Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 11:11
  #673
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
I princip hela norra Backa består av bostadsrätter, bortsett Gåsagången som berikats ganska rejält sista tio åren.
Det är ju egentligen "bara" Brunnsbo, Backa Röd, Gåsagången och Lisa Sass som är hyresrätter i hela stadsdelen.
Så sant så. Är man beredd/har möjligheten att köpa bostadsrätt kan det vara att rekommendera i många fall. Lägre risk att få riktigt pack som grannar.
Citera
2017-11-14, 15:26
  #674
Medlem
Hej!

Söker en tvåa med minst 50 kvadratmeter och max 2 500 000. Jobbar som teknikkonsult på Volvo ute i Torslanda. Är intresserad av centrala Hisingen, vad tror ni? Nära stan och verka finnas centrum där med gym, Ica osv. Och förbindelser med spårvagn och bussar.

Finns det intressantare områden än central Hisingen om man kollar hela Hisingen?


Tack på förhand
Citera
2017-11-16, 00:53
  #675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypo
Hej!

Söker en tvåa med minst 50 kvadratmeter och max 2 500 000. Jobbar som teknikkonsult på Volvo ute i Torslanda. Är intresserad av centrala Hisingen, vad tror ni? Nära stan och verka finnas centrum där med gym, Ica osv. Och förbindelser med spårvagn och bussar.

Finns det intressantare områden än central Hisingen om man kollar hela Hisingen?


Tack på förhand

Om du menar området runt Ramberget så är mycket hyresrätt, andelen bostadsrätter har ökat i och med utvecklingen av Kvillebäcken dock. I och med att området nästan är helt färdigutvecklat så kollade jag igenom lite data för ett tag sedan för att se hur exploateringen har påverkat området. Arkitekturen är ju inte direkt häpnadsväckande, men det har definitivt inneburit att området tagit stora steg i rätt riktning socioekonomiskt.

402 Kvillebäcken

Befolkningstillväxt:
2010: 8570
2016: 11838
En ökning med 38%

Åldersgrupperna som har ökat mest är

Nyfödda: 68,32%
1 - 5 åringar: 44,36%
7 - 9 åringar: 49,41%
25 - 29 åringar: 73.55%
30-44 åringar: 57,37%

Andelen utländskt födda
2010: 29,6%
2016: 30,2%

Arbetslöshet
2010: 10,3%
2016: 5,9%

Genomsnittlig inkomst per person (total inkomst dividerat med totala antalet personer, nollinkomsttagare ingår, dvs alla personer boende i området)

2010: 200 500
2016: 248 500
Ökning med 23,94%
Ökning för Sverige som helhet under samma period 12,25%

Andel av lägenheterna som ägs

2010: 21,2%
2016: 28,3%

Pågående nyproduktion i området runt Ramberget är bland annat PEABs BRF Qvillestaden, markarbete för detta projekt började i sommras, det finns dock fortfarande 2 st 1 RoK på 42 m2 som inte har blivit paxade.

En annan plan är området väster om Lundbybadet, vid kolonistugorna, detta har inte påbörjats.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-11-16 kl. 00:57.
Citera
2017-11-16, 01:15
  #676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaTTan78
Backadalen? Nån som har koll på de området? Skall tydligen byggas en del där men vad är det för typ av folk som bor där? Vet att de va mycket skit som hände i backa för något år sedan men de verksr ha lugnat ner sig?

Backa var rejält stökigt, men det har lugnat ner sig av allt att döma, senaste skottlossningen som skedde där var sommaren 2014, så det är över 3 år sedan nu, en gubbe som blev skjuten i benen på backavallen.

Planerna för Backadalen är nog kanske de bästa planerna som finns för staden. Byggnation har påbörjats.

Det är två planer kan man säga, dels det som dom valt att kalla Selmastad, och sedan en rätt stor plan för Litteraturgatan. Illustration(klicka länken).

Dom röda husen i bilden ovan har totalrenoverats, dom såg nästan lika luggslitna ut som något man kan hitta i ryska plattenbau områden innan, dvs förjävligt.

Makalös skillnad på innan och efterfoton.

Efter totalrenovering
Citera
2017-11-16, 17:20
  #677
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Backa var rejält stökigt, men det har lugnat ner sig av allt att döma, senaste skottlossningen som skedde där var sommaren 2014, så det är över 3 år sedan nu, en gubbe som blev skjuten i benen på backavallen.

Planerna för Backadalen är nog kanske de bästa planerna som finns för staden. Byggnation har påbörjats.

Det är två planer kan man säga, dels det som dom valt att kalla Selmastad, och sedan en rätt stor plan för Litteraturgatan. Illustration(klicka länken).

Dom röda husen i bilden ovan har totalrenoverats, dom såg nästan lika luggslitna ut som något man kan hitta i ryska plattenbau områden innan, dvs förjävligt.

Makalös skillnad på innan och efterfoton.

Efter totalrenovering
Har för mig att de röda renoverade husen är "energihus" som de skulle prova med.
Ganska dyra är de i alla fall. Och man bor trots allt i Backas slumområde numero uno.
Citera
2017-11-16, 20:58
  #678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Har för mig att de röda renoverade husen är "energihus" som de skulle prova med.
Ganska dyra är de i alla fall. Och man bor trots allt i Backas slumområde numero uno.

Ja standard på lägenheterna är som nyproduktion som jag förstått det. Dom rev verkligen ut allt. Poseidon har jag för mig.

Och ja det är ju inte backas bästa adresser.
Citera
2017-11-16, 21:23
  #679
Medlem
Förhoppningsvis kommer den (förmodat) stundande gentrifieringen av Backa rensa ut skiten. Det kommer dock att ta tid. Litteraturgatan kommer att få ett lyft med nya bostäder/bostadsrätter som kommer att "klyva" ett tidigare/idag ganska risigt hyreskvarter i "två delar". Lägg därtill upprustning av hyreshusen samt nybyggda hyreshus (=högre hyror), vilket gör att mindre trash kan flytta in. Backa är redan "omringat" av villor/bostadsrätter/industrier så det "kan" inte byggas mer ghettoområden i närheten, i den mån svenska politiker skulle göra om det misstaget (miljonprogrammets höghusområden är inte populära hos gemene svensk).

Kommande uppfräschningar av Backaplan, nya bron osv kommer att vara gynnsamt för Backa. Vi pratar dock 10 år framåt minst, men jag tror Backa ligger "för centralt" för att inte bli subjekt för gentrifiering. Lägger man en linjal på en karta, är Backa det förortsområde som tveklöst ligger mest centralt (med Centralstationen/Nordstan som referenspunkt).

Konklusion: Jag tror Backa kommer att vara en klockren investering på sikt. Fortfarande relativt prisvärt, dock får man stå ut med att det fortfarande är rätt mycket "förort" över området om man flyttar dit idag. Men det kommer garanterat att reda sig på sikt.
Citera
2017-11-16, 21:48
  #680
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Förhoppningsvis kommer den (förmodat) stundande gentrifieringen av Backa rensa ut skiten. Det kommer dock att ta tid. Litteraturgatan kommer att få ett lyft med nya bostäder/bostadsrätter som kommer att "klyva" ett tidigare/idag ganska risigt hyreskvarter i "två delar". Lägg därtill upprustning av hyreshusen samt nybyggda hyreshus (=högre hyror), vilket gör att mindre trash kan flytta in. Backa är redan "omringat" av villor/bostadsrätter/industrier så det "kan" inte byggas mer ghettoområden i närheten, i den mån svenska politiker skulle göra om det misstaget (miljonprogrammets höghusområden är inte populära hos gemene svensk).

Kommande uppfräschningar av Backaplan, nya bron osv kommer att vara gynnsamt för Backa. Vi pratar dock 10 år framåt minst, men jag tror Backa ligger "för centralt" för att inte bli subjekt för gentrifiering. Lägger man en linjal på en karta, är Backa det förortsområde som tveklöst ligger mest centralt (med Centralstationen/Nordstan som referenspunkt).

Konklusion: Jag tror Backa kommer att vara en klockren investering på sikt. Fortfarande relativt prisvärt, dock får man stå ut med att det fortfarande är rätt mycket "förort" över området om man flyttar dit idag. Men det kommer garanterat att reda sig på sikt.
Förmodligen kommer det som du säger gentrifieras men precis som i Gamlestan så kommer allmännyttan självklart inte att slänga ut alla bidragshyresgäster.
Alla dessa kan ju liksom inte bara flytta ut i skogen eller så.
Fasader och lägenheter kan alltid renoveras och nya fastigheter kan uppföras men det är ju invånarna som sätter standarden i ett område.

Men kul att det i alla fall görs ordentliga lyft i stadsdelen, bodde där för många år sedan och det har alltid varit ganska arkitektoniskt deprimerande.
Det är dock ganska centralt som du också säger, Göteborgs geografiska centrum ligger faktiskt i terrängen norr om Brunnsbotorget
__________________
Senast redigerad av NaZdravi 2017-11-16 kl. 21:51.
Citera
2017-11-16, 22:10
  #681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
/.../så kommer allmännyttan självklart inte att slänga ut alla bidragshyresgäster.
Alla dessa kan ju liksom inte bara flytta ut i skogen eller så.
Fasader och lägenheter kan alltid renoveras och nya fastigheter kan uppföras men det är ju invånarna som sätter standarden i ett område.

Fetad: Håller absolut med!

Gentrifiering är en långsam process men man märker det över ett spann på 5-10 år. Tänk Majorna för 10 år sedan. Visst, attraktivt men bra mycket sunkigare och fler invandrare och alkisar/pundare än idag. Känns det som iaf. Samma med nämnda Gamlestaden och Frölunda.

Dock kan man höja standarden på ett område, genom att blanda ut upplåtelseformerna. Ett område som Backa, där koncentrationen av allmännyttans hyresbestånd varit på tok för stor i viss delar (ex. Backa-Röd), kan standarden höjas genom att "blanda upp" klientelet med kapitalstarkare invånare. Visst, man får inte bort all skit men man kan förhindra att området blir ett "parallellsamhälle", där arbetslöshet, kriminalitet, missbruk, bidragsberoende och dagdriveri blivit normaliserat och socialt accepterat.

Anledningen till att jag finner Backa intressant, är för att det ligger "mitt i vägen" för staden expansion på Hisingen. Biskop, Angered och Bergsjön ligger för perifert för att vara intressanta ur den synvinkeln. Men Backa ligger faktiskt bra till, speciellt om det kommer att rivas, saneras och byggas i Ringöns industriområden. Därför jag tror på området på sikt.
Citera
2017-11-16, 23:13
  #682
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fetad: Håller absolut med!

Gentrifiering är en långsam process men man märker det över ett spann på 5-10 år. Tänk Majorna för 10 år sedan. Visst, attraktivt men bra mycket sunkigare och fler invandrare och alkisar/pundare än idag. Känns det som iaf. Samma med nämnda Gamlestaden och Frölunda.

Dock kan man höja standarden på ett område, genom att blanda ut upplåtelseformerna. Ett område som Backa, där koncentrationen av allmännyttans hyresbestånd varit på tok för stor i viss delar (ex. Backa-Röd), kan standarden höjas genom att "blanda upp" klientelet med kapitalstarkare invånare. Visst, man får inte bort all skit men man kan förhindra att området blir ett "parallellsamhälle", där arbetslöshet, kriminalitet, missbruk, bidragsberoende och dagdriveri blivit normaliserat och socialt accepterat.

Anledningen till att jag finner Backa intressant, är för att det ligger "mitt i vägen" för staden expansion på Hisingen. Biskop, Angered och Bergsjön ligger för perifert för att vara intressanta ur den synvinkeln. Men Backa ligger faktiskt bra till, speciellt om det kommer att rivas, saneras och byggas i Ringöns industriområden. Därför jag tror på området på sikt.
Man får heller inte glömma att nätverk som t ex "Alla ska kunna bo kvar" jobbar för att "renovräkningar" inte ska kunna ske.
Man har lyckats få ned de tänkta hyreshöjningarna kraftigt både på Pennygången i Högsbohöjd och Vita björn i Majorna.
Nu är det ju främst stambyten det handlar om men jag tror att Stena och Wallenstam såg sin chans att kunna lyxrenovera och försöka gentrifiera och bli av med en hel del mindre attraktiva hyresgäster.
Citera
2017-11-16, 23:40
  #683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Man får heller inte glömma att nätverk som t ex "Alla ska kunna bo kvar" jobbar för att "renovräkningar" inte ska kunna ske.
Man har lyckats få ned de tänkta hyreshöjningarna kraftigt både på Pennygången i Högsbohöjd och Vita björn i Majorna.
Nu är det ju främst stambyten det handlar om men jag tror att Stena och Wallenstam såg sin chans att kunna lyxrenovera och försöka gentrifiera och bli av med en hel del mindre attraktiva hyresgäster.

De kommer bli "lyxrenoveringar" ändå, varje gång någon flyttar ut, "Victoria Park"-style. Så sakta men säkert lär klientelet bytas ut.
Citera
2017-11-17, 08:04
  #684
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
De kommer bli "lyxrenoveringar" ändå, varje gång någon flyttar ut, "Victoria Park"-style. Så sakta men säkert lär klientelet bytas ut.
Förmodligen blir det väl så.
Läste att Wallenstam som väntat fick rätt i hyresnämnden.
Dock blir höjningarna inte så höga som var tänkt. Men Vita björn är relativt dyrt redan från början.
Vissa fyror kostar runt 10k/mån redan nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback