

Har inte nämnt något om budgeten, men antagligen så letar jag något på max 3 mille. Som sagt, huvudsaken är att det är lätt att pendla till o från Kållered samt för andra hälften att lätt ta sig till studier mitt i stan.

Jag kan se vilka områden och tankar som verkar utkristalliseras och jag ska ta en djupare titt på dessa.

Vad vill ni helst bo i då? Lägenhet eller hus? Vill du bo i ett bra område i Göteborg så får du inget hus för 3mille iaf. Du får nog förflytta dig ut mot just Kållered, Landvetter eller liknande då.

Hade jag var i samma sits som dig så hade jag köpt en bostadsrätt i Munkebäck, Härlanda, Strömmensberg, Skatås eller Bagaregården. Riktigt kanonområde. Ett område för dom som insett att dom börjar bli vuxna och kanske har planer på att bilda familj osv..

Du får lätt en stor och fin 3a för den summan åtminstone. Rätt nära till stan (Brunnsparken) men ändå ett lugnt och naturnära område. Sett från stan så ligger områdena så här geografiskt. Bagaregården, Strömmensberg, Härlanda, Munkebäck, Skatås. Men det är mer eller mindre promenadavstånd mellan samtliga utav dessa bostadsområden. Med andra ord har du goda förbindelser både till stan för din flickvän och till Kållered för ditt jobb.

Edit: Gå in på http://www.hemnet.se/ och välj östra centrum så ser du områdena som jag nämnt. Utöver dessa områden så finns även Olskroken, Redbergsplatsen och Lunden ganska nära. Men dit hade iaf inte jag valt att flytta. Betydligt mer livligare där med spårvagnar utanför dörren, barer, affärer (turk-frukthandlare på torget), Systembolag osv och i Lunden bor det en hel del suspekt folk i lägenhetshusen där.
Senast redigerad av koppikatt 2011-03-05 kl. 00:45.
Citera
2011-03-05, 12:56
Medlem
Tack!´Ska kolla dessa områden.

Det lutar åt lägenhet till en början. Tror att studierna kommer att bli någonstans runt Haga (kan det vara rätt?).
Citera
2011-03-05, 13:43
Bannlyst
Citat:
Tack!´Ska kolla dessa områden.

Det lutar åt lägenhet till en början. Tror att studierna kommer att bli någonstans runt Haga (kan det vara rätt?).

Det beror ju på vart hon ska plugga. Göteborgs Universitet och Handelshögskolan ligger på varsin sida av Haga iaf. Promenadavstånd mellan dessa. Göteborg är trots allt en stor stad i ett litet format så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in